Byggahus.se

Köparens besiktning/överlåtelsebesiktning

1. KAKHA
    Medlem · 10 inlägg

KAKHA

Medlem
    Hej alla!
    Vi nyligen köpt ett hus och har redan skrivit den första kontraktet (har betald 10% handpenning). Huset är redan besiktad från säljarens sida. Nu tänker vi att inte lita på säljarens besiktning och istället göra egna besiktning. Vi missade att säga märklaren att inkludera klausel i köpkontraktet angående efterhand besiktning. Vad gäller nu? Kan vi säga märklaren att vi vill ha egen besiktning och om det dyker något upp som inte är med i säljarens besiktning, vem tar ansvar på det då?

• Laddar…
  2. Lulaua
    Medlem · 396 inlägg

Lulaua

Medlem
    Ni har ju redan skrivit på?

3. KAKHA
    Medlem · 10 inlägg

KAKHA

Medlem
    Ja :( Märklaren ville att vi skriver kontrakt så snabb så möjligt

4. P
    Medlem · Stockholms län · 398 inlägg

PurreP

Medlem
    Pacta sunt servanda

Har ni ingen klausul har ni ingen möjlighet att trycka något på säljaren, "dolda fel" finns såklart kvar men det är per definition inget som man kan upptäcka på en besiktning...

I detta läge skulle jag nog kolla om man kan få en genomgång på plats med säljarens besiktningsman bara för att lära känna huset och dess, eventuella, problem. Undersökningsplikten har ni så att säga förverkat... Bör vara billigare än en egen besiktningsman.

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 179 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Ni har ju redan köpt huset så affären är klar nu om det inte finns en s k öppen besiktningsklausul i kontraktet.

Ni får helt enkelt besiktiga när ni har tillträtt huset. Ni har ansvar för huset och alla dess egenskaper/fel (utom sådana som brukar kallas för "dolda fel" men de hittar ni vanligen inte via en besiktning). Säljaren bär risken om något händer innan ert tillträde.

6. S
    Husägare · 76 inlägg

Screew

Husägare
    Ja du, du är inte ensam om att ha gjort den missen. Jag gjorde den själv, men å andra sidan så har jag i budgeten att renovera tex båda badrummen, källaren, fasaden etc. Så jag har inte räknat med att huset är felfritt på de sakerna. På vanliga ställen där det kan finnas fel som jag borde upptäcka men inte gjort så har jag en plan för renovering mer eller mindre. Dolda fel är ju en annan sak, där hjälper inte någon besiktning ändå, för att det just är dolt.

7. KAKHA
    Medlem · 10 inlägg

KAKHA

Medlem
  8. S
    Husägare · 76 inlägg

Screew

Husägare
    Den försäkringen gäller dolda fel, har du haft minsta möjlighet att upptäcka felet utan att tex riva ner saker innan du skrev kontrakt så är det typ inget "dolt fel". Den försäkringen är nog mer för säljarens skull.

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 179 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det är en försäkring som skyddar säljaren så att hans försäkringsbolag står för dolda fel.

Det som du vinner som köpare är att säljaren och dennes försäkringsbolag har genomfört en besiktning av huset, d v s i prospektet fick du en lista på fel/egenskaper/risker som du kunde överväga innan kontraktsskrivningen och därmed fastighetsköpet. En annan fördel är att om det är ett solklart dolt fel som uppdagas i framtiden så lär försäkringsbolaget ersätta dig utan gnissel. Nackdelen är att du får ett stort försäkringsbolag mot dig, så fel i gråzonen för dolda fel blir svårare för dig att få ersättning för.

10. KAKHA
    Medlem · 10 inlägg

KAKHA

Medlem
  11. S
    Husägare · 76 inlägg

Screew

Husägare
    Det är svårt att säga, har du åtminstone pratat med personen som gjort besiktningen? Jag pratade med han som gjorde besiktningen, inte för att jaga fel utan för att få en bild av hur kompetent han är. Vi diskuterade tex krypgrunden, han föreslog att jag sätter plats på marknaden och struntar i avfuktare (han var från Anticimex, dom säljer ju gärna avfuktare till höger och vänster). Just den besiktningsmannen säljarna hade var väldigt rak och saklig, han gav mig flera tips, varav många skulle han kunna sälja på mig saker men han valde att ge enkla och billiga tips i första hand.

Med det sagt så betyder inte det att renovering är någon garanti för något, inte heller att en besiktning är en garanti. Speciellt när du inte har koll på besiktningsmannens kompetens.

• Laddar…
  12. KAKHA
    Medlem · 10 inlägg

KAKHA

Medlem
    Pratade med besikningsmannen över telefon i början, själv har jag inte så mycket koll på husets konstruktion

13. S
    Husägare · 76 inlägg

Screew

Husägare
    Vill du vara säker så skulle jag rekommendera att du tar in en egen besiktningsman. Inte för att det ger dig någon rätt att bråka om fel du borde sett, utan mer för att lära känna huset och få en bild av vilka riskerar som finns alternativ saker att hålla koll på.

• Laddar…
  14. F
    Medlem · 2 inlägg

Fastighetsbesiktning.nu

Medlem
    Hej KAKHA!

Detta kanske inte är relevant för dig längre men om du har frågor kan du läsa allt gällande detta på länken här om överlåtelsebesiktningar. Alla övrigra frågor är också välkomna, det är bara att höra av sig på vår hemsida så svarar SBR-certifierad besiktningsman på dina frågor.

Allt gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.