Såg en annons på en tomt i norra Sverige, var och tittade på den för några veckor sedan.
Allt ser bra ut och jag vill gå vidare med affären.
Den säljs via en mäklare, men p.g.a stora avstånd sker kontraktskrivning via post.
Jag har skrivit på köpekontraktet och blivit ombedd att betala handpenning på 10% till mäklarens konto.
Överlåtelse och slutlikvid sker om 1 månad.
Eftersom jag inte har träffat någon fysisk person här, bara kontakt med mäklaren över telefon/mail,
vad ska jag kontrollera innan jag för över pengar till mäklarens konto?
Jag har inte fått några varningsflaggor men bara för att vara på den säkra sidan.
1 622 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Köpa tomt via distansaffär. Undvika att bli lurad?
-
-
-
-
Renoverare · Trosa · 2 102 inlägg 4 nov 2020 19:304 nov 2020 19:30 #4
Har den drivits i flera år med rimlig ekonomi (snabb koll på allabolag.se)?- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg 4 nov 2020 19:504 nov 2020 19:50 #5
Du bör ju inte betala någon handpenning innan du fått ett påskrivet kontrakt.
Det skall också framgå av avtalet, eller av ett separat handpenningsavtal, att kontot hos mäklaren är ett klientmedelskonto (skyddat mot konkurs). -
4 nov 2020 20:33 #6
Det framgår, kontrakten ser korrekta ut.
Men samtidigt skulle jag kunna skicka ut ett liknande, säga att det är ett klientmedelskonto och ange mitt eget bank konto.
Ska jag stämma av med säljaren kanske? -
Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg 5 nov 2020 00:205 nov 2020 00:20 #7
Självklart har man ingen garanti för att det verkligen är ett klientmedelskonto. Men det är i så fall troligen ett polisärende, om mäklaren skulle göra en sådan sak. Står det inget i avtalet om att det är ett klientmedelskonto, och man bara betalar in på mäklarens personliga "lönekonto", så är man bara en i raden av fordringsägare ifall det blir konkurs.
Men sådant har hänt. Min syster (som är 10 år äldre) köpte sitt första hus på 70 talet. Det var en av Stockholms större mäklarfirmor. Bara någon månad efter köpet, fick ägaren till mäklarfirman en knäpp, tömde klientmedelskontot och lämnade landet. Syrran klarade sitt köp med en hårsmån tidsmässigt. Vet inte säkert, men troligen tog firmans ansvarsförsäkring smällen. -
Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg 5 nov 2020 00:21
-
5 nov 2020 00:35 #9
-
5 nov 2020 04:14 #10