5 702 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Köpa vitvaror utomlands
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Mjo, om hens påstående stämmer så är den rimliga förklaringen snarare att handlarna passar på. Men det är än så länge blott ett påstående. Det var dessutom ingen revolutionerande förändring.S sin skrev:
Dessutom vill vän av ordning påpeka att villkoren i reklamationsrätten förbättrades för konsumenter. Vi har INTE fått någon lagstadgad garanti. Garanti är fortfarande ett frivilligt åtagande.
Du kan fetglömma att en tillverkare verksam inom EU kan ha olika garantier beroende på var kunden bor inom EU.MrJay skrev:
Ja, det är det. Problemet är dock att de flesta butiker inte skickar till Sverige (och om de gör det är det flera tusenlappar i frakt) samt tillverkare kan se det som gråimport vilket innebär att garantin möjligen gäller i 6 månader istället gör 1 år. Jag har köpt både från Tyskland och Polen och sparat många tusenlappar men då har vi bokat och åkt ner med skåpbil och hämtat prylarna själv.
För att tillräckligt många svenskar går på bedrägeriet.S sin skrev:
Sen har Tyskland bara 19% Moms på de varor vi diskuterar.
Jag letade produkter via idealo.de och hittade ascasa.de som kunde leverera till Sverige. Inväntar en leverans kompletta vitvaror till ett hem därifrån inom några veckor. Frakten låg på cirka 300 euro. Tänk på att när du handlar från Tyskland med leverans till Sverige så är det 25% svensk moms. Hämtar man själv sakerna i Tyskland så är det bara 19%. En del leverantörer erbjuder att man kan hämta det på deras lager. Det blev Bosch maskiner som tydligen ska ha 5 års garanti.S shabo37 skrev:
Jag har uppfattat att konkurrensen bland svenska näthandlare är rätt begränsad idag. Till exempel ägs både tretti.se och whiteaway.se av samma koncern men kör med två försäljningskanaler.
Det beror på företaget. Säljer de lite till Sverige per år så behöver de inte registrera sig för svensk moms och kan ta betalt 19%. (Därför så många företag inte säljer mot Sverige... för mycket administration)I igelkotten82 skrev:
Klicka här för att svara