Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köpa ut exfru, feedback på hur jag tänkt, please!

1. S
    Medlem · Västerbottens län · 11 inlägg

sandstromsimon

Medlem
    Huset är värderat 1 900 000kr.

Vår gemensamma skuld på huset var i maj 2013 (då jag tog över lånen själv) 1 052 325kr
    Inköpspriset var 1 050 000kr

Reavinstbeskattningen är på 22% av vinsten. Det vill säga 1 900 000 - 1 050 000= 850 000
    850 000 x 0.22= 187 000

Vinsten på huset blir alltså 850 000-187 000 = 663 000

Mäklararvodet ska dras bort från vinsten ca 45 000kr.

Vinsten blir då: 663 000 - 45 000= 618 000

Den renovering vi gjort är av underhållskaraktär och sänker därmed inte reavinstbeskattningen.

Den vinsten ska vi dela i två delar 618 000/2 = 309 000kr

Jag blir skyldig henne 309 000kr
    Är jag helt fel ute?

/Simon

2. H
    Moderator · Stockholm · 46 144 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du skriver att inköpspriset var 1050 000, har du då räknat in kostnader för lagfart och ev. pantbrev?

Du gör fel med mäklararvodet. Det är brukligt att man räknar med ett "fiktivt" mäklararvode vid sådana här affärer, men det minskar ju också reavinstskatten. Dvs. du skall dra av det från vinsten före skatteberäkningen, inte efter skatteberäkningen.

Nu antar jag att du "får huset" via en bodelning? Inte en regelrätt försäljning. Dvs. om ni gör en bodelning så behöver ingen skatt betalas nu, utan den dag du säljer så räknar du skatt som om hon aldrig varit ägare. Om du köper hennes andel idag, så skall skatt betalas, men då får du inte göra avdrag för en mäklarkostnad som ju inte inträffat.

3. H

Moderator
    Sedan men det blir lite petrimerteaktigt. Så har ju du tagit över lite mer lån än vad som var inköpspris, så egentligen är hon väl skyldig dig ca 1000 kr från den delen.

4. D
    Medlem · GÖTEBORG · 571 inlägg

dthompa

Medlem
    Du ska väl inte sälja nu, blir mäklararvodet då verkligen 45 000?

Sen har du glömt lagfart och pantbrev som ni troligen hade när ni köpte huset. Det ska dras av från vinsten när ni räknar ut skatten.

5. H

Moderator
    Att räkna in ett mäklararvode är logiskt korrekt, eftersom summan man köper ut med skall ju motsvara vad exet skulle få om huset istället säljs på öppna marknaden, då bör man räkna med att vid en öppen försäljning skulle man anlitat en mäklare.

6. Hemmakatten
    Medlem · 12 246 inlägg
    Är man gifta och inte har äktenskapsförord så har det ingen som helst betydelse att ena maken övertar lån. Vid skilsmässan delas alla tillgångar och skulder lika. Även studieskulder och vissa pensionsförsäkringar.

• Laddar…
  7. I
    Medlem · Värmland · 50 inlägg

Inkan

Medlem

Alltid svårt med tänkta kostnader och ev framtida reavinster

Underhållskostnader yngre än 5 år kan dras av liksom alla inköpskostnader och försäljningskostnader där finns även kostnader för upplägg av lån kostnader som betalats till banken för hjälp med att söka lagfart och nyteckning av pantbrev osv. Jag vet att ett fiktivt mäklararvodena används meeeen själv har jag svårt att se rättvisan i att ta ut kostnader som kanske aldrig uppkommer.

8. R
    Medlem · 193 inlägg

Rogero

Medlem
    "Underhållskostnader yngre än 5 år kan dras av" - nja, det stämmer inte alltid.
    Om du t ex har bytt golv från matta till trägolv så har du möjligen rätt till avdrag för mellanskillnaden i pris för de olika golvtyperna.
    Säg att du köper ett helt nytt hus men att du efter 5 år vill byta köket. Du får inget avdrag om du t ex byter luckorna, däremot får du troligen fullt avdrag om du t ex flyttar spisen eller diskbänken (då räknas det som ombyggnad - ej underhåll).

9. M
    Medlem · Norrbotten · 2 300 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Du ska väl betala henne 950 000:- minus halva mäklararvodet? Är det krångligare än så?

10. H

Moderator
    Hur tänker du då?

11. S
    Medlem · Stockholm · 2 147 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Som nämnts längre upp: Såvida ni inte skiljde er 2013 så har du inte tagit över lånen - de är era gemensamma. Har du betalat hennes del av lånen sedan dess??

12. J
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

Jogolijo

Medlem
    Jag tänker så här:

Du ska köpa, och behöver alltså inte tänka på reavinstskatt. Du gör ju ingen vinst i detta läge, möjligen din exfru.

Du köper 50% av huset av din exfru:
    kostnad 50% * 1.9 Mkr = 950.000 kr

Du betalar en del genom att ta över hennes del av lånet:
    50% av 1 052 325kr = 526.163

Du har alltså kvar att betala 423.837

(Ev kan man ju tänka sig att justera ner vad köpeskillingen (1.9 Mkr) ska sägas vara med hänsyn till ett tänkt mäklararvode, eftersom det skulle sänkt vad ni fått ut i en alternativ försäljning. Å andra sidan vet man aldrig om huset verkligen går för 1.9 Mkr på öppna marknaden.)

Redigerat 9 jun 2014 08:45
  13. M

mlkjhr

Medlem
    Ja sen ska ju hon betala sin del av lånet som är 526 000:-. Om hon betalar det till honom som står kvar med hela skulden eller betalar av sin del av lånet till banken spelar ingen störr roll. Jag får det till 424 000:- minus halva mäklararvodet som han ska lösa henne med. Om hon sen får reavinstbeskattning är ju hennes sak?

14. M

mlkjhr

Medlem
    Ser nu att Jogolio tänkte likadant.

15. J
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

Jogolijo

Medlem
    Tilläggas kan att när/om du till slut säljer huset och ska räkna ut en ev reavinstskatt, så har ju du inköpspriset:
    50% av 1050.000 (hälften av ditt o din exfrus gemensamma köp)
    + 950.000 (när du köpte din exfrus halva

dvs 1.475.000 i ditt inköpspris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.