110 894 läst ·
1 437 svar
111k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Innebär det att när du endast har en mobil uppkoppling att du inte kan tex arbeta och måste vänta tills du sitter på fast bredband över fiber?lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaaa.... Du har alltså (avrundat) 120ms resp 40ms i latens med ordentlig variabilitet beroende på last (det går att få bättre latens via Starlink...)
Och som sagt en tiondel (i runda slängar) upplänk kontra nedlänk. På mitt kontor så skulle det inte duga alls med så begränsad upplänk. Jag har det inte ens så i mitt hem.
Så då skulle jag hellre stanna kvar på WiFi om det där var alternativet.
Det var mest skrytsiffran jag ville visa, men jag kan lova att det oavsett UL/DL funkar bättre än wifit vi har…. Det är också en del av en POC så kanske kan/ska man fortfarande skruva lite på konfiggen.lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaaa.... Du har alltså (avrundat) 120ms resp 40ms i latens med ordentlig variabilitet beroende på last (det går att få bättre latens via Starlink...)
Och som sagt en tiondel (i runda slängar) upplänk kontra nedlänk. På mitt kontor så skulle det inte duga alls med så begränsad upplänk. Jag har det inte ens så i mitt hem.
Så då skulle jag hellre stanna kvar på WiFi om det där var alternativet.
Nu är jag i torpet på vischan, fredag kväll kl 23, ett par mil norr om Katrineholm. Mäter inomhus med mobilen med 20 cm timmerväggar och får helt OK siffror. Kommer troligen att köra 5G här också och sätta fibern på paus, hela familjen har dessutom obegränsad 5G-surf på sina enheter. Jag betalar 384 kr/mån för 100/10 via fibernätet och är här kanske 2-3 veckor per år.nikasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kommer det sig att det alltid är så dåligt för dig , är det så även med andra operatörer, har ni bara en mast som täcker ett stort område?pacman42 skrev:
Jag har två master inom synhåll, men troligen kopplar telefonerna (och min router) upp mot den närmsta som jag troligen bor för nära, jag hamnar nog under antennloben, samt att en del trädtoppar kanske dämpar också.A A-Man_08 skrev:
Jag gick nu ut och körde testet utomhus istället (förra testet var från köket för jag också ser masten genom fönstret). Ute blir siffrorna bättre. Jag vill påminna om att detta är från samma plats som jag hade 0,03 i upplänk för några veckor sedan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man tydligt hur jittret sjunkit kraftigt, vilket antyder att det är betydligt färre omsändningar över luften. Dvs, jag har bättre signal-brus-förhållande.
Som sagt, jag bor i ett område med många sommargäster och jag hamnar troligen i utkanten på cellen pga att jag ligger i underkant av antennloben. När då nätet är hårt lastat så prioriteras min telefon bort då man ger lika mycket radiobandbredd till alla telefoner, vilket i sin tur innebär att jag pga den dåliga signalkvalitén kommer att få en bråkdel av bitraten som de som har bra förutsättningar. Men cellen är fortfarande hårt lastad, annars hade det varit mycket bättre siffror.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 702 inlägg
Nej. Det betyder att jag väntar med vissa saker när jag bara har mobil uppkoppling.A A-Man_08 skrev:
Och att jag får vänta på andra saker när jag har mobil uppkoppling...
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 702 inlägg
Ja, problemet här är att exv. en TCP uppkoppling kräver en del roundtrips, och om det är TLS på den så blir det ännu fler. Detta medan bandbreddskraven ofta är modesta.MathiasS skrev:
Det gör att latensen påverkar "hastigheten" på nätverksuppkopplingen mer än ren bandbredd. (Och det är så de flesta tänker; de kallar en Ferrari snabbare än en lastbil, trots att lastbilen kan frakta betydligt mer last per tidsenhet.)
Så ibland (ganska sällan) så är det bandbredden som är viktig och i andra (betydligt oftare) så är det latensen.
140ms latens börjar pga det här bli direkt smärtsamt för alla typer av interaktivt användande oavsett hur stor bandbredden är.
Och bandbredds-fördröjnings produkten (bandwidth-delay product) blir rent brutal med 1.5 GBps med 140(!) ms latens. TCP går på knäna då och det blir mycket svårt att utnyttja bandbredden till något vettigt.
Lägg dessutom till den stora variabiliteten som syns i mätningen (pga s.k. buffer bloat) och så har man haveriet som i en liten ask.
Så, nej. Den där skrytsiffran är inte mycket att skryta med. Det nätverket skriker efter en nätverksingenjör för att brotta det rätt igen.
Redigerat:
Vi får se hur det slutar!lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, problemet här är att exv. en TCP uppkoppling kräver en del roundtrips, och om det är TLS på den så blir det ännu fler. Detta medan bandbreddskraven ofta är modesta.
Det gör att latensen påverkar "hastigheten" på nätverksuppkopplingen mer än ren bandbredd. (Och det är så de flesta tänker; de kallar en Ferrari snabbare än en lastbil, trots att lastbilen kan frakta betydligt mer last per tidsenhet.)
Så ibland (ganska sällan) så är det bandbredden som är viktig och i andra (betydligt oftare) så är det latensen.
140ms latens börjar pga det här bli direkt smärtsamt för alla typer av interaktivt användande oavsett hur stor bandbredden är.
Och bandbredds-fördröjnings produkten (bandwidth-delay product) blir rent brutal med 1.5 GBps med 140(!) ms latens. TCP går på knäna då och det blir mycket svårt att utnyttja bandbredden till något vettigt.
Lägg dessutom till den stora variabiliteten som syns i mätningen (pga s.k. buffer bloat) och så har man haveriet som i en liten ask.
Så, nej. Den där skrytsiffran är inte mycket att skryta med. Det nätverket skriker efter en nätverksingenjör för att brotta det rätt igen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 702 inlägg
Det pågår standardisering i IETF just nu rörande ett protokoll (SCONE) för operatören, så de kan ge en rekommenderad hastighet att använda på Internet för pågående flöde. Den skulle man kunna använda för att skippa den exponentiella starten av QUIC och för att slippa få återstarter pga trängsel, men...
...den kompenserar inte för köbildning pga variabel hastighet. Vill man ha snabbare respons där så bör man kombinera med L4S också (men då sjunker maxhastigheten en aning).
Man kan se att mobilnäten håller på att ändra Internets protokoll, just för att mobilt inte fungerar lika bra som fast uppkoppling.
...den kompenserar inte för köbildning pga variabel hastighet. Vill man ha snabbare respons där så bör man kombinera med L4S också (men då sjunker maxhastigheten en aning).
Man kan se att mobilnäten håller på att ändra Internets protokoll, just för att mobilt inte fungerar lika bra som fast uppkoppling.