Hittade detta forum idag och verkar finnas mycket kunnigt folk här så hoppas någon kan hjälpa mig.
Är för tillfället utlandsboende men har hittat en drömtomt för min och familjens framtida sommarhus. Har ett svenskt AB sedan några månader med ett par miljoner i likvida medel efter en bolagsförsäljning. Eftersom vi inte tänker börja bygga direkt så vill jag egentligen bara "låsa" tomten.
Så mina frågor är:
- Kan jag köpa tomten via mitt AB och är det något jag borde tänka på? (läst att lagfart kan bli dyrare)
- Kan jag sälja tomten till mig själv för anskaffningsvärde inom 1-4 år eller något jag borde tänka på?
- Skulle jag till och med kunna arrendera tomten till mig själv och sedan bygga på den?
Tack på förhand! - DH
841 läst · 3 svar
841 läst
3 svar
Köpa tomt via AB för att i framtiden bygga privat
-
Medlem · 1 inlägg 30 apr 2022 14:04
-
1 maj 2022 18:57 #2
Är du rädd för att skapa anknytning till Sverige, eller är det att att använda obeskattad medel som du är ute efter?
Stämpelskatten för jurdiiska personer är 4,25% istället för 1,5%.
Om du sen säljer din tomt till dig själv för under marknadsvärde så blir det uttagsbeskattning.
Om du arrenderar tomten til dig själv så blir det antagligen uttagsbeskattning om du betalar under marknadsvärde av arrendeavgiften. Ditt hus blir på ofri grund, vilket gör det svårare att få lån (om det skulle behövas). -
1 maj 2022 18:59 #3
Fastighetsskatten för obebygd tomt är väl betydligt högre med?
-