55 415 läst · 455 svar
55k läst
455 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Du glömde att ta med posten att det sannolikt är värdehöjande på huset med fiber.M MrDizzy skrev:Precis.
Och en detalj till, även om fiber är bättre rent tekniskt (och kommer troligen att vara det länge framöver med) så har prisvärdheten för mobilt bredband i många fall kommit inte bara ikapp utan tom gått om fiber.
Ex som för mig
Behöva gräva och betala 30tusen i anslutningskostnad till statsfibern
behöver internet hemma
behöver 3-4 mobiltelefoner (fru/sambo och barn )
behöver obegränsad data på resande fot då du reser mycket( dagpendlar 1.5 enkel väg med SJ)
Ränka nu ihop de kostnaderna
Jämför med
ett 5G obegränsat familje mobilabonnemang med 3-4 extra användare
en 5G router med extra externa antenner (kostnad ca 10tusen)
Även om fiber är bättre tekniskt så är det inte bättre ut behov&kostnads perspektiv.
Nu kör jag tom med en 4G router med externa riktantenner och klarar behoven utan problem.
Det jag vill ha sagt att alla fastighets & familjebehov är olika.
Ibland är fiber det enda som fungerar hyffsat och ibland är det bättre med 4G/5G.
Vi skulle betalt 25 tkr när det begav sig men tackade nej. När vi anslöt oss några år senare blev notan 35 tkr (detta var innan inflationssmockan). Detta gäller landsbygden ifall någon undrar varför prislappen är hög.Hep skrev:
Det där med att det blir "jättedyrt att ansluta senare" verkar mest vara ett säljargument när de drar fiber i ett område. Åtminstone i tätbebyggda områden. Ingen jag vet som anslutit sig senare har fått betala mycket mer än de som anslöt direkt.
Vi har två separata fiberanslutningar. Båda flera år efter grannarna köpte. Ena gången fick vi betala samma som grannarna och den andra klart mindre. Stadsnätsbolaget/Open Infra.
Jo det är sannt.Nissens skrev:
Men iom att jag inte planerar att sälja öht är det inte riktigt nått jag bryr mig om.
Dock har du helt rätt i att rätt många värderar hus med redan indraget fiber mycket högre än vad det kostar att dra in fibern.
Ja, så kostnaderna för fiberinstallationen försvinner sannolikt helt, kan bli en pluspost.M MrDizzy skrev:
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Finns möjligheten att dra in fiber är det en absolut no brainer, gör det direkt. Se det som vilken vitvara som helst, finns folk som köper kylskåp, tv och sånt för 30 000kr så då är det väl ingen big deal att lägga det på en av de viktigaste funktionerna i en modern vardag, specielt när ni jobbar hemma 2st.
Om trafiken kommer att öka som hittills lär det bli trångt i etern.J JohanLun skrev:
Har också dragit mig för att beställa fiber och kört 4G med takantenn istället.
Har fungerat bra med stabila 120-140Mbps hem och 25-35Mbps ut.
Men nu har Telia gått ut med att de uppgraderar mobilmaster i mitt postnummerområde och det troliga är att de uppgraderat masten jag har riktat min antenn mot.
Uppgraderinger ger mig numer bara 70-80Mbps hem och 20Mbps ut. 😠
Jag får nog ge mig upp på taket och rikta om antennen. Jag har två master inom 2,5km att välja på men nuvarande var klart snabbast när jag monterade antennen för snart ett år sedan.
Några nedsläckta eller nya frekvensband/kanaler kan jag inte se efter uppgraderingen av masten.
Lite oklart om min fastighet tillhör första omgången anslutning av fiber för 19.000 eller räknas som efteranslutning för 29.000
Kostnad för grävning på egen tomt tillkommer i båda fallen.
Vetitusan om jag tycker det är värt det men har kanske inget val för att komma upp hastighet igen.
Har fungerat bra med stabila 120-140Mbps hem och 25-35Mbps ut.
Men nu har Telia gått ut med att de uppgraderar mobilmaster i mitt postnummerområde och det troliga är att de uppgraderat masten jag har riktat min antenn mot.
Uppgraderinger ger mig numer bara 70-80Mbps hem och 20Mbps ut. 😠
Jag får nog ge mig upp på taket och rikta om antennen. Jag har två master inom 2,5km att välja på men nuvarande var klart snabbast när jag monterade antennen för snart ett år sedan.
Några nedsläckta eller nya frekvensband/kanaler kan jag inte se efter uppgraderingen av masten.
Lite oklart om min fastighet tillhör första omgången anslutning av fiber för 19.000 eller räknas som efteranslutning för 29.000
Kostnad för grävning på egen tomt tillkommer i båda fallen.
Vetitusan om jag tycker det är värt det men har kanske inget val för att komma upp hastighet igen.
Jag har 5G med Telenor och har haft det i ca 1 år, innan 4G. Vi är 5 personer som streamar, arbetar (varje dag), gam
ear och det fungerar klockrent (möjligtvis att pingen är lite hög, ca 15-20). Nedladdning ligger på stabilt på 400 Mbit/s, upp 40 Mbit/s. JAg ångrar inte en sekund att jag har 5G som bredband.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt eget elbolag Sollentuna Energi (SEOM.se) tar 24900 idag för nyanslutning. De var tidigt ute och vi har haft fibern i drygt 20 år, hur stabilt som helst. Många operatörer att välja på. Vi betalar ca 270 kr för 100/100. Som jämförelse betalar vi 430 kr för samma hastighet i Norrtälje ko mun ( Grisslehamn)där IP Only/ Global Connect drog fram fiber för ca 22000 kr för 6 år sedan.... Idag hade vi nog köpt 5G där men inte i Sollentuna.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Det där är klassiskt säljsnack från fibersäljare som försöker sälja in fiber till folk som inte vill ha fiber av någon anledning. Då kommer detta argument.Nissens skrev:
Med tanke på vad fastigheter kostar idag är även dubbla fiberanslutningskostnaden brus i en budgivning. Villa i Sollentuna kostar enligt uppgift i tråden ca. 10 miljoner. Kan tänka mig att budgivningar på ett sådant objekt åtminstone hoppar med minst 100k för nya bud. Att då argumentera för att man ska ansluta fiber för kanske kring 20k för att det ska höja värdet på fastigheten är löjligt.
Det finns garanterat ett antal inte helt rationellt tänkande spekulanter som vägrar bjuda på ett hus bara för att det inte finns fiber indraget, men de lär inte vara många med tanke på att det oftast går att få fiber installerat ifall man vill det och att det finns alternativ som duger för de flesta. Finns det verkligen vuxna som väljer bort drömhuset för att sonen kommer att klaga på att han fått lite för långa svarstider i ett dataspel. Kanske i dagens curlingsamhälle.
Sen finns det säkert några spekulanter som vägrar bjuda på ett hus om det saknas ett hönshus på tomten. Med resonemanget om värdeskapande skulle det alltså vara en vettig investering att köpa ett hönshus bara för att man får fler spekulanter.
Entreprenören som grävde ca 80 m på vår tomt använde Kedjegrävare. Funkar bra om det inte är för mycket stora stenar och lättare att återställa marken efteråtJ Josth skrev:
Hade samma dilemma som du. Jag har kört med 5g sedan 2 månader tillbaka och inga problem med att sitta i videomöte samtidigt som någon annan kollar på film och en tredje surfar.
Har någonstans mellan 300-600 mbit ner och 20-30 mbit upp
249:- per månad (black friday kampanj)
Tycker det var rätt beslut än så länge
Har någonstans mellan 300-600 mbit ner och 20-30 mbit upp
249:- per månad (black friday kampanj)
Tycker det var rätt beslut än så länge
Beror ju helt på. Vi hade redan fiber till tomtgräns och betalade 9999kr i få det grävt och installerat i bostaden, 2023. Innan dess körde vi 4G i 2 år i väntan på fibern. Funkade över förväntan, hade ca 200/100 och tillräckligt stabilt för streaming, jobb, videosamtal mm. Är väl lite hög ping för multiplayer spel bara. Vid dåligt väder och kvällstid aningen sämre.K Kardan79 skrev:
Men jag är nöjd med fibern, skyr generellt trådlöst som pesten. Allt i mitt hus kör trådat förutom telefonerna.
Eftersom mitt jobb är helt beroende av en bra och stabil uppkoppling var det en no brainer att dra in fibern. 10k är ju ingenting i hus sammanhang liksom. Abonnemangskostnaderna är ju inte så höga heller så länge man skaffar bf deal varje år. Betalar nu 319kr/mån för 300/300 Mbit/s. Mobilen tar 2 simkort. Privat kör jag kontantkort som jag tankar för några hundra per år. Det andra kortet är jobbets med typ 50 gig som jag får gratis så att säga.
Hos mina päron som bor i en håla blev fiber ett måste när kopparnätet lades ner och enbart 2G gick att ringa med. Dvs mobilt bredband var bara att glömma.
Redigerat:
Vi har haft fiber tidigare, tycker det är helt meningslöst och en onödigt dyr månadskostnad och engångskostnad för installation mm.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Vi har fritt internet på våra telefoner, och till alla 3 barn. För detta betalar vi 798:-/mån.
När vi är hemma kör vi wifi till tvn. Kräver dock att man har en smart tv. Funkar hur bra som helst, streamar även till datorerna mm.