A
Hej,

Jag vill få tips från er då jag inte hittar liknande fall innan i mina googlingar.

Jag har sålt en fastighet (villa) och tillträdet för nya ägaren är om 2 månader.
Köparen annonserar ut komplementsbyggnaden för uthyrning och har nu en spekulant som vill komma på visning. (I annonsen står tillträdet för hyrestagare efter köparens tillträde, så den biten är ok).

Annonsen innehåller bilder från vår försäljning (mäklarbilder).

Vad hade ni gjort i denna situation?

Tacksam för inputs.

Med vänlig hälsning, Annie

Redigerat:
  • Gilla
Spagetti och 2 till
  • Laddar…
Jag hade avböjt.
Vill dom kika så får dom göra det när köparen är ägare.

• Gilla
  • Wow
Etnoy och 66 till
  • Laddar…
Jag missar kanske något, men vad är problemet? Att de visar era möbler kan inte gärna spela någon roll. Om ni vill låta hyresgästen komma och kolla så är det knappast något värre än den kvart det tar att släppa in dem. Vill ni inte så skit i det. Som sagt missar jag kanske något.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
RobNB och 26 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Jag missar kanske något, men vad är problemet? Att de visar era möbler kan inte gärna spela någon roll. Om ni vill låta hyresgästen komma och kolla så är det knappast något värre än den kvart det tar att släppa in dem. Vill ni inte så skit i det. Som sagt missar jag kanske något.
Det kanske är så enkelt, det är därför jag ber om input.

• Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Vad blir nästa steg? Sätt punkt nu och berätta för mäklaren vad som händer med deras bilder.

• Gilla
  • Haha
Kudazai och 16 till
  • Laddar…
BirgitS
A AnnieSvensson22 skrev:
Annonsen innehåller bilder från vår försäljning (mäklarbilder) med våra möbler osv.
Om du ogillar det så skulle du kunna ta upp det med mäklaren eftersom fotografen har upphovsrätten till bilderna och har hen inte sagt att det är okej att köparen använder bilderna så är det ett brott mot upphovsrättslagen. Det är upp till dig om du bryr dig om det.

• Gilla
  • Wow
ylven och 24 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Vad blir nästa steg? Sätt punkt nu och berätta för mäklaren vad som händer med deras bilder.
Vad vinner man på det. ”Straffa” köpare som man snart ska träffa, eller för principens skull? Att inte agera dörrvakt på visning förstår jag, men varför inte vara lite trevlig?

• Gilla
  • Älska
kea.zimmerman och 30 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad vinner man på det. ”Straffa” köpare som man snart ska träffa, eller för principens skull? Att inte agera dörrvakt på visning förstår jag, men varför inte vara lite trevlig?
Då kanske du har personen stående där snart eftersom tölpen sagt att han kan testa att få komma in tidigare.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
P
En mellanväg hade ju kunnat vara att de får komma och se på tomten/utsidan och kolla genom fönstren utan er inblandning, men om de vill se inne får de vänta till efter tillträdet.

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ogillar det så skulle du kunna ta upp det med mäklaren eftersom fotografen har upphovsrätten till bilderna och har hen inte sagt att det är okej att köparen använder bilderna så är det ett brott mot upphovsrättslagen. Det är upp till dig om du bryr dig om det.
Vissa tycker att en produkt som är delningsbar också ska vara gratis. Så respektlöst mot fotograf och mäklare att jag inte skulle tveka en sekund på att anmäla.

• Gilla
  • Arg
Cecilia Möller och 25 till
  • Laddar…
Vill ni ha folk som kommer och tittar under er sista tid när ni ska packa ner? Det kan också bli massor av frågor till exempel? Eller förhandlingar av olika slag. Ni kan hamna som mellanhand på ett tråkigt sätt. Beträffande bilderna bör ni kolla med mäklaren som nog äger bilderna

• Gilla
  • Haha
Kudazai och 26 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
En mellanväg hade ju kunnat vara att de får komma och se på tomten/utsidan och kolla genom fönstren utan er inblandning, men om de vill se inne får de vänta till efter tillträdet.
Då hade jag nog hellre visat runt än att ha någon okänd stå och glo på mig genom fönstret.😮

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
Många som inte vill lägga en sekund av sin tid på att vara juste mot den som ska ta över ens hem. Själv har jag alltid gjort vad jag kan, inom rimliga gränser, för att den som ska flytta in ska trivas och tänka snälla tankar om mig och vad jag har lämnat för avtryck i huset. Jag står fortfarande till förfogande för ägarna till mina senaste två hus om det är något de vill ha råd om. Kanske märkligt för en del, men så håller jag upp dörrar åt okända människor utan att ta betalt heller.

Spännande också att så många bryr sig om upphovsrätten. Det värmer ett gammal fotografhjärta. Jag har alltid sålt bilder och fulla rättigheter till de mäklare som jag sålt bilder till. Samma sak med alla andra bilder som bara kan vara av intresse för köparen. Jag har inget intresse av att äga rättigheter till något företagsevent eller liknande jag plåtat. Om marknaden inte ändrats nyligen så är det mäklaren som eventuellt ska kräva betalt för att bilderna används och det lär inte hända. Men visst kan man polisanmäla varenda bild som "lånas" på nätet, om man tror det ger något.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
originalgeezer och 82 till
  • Laddar…
Säljaren jag köpte huset av hade inte tillträtt innan de ändrade sig och sålde. Vad den tidigare ägaren sa betalade de honom 20000 kr för få genomföra visningar medan han fortfarande bodde kvar.

Om köparen vill genomföra visningen får den väl betala en skälig summa för det extra arbetet.

• Gilla
  • Haha
Kudazai och 10 till
  • Laddar…
"Hej!
Vi är tyvärr upptagna och kan inte hjälpa till med någon visning.
Mvh
"

• Gilla
jonas_björna och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.