Byggahus.se
ubbe76 skrev:
Jo misstänkte att det med watt nog inte alltid stämmer (är stereofreak så jag känner igen syndromet::)) Kanske måste kolla ett snäpp högre effekt ändå, vill inte råka på att man saknar kraft... Ska egentligen inte använda den till nåt speciellt krävande, men vill känna att det finns där den dagen man behöver.
Kanske denna vore lämpligare?
[länk]

Är de kända märkena (dewalt, makita, bosch blå, hitachi) likvärdiga, eller något märke som ligger snäppet före just när det gäller vinkelslipar?
Den skillnad jag tror mig veta är att just Makita är den som har ett antal produkter med rätt låg effekt i sitt sortiment. När du väl kommit till jämförbara värden känner jag inte till något specifikt, men blå bosch får ofta goda omdömen.

-- -Mats ---

Håller med Mäster här. Vinkelslipen är absolut ett precisionsverktyg. Många watt och ett bra märke med låga vibrationer är ett krav.
Jag kör oftast med 0.8 eller till och med 0.6mm kapskivor men tänk inte ens tanken att sätta såna i en billig kinamaskin. kapskivorna äts upp mycket fortare i en sån p.g.a vibrationerna.
Samma sak med lederna i dina fingrar, ju mer vibrationer desto ondare gör det att arbeta med maskinen.
En 100 kronors nonamemaskin med stålborste är en smärtsamt obehaglig upplevelse efter bara ett par minuter, med en kvalitetsmaskin kan man stå och gno dagen lång.

där har du ju svar på tal köp Royobi den är ju klar vinnare.
konstikt att ett så gott och klassikt märke som skil kom sist där?

Skall du inte använda den proffesionellt så rekomenderar jag Boschs gröna istället för den blåa.

Visst, den blåa har mjukstart och lite högre effekt. Men man kommer mycket långt med den gröna. Samt att den är flertalet hundralappar billigare. Köp kapskivor för mellanskillnaden istället!

prippsblå skrev:
Ett litet test kanske kan hjälpa till?

[länk]
Det testet ger jag inte mycket för...till exempel så jämför de ju enhands-vinkelslipar med 2-hands....

gds är ju mer än lovligt oseriösa i allt dom gör. jag förstår inte varför dom hela tiden lägger ribban så lågt.
Förövrigt rekomenderar jag vad som hellst bara den har mjukstart.

Redigerat:
K_arlstrom skrev:
Vad ska du ha vinkelslipen till ?
Jag köpte mig en [länk] till att kapa tunnplåt och slipa svetsfogar och annat "lätt", det lilla jag använt den har överraskat mig!
Riktigt liten och lätt maskin, köptes in för 650:- under februari.

Mvh
Jeg har også den Hitachien. Den er suveren til småtterier. Men ikke noe lengre og større arbeider da den mangler antivibrasjonshåndtak og diverse annet.

Men suveren når du trenger noe til å kunne jobbe med en hånd.

jag säger bara Blå Bosch. den går dag ut och dag in. Hela dagar i regn eller sol.
Haft min i 5 år. Aldrig strulat.. Tycker den är lagom vad man än kapar eller slipar..

Kommer nog att köpa någon av de två. Troligen den första då den har reglerbar varvtal. Alltså bredare användningsområde.

Det viktigaste är "kick back" funktionen, kastskydd m.a.o. Och mjukstart, vilket båda har.

Priserna är dock ganska saftiga vad jag förstått. Över 2000 kr men känns som en god investering då vinkelslip inte är något man kan/ska snåla med.

GWS 14-125 CIE

GWS 15-125 CIH

Jeg har også en 11-125 CIE. Den leta jeg land og strand rundt etter fordi den hadde regulerbart varvtal. Perfekt med visse lammelsliper osv. Spander på clic muttern og så slipper du å være avhengig av nøkkel for å skifte skiver.

Mikael_L
Ska den användas väldigt lite och korta pass varje gång, och precision inte behöver vara helt på topp funkar vad som helst.

Använder man den i pass över 10-20 minuter, även om det är sällan mellan gångerna ska man helt klart överväga en bättre och därmed mer vibrationsfri, för att skona händerna. Även slipskivor håller längre, så det man förlorar på gungorna .... :)

Mjukstart är en oerhört trevlig egenskap. (Som jag saknar på en annars helt OK maskin :( )

Jag använder vinkelslip väldigt mycket i jobbet,. Både Slipning och kapning. Och dom 125 m.m maskiner som funkat bäst i förhålland till pris är. Bosch och Metabo. Jag tycker det är viktigt hur knappen sitter, om den är lätt att slå av & på. En annan viktig detalj är hur bred själva kroppen är, Smal kropp är att föredra när man kör med en hand. Så man får bra grepp runt maskinen. Många märken har bra kvalité, men gör sina maskiner väldigt tunga och klumpiga.

Mikael_L
Vilka maskiner har mjukstart?

Har någon broms?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.