Köpa vinden och bygga upp?

2k läst  2 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo köpte en jättefin gammal lägenhet i Majorna förra året. Lägenheten en 2:a på 60 kvadrat som passar oss utmärkt. Nu är problemet att vi vill skaffa barn men vi vill inte flytta. Lösningen ligger då i torkvinden som är rakt ovanför vår lägenhet. c:a 50 kvadrat helt öppen yta som står tom. Jag tänkte skrapa ihop en del information inför föreningens årsmöte i Februari och presentera min idé. Är det någon som har tips på saker jag behöver tänka på, göra. Undrar även hur mycket sådant här brukar kosta. Vinden är i dagsläget helt oisolerad. Ett problem är också att huset är K-märkt och att det därför inte får göras någon åverkan på fasaden ut mot gatan. Inåt är det dock grönt med takfönster.
    Jag mottar gärna tips och funderingar.
    /Andreas

2. E
    Medlem Nivå 4

Re: Köpa vinden och bygga upp?

Hej,

Jag står inför delvis samma situation, tänker dock bygga ut åt sidan där råvind finns och inte uppåt. (Som det ser ut nu)

Ställde en fråga i forumet ang priset av råvinden, kanske kan något där vara av intresse.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1

3. E
    Medlem Nivå 1

Re: Köpa vinden och bygga upp?

Bor själv i majorna och håller på ta fram allt som behövs inför årsmötet. Planerar även uppåt och göra etagevån. i landshövdingehus. Har haft arkitekt som ritat upp skisser mm. Förslagsvis börjar du med skisser så kan du diskutera m byggnadsnämnd och ta rätt på brandskyddsregler mm, arkitekt rekommenderas han tog fram skisser och gjorde uppmätning på 8h arbete. Jag har även pratat m mäklare och har en svägerska som är jurist för att få dokument mellan mig och föreningen. Man måste reglera överlåtelse samt ansvar för byggfel mm. Vi kan enl. styrelse ev. få ta över vind gratis men avgiftshöjning för den ökade bostadsytan blir det ju förstås. Om du inte får göra takkupor blir det begränsat med ljusinsläpp vilket ger lågt värde, det är väldigt dyrt att inreda råvinden så jag tycker inte att man skall betala mer än ett par tusen per m2. Jag har gjort excelblad där jag visar hur avgiften sjunker per m2 för alla i huset istället. Detta höjer ju värdet på alla lägenheter. Föreningen kommer dock vara orolig för att drabbas av ökat underhåll och kostnader pga din byggnation så visa gärna dokument som reglerar detta. Enl arkitekt är problemet med vindsvåningar oftast att få det genom föreningen. Hör av dig om du vill veta mer.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: