A A-Man_08 skrev:
Vi råkade ut för ett strömavbrott det hände något i ett ställverk för 2 år sedan, pågick mellan 22-00 det var helt svart i bostaden, tur att man hade en stor powerbank i lådan.
Gjorde inga direkta tester på mobilnätet.
Jag testar nu just pga denna tråden....

Fortfarande riktigt segt. Kör nu Byggahus på mobilnätet och det fungerar verkligen inte bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Gjorde nu en mätning med bredbandskollen, 0,9/0,14 Mbps Skärmdump från Bredbandskollen som visar nedladdning 0,9 Mbps och uppladdning 0,14 Mbps och svarstid 55,68 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag testar nu just pga denna tråden....

Fortfarande riktigt segt. Kör nu Byggahus på mobilnätet och det fungerar verkligen inte bra.
Sånt som händer ringen panik.

A A-Man_08 skrev:
Sånt som händer ringen panik.
Liksom att det ibland funkar...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har alla dom 300 hushållen som har strömavbrott det?
Hur tror du någon ska kunna svara på det? Alla bör dock ha möjlighet till det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tur att 4G/5G finns så nätet fortfarande fungerar även för dem med fiber. När allt är uppe igen så blir det som vanligt. Här märkt lyckligtvis ingen skillnad när det har varit strömavbrott, korta och längre. Men här bor dock bara 2400 personer i hela landsbygden.

K karlmb skrev:
Liksom att det ibland funkar...
Vad funkar ibland menar du?

G Ganescha skrev:
Tur att 4G/5G finns så nätet fortfarande fungerar även för dem med fiber. När allt är uppe igen så blir det som vanligt. Här märkt lyckligtvis ingen skillnad när det har varit strömavbrott, korta och längre. Men här bor dock bara 2400 personer i hela landsbygden.
Eller så kan du vända på det och uttrycka det som att nätet inte fungerar för de utan fiber som bodde där det fanns ström. Det går inte att ha videomöten, spela spel eller titta på TV via nätet med den karaktäristik som mobilnätet fick när 300 hushåll blev strömlösa. De övriga hushållen drabbades därför av ej fungerande mobilt bredband. Jag vet att rätt många av dessa har trådlöst då fibernätet inte når hushållen längst ut på landsbygden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gjorde nu en mätning med bredbandskollen, 0,9/0,14 Mbps[bild]
Typ Brattås /grönabur?

A A-Man_08 skrev:
Typ Brattås /grönabur?
Nope. Bohuslän.

A A-Man_08 skrev:
Vad funkar ibland menar du?
Mobilnätet.

K karlmb skrev:
Mobilnätet.
Du tycker inte att det funkar rätt ofta?

J
H HenrikHuslöse skrev:
Nu vill jag ta en jämförelse. På 1930, -40 och -50 talen gick passagerarflygplanen fortare och fortare för varje år. De blev snabbt omoderna.

Sedan kom 1960-talet. Flygplanen gjorde 800 - 900 km/h och skulle snart vara omsprungna av överljudsflygplan. Boeing konstruerade 747 så att de skulle kunna fortsätta bygga planet som fraktplan när överljudsplanen tagit över.

Istället slog utvecklingen i taket. 60 år senare flyger de nya planen med samma fart som de som flög 1965.

Jag tror inte bandbredden behöver fortsätta öka bara för att den gjort det tidigare. Det är ingen naturlag.

E elmont skrev:
Jag kan ju även lägga till att den stora majoriteten av landets befolkning inte har ett omedelbart behov av konstant uppkoppling. Personligen klarar jag mig galant i några veckor utan internet. Även då jag drev företag var internetanslutningen mer av en "bekvämlighets sak" än nått nödvändigt. Lika tror jag det är för alla mindre företag, utan internet skulle det fungera utmärkt men ta lite längre tid.
Ps
Jag är även övertygad om att folk i allmänhet skulle må bättre av att umgås rent fysiskt i stället för att sitta på sin kammare och stirra in i "datorn".
Håller litegranna med...

Utvecklingen planar ut, samma med personbilar. Många bilar från säg 1990 och framåt har för de flesta lika bra funktion som en helt ny bil. Visst har utvecklingen gått framåt, men det egentliga behovet är uppfyllt redan där. Går man längre tillbaka är det osäkra och obekväma fordon.

Datorerna, de har ju enl moores lag dubblat beräkningskraften regelbundet, men jag skulle säga att senaste 5-10 åren har datorkraften räckt för "normalt kontorsarbete". Går man längre tillbaka så slutade i princip normala "appar" att funka efter 5-6 år.

Med det sagt, så tror jag både datorer och bredband kommer få en fortsatt ökad kapacitet pga AI och bildbehandling. Men att "alla" behöver detta, det kan man faktiskt få vara frågande till.

J JohanLun skrev:
Utvecklingen planar ut
Microvågsugnen är ju i praktiken klar sedan länge.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Du tycker inte att det funkar rätt ofta?
Jo. men mer ofta funkar fibern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.