Byggahus.se
Fruktsallad
På Hitta.se så såg jag att man kan köpa en "tomtrapport" (se nedan) på en fastighet och jag undrar lite varför det är intressant att köpa en sån inför ett husköp? Är det andra uppgifter än de som mäklaren har i sina prospekt? Vad speciellt är viktigt att veta innan husköp?
Kan man få dessa uppgifter gratis någonstans ifrån? Jag tänker på lantmäteriet eller liknande?

-------------------------------------------------------

Köp Tomtrapport

199:-

För endast 199 kr får du en rad unika och viktiga uppgifter om fastigheten XXXXXX

• Översiktskarta och tomtkarta
  • Total areal (land och vatten)
  • Inskrivningar och rättigheter
  • Planer, bestämmelser och fornlämningar
  • Taxeringsuppgifter
  • Åtgärder
  • I samband med köpet får du info hur du identifierar tomtägaren

Du får uppgifterna från lantmäteriet gratis. Möjligen kan det vara en handläggningstid som är längre än vad du har tid att vänta. De flesta mäklare har direktuppkoppling så att de kan få ut de här uppgifterna online.

Planer or fornminnen är jag osäker på om får via lantmäriet. Möjligt att du måste kontakta kommunen för det. plan. Och det finns ett publikt register över fornminnen, finns en länk är i ngn äldre tråd.

Jag undrar om de verkligen kan leverera detaljplan till alla tomter. Långt ifrån alla planer har digitaliserats ännu.

Fruktsallad
Jag försökte sökte lite på hemsidan där men det verkar bara gå att få ut om du är ägare till fastigheten?
Kan man inte kolla upp sånt här innan man skriver kontraktet?

Om du ringer till lantmäteriet å får du ut alla uppgifter.

Kommunen eller någon fritidspolitiker du känner som sitter i byggnadsnämnden, på den tiden jag var byggnadsnämndledamot hade jag datortillgång till allt detta inom kommunens gränser, förutom kartmaterialet möjligtvis, men jag hade tillgång till GIS-systemet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.