nikasp
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?

• Gilla
  • Wow
Ronny Johansson6 och 2 till
  • Laddar…
Hur nära är det till grannar som har fiber? Frågar då de många gånger lägger lediga duct-ar när de drar fiber i områden där alla inte hoppar på första erbjudandet men sedan ändå vill vara med på tåget. Kollegan fick lägga 24' på ansluta sig efteråt istället för 18' så inte så stor skillnad.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Om du köper en villa så är väl inte 10000 så mycket för att dra in fiber? 5G är inte stabilt och jag skulle inte rekommendera dig att nöja dig med det. Pratar av egen erfarenhet.

EDIT:
Jag betalade 7000 kr

Erbjudande på öppen fiber och Telia bredband 250 Mbit/s med tv-paket. Kostnad 6 999 kr, total 14 376 kr över 24 månader, wifi-router och TV-box ingår.

Redigerat:
  • Gilla
Staraction och 10 till
  • Laddar…
Det där med att det blir "jättedyrt att ansluta senare" verkar mest vara ett säljargument när de drar fiber i ett område. Åtminstone i tätbebyggda områden. Ingen jag vet som anslutit sig senare har fått betala mycket mer än de som anslöt direkt.

Vi har två separata fiberanslutningar. Båda flera år efter grannarna köpte. Ena gången fick vi betala samma som grannarna och den andra klart mindre. Stadsnätsbolaget/Open Infra.

• Gilla
Franken. och 12 till
  • Laddar…
Jag kör 4g/5g utan problem med både videomöte och streamande.
Har ca 20 upp och 10 ner

• Gilla
OliSawny och 7 till
  • Laddar…
K
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Om du köper en villa så är väl inte 10000 så mycket för att dra in fiber? 5G är inte stabilt och jag skulle inte rekommendera dig att nöja dig med det. Pratar av egen erfarenhet.
10 000kr? Skulle räkna med >35 000kr.

Edit - förra året var vi 3 hushåll i utkanten av Uppsala som ville låta ansluta våra fastigheter. Ca 40 000kr skulle det kosta, per fastighet. Som längst ca 20m från anslutningspunkt.

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
O
Nedladdningshastighet på 843,39 Mbit/s visas på en skärm, med ikoner för olika spel överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror ju på vad du ska göra. Lite videomöte och någon Nerflix-film så fungerar mobilt 90% av tiden. Men ska du börja spela på typ en PC eller Xbox så kommer du börja gråta varje gång (vilket är oroväckande ofta) det släpps en ny 25 gb stor uppdatering och det laddar ner med 10-20 mbit.

• Gilla
Jamtstårsa och 10 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
10 000kr? Skulle räkna med >35 000kr.
Jag betalade typ 10 med telia för några år sedan. Dom kör ibland driver.

Min senaste offert från Telia var på 54 000 i utkanten av tätort.
Grannen har fiber och närmsta kopplingspunkt är 40m från min tomtgräns.
De vill helt enkelt inte rodda med småplock

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Grävningen som behövs inne på den egna tomten får man ordna själv när man skaffar fiber. Beroende på hur man gör det påverkas kostnaden en hel del. Är man vältränad kanske man klarar sig med en bra spade medans andra lejer in en riktig grävskopa med förare för många tusen kronor.

Är täckningen bra så får du ju relativt bra fart till rimlig kostnad med 5g. Många erbjuder ju även utomhusantenn som kan riktas helt rätt vilket gör stor skillnad. Täckningskartor är en indikation men att testa 5g på plats är nästan nödvändigt för att veta säkert.

• Gilla
Rich_ard och 1 till
  • Laddar…
35 000 känns mer rimligt, för mig var det självklart att dra in fiber i till huset, men då har jag ett stort IT intresse.

Annars hade jag utvärderat om jag skulle gå på 5G eller starlink

• Gilla
Erik JS och 3 till
  • Laddar…
Sollentuna energi har lagt ner en hel del fiber i de flesta gatorna så det beror ju helt på om det finns ledig duct eller inte i gatan.

När det gäller 5G så ska man titta på FWA lösning, dvs avsedd fast anslutning till 5G. Då kan man komma ner i latency etc. men inte i närheten till fibernanslutning. FWA så brukar man få betala för installationen etc. så det blir ju nån 10' eller så hur som helst.

• Gilla
Pierre Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av mobilt bredband är att det funkar jättebra, oftast. Men ibland så gör det inte det. Så frågan är ju vad konsekvenserna blir för er om uppkopplingen tar kvällen vid sämsta möjliga tidpunkt. Vi fick betala drygt 40 tusen för för att ansluta oss i efterhand och det har jag inte ångrat en sekund. 🙂

• Gilla
avdpos och 5 till
  • Laddar…
Vi kör 5g bara. Sa upp fibern.
Vi har ca 400 mbit ner och 70 Mbit upp.
Allt beror på hur många i in omgivning som belastar.
Har en Zyxel mobil router FWA 510 och dessutom utbyggt md ett mesh nätvärk Wii 7.
Fungerar för TV och streamar möten.
Men hur det dssutom fungerar med spelande barn svårt att säga.
Kör Telia 5g obegränsat

• Gilla
OliSawny och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.