109 439 läst · 146 svar
109k läst
146 svar
Köparen kommer efter 9 år med dolda "konstruktionsfel"
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Ja, har ju stått i 30+ år utan några egentliga problem. Inget problem nu heller egentligen som jag ser det. Renoveringen blir bara lite dyrare än planerat (och vilken blir inte det?)H hapazard skrev:
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Exakt. Tack för ritningen. Stämmer med min uppfattningClaes Sörmland skrev:
Precis som TS i trådstart förstår jag heller inte problemet med hjärtväggen. Den går ju vinkelrätt mot golvets bärande bjälkar. Ett lager golvspån mellan hjärtväggens fot och golvbjälkarna kan väl endast vara till godo? Det fördelar ut lasten och förstyvar golvbjälkarna så att de inte kan röra sig i sidled. Så här (hjärtväggen i grått står på golvets bjälkar i svart, undre bärlina under golvbjälkarna i rosa):
[bild]
Låter som att renoveringspengarna är slut och dom griper efter halmstrån.
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Ja, se Claes ritningK kniv skrev:Är förvånad över att vanligt 22mm golvspån (sannolikt antagande) kan hålla en hjärtvägg som ska leda ner kraften från ovanvåningen. Att det buktat ner 2cm utan att helt gå sönder är lite förvånande ändå. Måste ju vara ganska stora sprickor i spånskivorna där väggen då ska stå. Sen kan man ju också fundera kring det här mer hjärtvägg. Reglarna i understa golvbjälklaget ska ligga åt samma håll som mellanbjälklaget, och en hjärtvägg är vinkelrät mot reglarnas riktning. Således borde det vara omöjligt att inte ha bärighet från bjälklaget under en hjärtvägg. I annat fall är det knappast tal om en hjärtvägg, på sin höjd en avstyvande vägg
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Som jag uppfattar det. För att det ens skall vara ett problem. Så går bjäljlaget längs med hjärtväggen. Annars kan det som precis skrivits absolut inte vara ett problem. Då har man ju stöd var 45-60cm.P Per i Hamrånge skrev:
Att spån ligger emellan är i sig inget problem. Man har väl lagt hela grundvåningen och sedan byggt alla innerväggar.
Jag har spont som undergolv rakt igenom hela huset på samma sätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 053 inlägg
Känns ytterst osannolikt att huset inte skulle vara dimensionerat för inredande av övervåningen. Att så ska ske är väl själva konceptet med 1,5 plans kataloghus.
Moderator
· Stockholm
· 53 924 inlägg
Som sagt lämna snarast över problemet till försäkringsbolaget. Som flera varit inne på så låter felbeskrivningen väldigt märklig- Men OM det mot förmodan är så att hjärtväggen har sjunkit ned i en spånskiva utan stöd. Så kanske det faktiskt är ett dolt fel. Som jag i så fall har likte svårt att se hur försäkringsbolaget skulle kunna neka ersättning för.
Man kan tycka att felet borde upptäckts inom ramen för undersökningsplikten, men nu har det gått 9 år, och det är inte säkert att väggen hade sjunkit lika mycket då.
Men felet låter helt orimligt.
Ang. vad som händer ifall bolaget nekar ersättning och köparen väljer att stämma. Jag har för mig att försäkringsvillkoren stipulerar att bolaget tar rättsprocessen. Det gäller väl då förutsatt att inte stämningen gäller något som försäkringen inte täcker (brukar inte täcka fel på VVS eller el).
Man kan tycka att felet borde upptäckts inom ramen för undersökningsplikten, men nu har det gått 9 år, och det är inte säkert att väggen hade sjunkit lika mycket då.
Men felet låter helt orimligt.
Ang. vad som händer ifall bolaget nekar ersättning och köparen väljer att stämma. Jag har för mig att försäkringsvillkoren stipulerar att bolaget tar rättsprocessen. Det gäller väl då förutsatt att inte stämningen gäller något som försäkringen inte täcker (brukar inte täcka fel på VVS eller el).
Nämn att du har en dolda fel försäkring och be dem skicka ett formellt krav. Sen upprättar du ett ärende med försäkringsbolaget så får de ta det vidare. Om köparna fortsätter att höra av sig under tiden så hänvisa till den pågående försäkringsprocessen. Var kortfattad och undvik att lova något eller ens säga något som kan tolkas som ett löfte.
Om försäkringsbolaget inte betalar ut något eller köparna är missnöjda med ersättningen och kräver mer så kan du hantera den situationen efter att försäkringsärendet är klart. Med all sannolikhet har de inte sitt på det torra juridiskt och kommer förlora en ev. rättsprocess. Men det är tidskrävande och jobbigt så här får man överväga om man tycker det är värt det. Isåfall är det bara att slå ifrån sig kraven.
I annat fall kan man ofta nå en förlikning. Det kanske är värt en slant för dig att slippa allt det ovannämnda. Se isåfall till att det ändå blir en bra deal åt båda håll och sköt det snyggt. Försäkringsbolagen brukar inte gilla när man ingår egna förlikningar.
Om försäkringsbolaget inte betalar ut något eller köparna är missnöjda med ersättningen och kräver mer så kan du hantera den situationen efter att försäkringsärendet är klart. Med all sannolikhet har de inte sitt på det torra juridiskt och kommer förlora en ev. rättsprocess. Men det är tidskrävande och jobbigt så här får man överväga om man tycker det är värt det. Isåfall är det bara att slå ifrån sig kraven.
I annat fall kan man ofta nå en förlikning. Det kanske är värt en slant för dig att slippa allt det ovannämnda. Se isåfall till att det ändå blir en bra deal åt båda håll och sköt det snyggt. Försäkringsbolagen brukar inte gilla när man ingår egna förlikningar.
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 786 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 53 924 inlägg
Fast ev. konstruktionsritningar som finns hos kommunen är ju inte säkert att man har följt. vid bygget. Om detta skall kunna vara ett problem så måste bjälkarna i golvet gå i husets längdriktning, vilket låter konstigt.
Ok.P Per i Hamrånge skrev:
Det saknas alldeles för mycket information i detta läget. Det låter som att någon gör ett försök.
Tyvärr så har du en tid framöver av oro tills det kommer mer fakta på bordet. Försök ta det lugnt och ha så lite kommunikation som möjligt och avvakta tills det kommer mer info om det hela. Bilder och förtydliganden vad som är fel.