Byggahus.se

Köpa ut syskon

1. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem
    Hej!

Undrar om någon känner till vad som gäller om man ska köpa ut sina syskon.

Min pappa vill sälja sitt hus till mig (min mamma dog för ett antal år sedan), taxeringsvärdet är 600 000. Han vill sälja det för under taxeringsvärdet men ett av mina syskon motsätter sig detta. Jag har 2 syskon. Hur mycket måste jag lösa ut dem med? Huset behöver totalrenoveras om det nu hör till saken. Utgår man ifrån taxeringsvärdet?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Köpa ut syskon

Det finns många möjliga principer för värderig. För det första äger din pappa hela huset, eller ärvde ni en del av huset efter er mamma?

Om er pappa äger huset helt själv så får han väl i princip sälja huset till vem han vill och till vilket pris han tycker. Däremot har jag för mig att köpet under vissa förutsättningar kan gå tillbaka eller räknas som förtida arv om pappan skulle avlida inom viss tid efter affären. Tanken är att det skall inte gå att göra någon arvslös genom att sälja för en krona medan man ligger döende.

Skall man hitta en "neutral" värdering så bör man basera priset på en marknadsvärdering. beror väl lite på hur man kan sköta balansen med syskonfred. Känsliga saker i vissa familjer. (Har själv ett liknande problem i släkten). Men som sagt det går att lägga in många synpunkter, pappan kanske ser ett värde i att huset stannar i släkten, att ni kommer närmare (om ni nu gör det) osv. Om han äger huset så bör det ju var han och ingen annan som bestämmer över vem och pris i affären.

Om ni redan äger en del av fastigheten, så måste ni vara överes om prissättningen, var och har i princip vetorätt både mot försäljning och belåning. Om man i ett sådant fall inte kommer överrens så kan man ytterst ta till offentlig auktion, den kan man begära hos tingsrätten. En auktion bör ju ge ett pris som understiger marknadsvärdet, köparna har svårt att bilda sig en uppfattning om skick etc.

3. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Tack för ditt svar!

Min pappa äger hela huset, han sitter i så kallat orubbat bo efter min mammas död.

Han vill sälja det till mig för han tycker det känns bra att det stannar inom familjen + att han vet att min familj får en bra boendekostnad, mina syskon har redan hus så de är inte intresserade att ta över.

Han vill sälja huset för ca 300 000 och köpa sig en bostadsrätt för den summan. Mitt ena syskon tycker då att detta är orättvist eftersom det är värt mer än 300 000, han uppskattar värdet till ca 800 000, men det är bara gissningar. Det är viktigt för min pappa och även för mig att vi syskon är överrens. Vill därför köpa ut dem till en rimlig summa.

Vad är en marknadsvärdering? vad baseras den på? Vem utför en sådan? Är helt nybörjare på detta.

Mvh katpie

4. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Om allt ska gå "rätt" till, så att ingen av er syskon känner er åsidosatta, så rekommenderar jag att du tar dit en värderingsman för en marknadsmässig värdering. Vissa (alla?) mäklare utför sådant (för en viss summa pengar...) så ring en mäklare och förklara ditt ärende! Ett annat alternativ är att få en värderingsman från en bank.
    Lycka till!
    /Kristian

5. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Om värderingsmannen då värderar det till låt säga 800 000 vad är då rimligt att mina 2 syskon får?

Kan man resonera som så att min pappa ska ha hälften (400 000), och mina syskon vars en tredjedel av den andra halvan (vår mammas del) det vill säga vars 133 333 kr eller är det helt tokigt att resonera så här när man räknar fram vad de ska ha.

I princip kan ju min pappa sälja det för vad han vill men ska vi köpa det för 800 000 och kanske lägga lika mycket i renovering känns det som att man lika gärna kan bygga nytt även om huset har ett personligt värde för mig. Min pappa går inte med på att sälja det för så mycket i heller eftersom vitsen bland annat var att vi skulle bo billigt.

Ja, det är ju verkligen ett dilemma det här med syskon och arv, man vill ju inte bli ovän med någon för en sådan här sak. Ska kanske ta kontakt med banken för att höra vad de har för lösning.

Mvh katpie

6. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Ja, ett sett att resonera är just att du ger dina syskon 1/3 av skillnaden mellan köpeskillingen och det värderade priset. Om du får köpa för 300' och huset värderas till 800' så ger du vart syson vars 1/3 av 500' (800'-300'). På så sätt hade ni "tjänat" lika mycket alla 3. Hade su sålt huset för 800' tjänar du 800'-300'-2/3*500' vilket ger dig en lika stor vinst som dina syson.

Sen kan man ju alltid dividera kring vad som är bäst rent ekonomiskt. Tjänar dina syskon mycket mer än du gör t.ex.? Om din pappa vill att du och dino familj ska få ett billigt boende så kan ni ju göra nån form av uppgörsle er syskon imellan som går ut på att du delar din eventuella vinst för huset (när du säljer det i framtiden) med dina syskon. Fast sådant kan ju också skapa problem. Känns bättre att lösa det nu direkt så att säga.

KOlla med banken och se om dom har några tips och råd!
    /Kristian

7. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Tack så hjärtligt för era svar, nu vet jag i alla fall att det finns olika sätt att lösa det och att alla kanske kan gå nöjda ur det här.

Mvh katpie

8. H

hempularen

Moderator

Du säger att din pappa sitter i "orubbat bo" det var det jag funderade över tidigare, då tror jag inte att han kan göra riktigt vad som helst med den egendom som ni annars skulle ärvt efter er mamma. Fast jag kan ha fel, lagen om orubbat bo har kommit till senare än det senaste dödsfallet i min släkt.

Men om jag har rätt för mig så har er pappa "förfoganderätt" över tillgångarna, jag är inte säker på att han kan sälja riktigt hur som helst i det läget.

9. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Jag tror att du har rätt i att han inte kan sälja det hur som helst, men är ändå lite osäker. Han skulle ju kunna sälja det till vem som helst och leva loppan för pengarna om han velat, vi har ju ingen rätt att ärva förrän han är död.

Jag har inget emot att lösa ut mina syskon så länge som vi utgår från taxeringsvärdet eftersom det är en överkommlig summa för oss men är det rimligt att utgå från taxeringsvärdet eller bör man utgå från vad en mäklare värderar det till? Vad tycker du?

Har hört att en mäklare sagt att man även kan ta taxeringsvärdet x 2 minus kostnad för vad som behöver renoveras för att få fram ett värde. Stämmer detta?

10. H

hempularen

Moderator

Nja, om man skall ha "full rättvisa" så måste det ju vara marknadsvärdet (med renoveringsbehov taget i beaktande) som skall styra. Men som sgat vid affärer inom familjen så kommer det ju alltid in fler aspekter.

Varianten med taxvärde x 2 kan kanske vara en bra mall i ett bestämt område, men det är nog alltför grovt för en "rättvis" värdering.

Taxeringsvärden sätts ju av skattemyndigheten med riktvärdet att tax värdet skall vara 75% av marknadsvärdet.Tanken med det är att "säkra" att det i alla fall inte skall vara högre än marknadsvärdet. Men framförallt hus som är speciella, kanske bättre utsikt... kan utan vidare ha markn. värde på 4-5 gånger tax värdet. När priserna går upp så halkar också tax värdet efter, det bygger hela tiden på siffror som kan vara 2 år gamla.

11. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Okej, tack ska du ha för svaren. Ska prata igenom detta med mina syskon, tror vi kan komma överrens om något som är bra för alla. Har i alla fall lite mer kött på benen.

Mvh katpie

12. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Humm!

Om din far säljer den för 800.000. Sen köper han en bostadsrätt för 300.000 kr.

Då åker han på vinstbeskattning ju. Det ska vara 20% av vinsten då huset köptes för många år sen. Det kan bli en stor summa för endast det.

Antag den köptes för 200.000 och säljs för 800.000. 20% av vinsten blir hela 120.000 kr.

Det Blir mindre kaka för dina giriga syskon ;)

Alternativ är att han säljer billigt till dig dvs 300.000 kr så han kan köpa en bostadsrätt.

800.000 - 300.000 - 120.000 - pantbrev(2% av 800.000 kr) = återstår det 360.000 kr som "3" personer får dela på = 120.000/person.

Då får du lösa ut den del till dina 2 syskon för totalt 240.000 kr.

Slutsumma: Du har då kunnat få köpa den för 300.000 + 240.000 = 540.000 kr om du tar ansvaret på vinstskatt vid nästa försäljning...

13. K
    Medlem · 8 inlägg

katpie

Medlem

Tack, detta svaret gillade jag verkligen, och faktum är att min mamma fick huset en gång i tiden för sisådär 35 år sedan av sin mormor och morfar som byggde huset. Då borde ju skatten bli ännu högre eller, och mindre till syskon. Den som gapar efter mycket...

Förstår samtidigt att det blir mycket vinstskatt att betala om jag säljer det en gång i tiden.

14. yonna
    Medlem · Österlen · 6 913 inlägg

yonna

Medlem

Förstår samtidigt att det blir mRe: Köpa ut syskon

Visserligen - och detta skall syskonen naturligtvis vara medvetna om. Samtidigt lånar du ränte-och amorteringsfritt av staten på obegränsad tid framöver dvs fram till du avyttrar fastigheten.

15. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Detta har eg. inte med hur du tekniskt ska kunna köpa huset så billigt som möjligt (även om jag finner det fullkomligt självklart att ni vid värdering av huset sneglar mer mot marknadsvärdet än taxeringsvärdet), utan är mer en tanke kring aspekten att ev. riskera att bli osams med sina syskon ang. något som detta.

Jag tycker att ni bör anlita en familjejurist som helt opartiskt tittar över hela transaktionen för alla inblandade, både vad gäller just detta huset men samtidigt den ev. kvarlåtenskapen efter er mamma samt de arvsmässiga konsekvenserna vid er pappas frånfälle.
    Det kan vara väl investerade "småslantar" när det gäller något som annars kan riskeras att upplevas som djupt orättvist (rättmätigen eller felaktigt spelar eg. ingen roll) av något av syskonen och dylikt väcker dessutom ofta frågeställningar som sträcker sig långt bortom den strikt ekonomiska aspekten.
    Är det något som kan visa sig vara "dyrköpt" i framtiden, för alla inblandade, så är det om någon/några av syskonen känner sig förfördelade av fadern, spec. medan han ännu är i livet :-/.

MVH/Christina.

*EDIT*En högst rimlig grundregel är den att, en förälder gör inte skillnad mellan sina barn (vilket naturligtvis kan ha sina undantag).
    Enligt mitt synsätt, så "kräver" en annan fördelning än ovan isf. att något av syskonen frivilligt föreslår det och iom. det gör avkall på "sin del" till din förmån.
    Jag anser inte att en förälder, "i normalfallet", bör gradera vilket av de vuxna barnen som behöver/förtjänar att gynnas på de andras bekostnad, både för sin egen del men minst lika mycket eller mer pga. risk för framtida splittring mellan syskonen.
    Tar man kontakt med en jurist ang. detta så kan denne titta över helheten och ev. föreslå alternativa lösningar, tex. om det finns andra tillgångar som kan kompensera de andra barnen och på det sättet låta er köpa huset till önskat pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.