Köpa tomt utanför detaljplanerat område

348 läst  2 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag och sambon har hittat en tomt vi tycker om, men är helt nya på detta med hus och husbyggnation.

Tomten i fråga har ett förhandsbesked om nybyggnation och ligger utanför detaljplanerat område. Det finns inte kommunalt vatten och avlopp i området, eller el framdraget till tomten. Tomten har legat ute ett tag och vi har inte bråttom, men vill ändå bilda oss en uppfattning om förutsättningarna. Därav ställer jag frågan här: vad hade ni börjat att undersöka gällande själva tomten samt dess förutsättningar?

Vi har som första steg tänkt kontakta kommunen för att höra lite om den långsiktiga planen för området där tomten ligger (utöver det som finns på deras hemsida). Är det något annat ni skulle frågat dem när ni ändå har kontakt med dem?

Som steg två har vi tänkt försöka göra en bedömning av vad för typ av hus som lämpligtvis kan byggas på tomten givet förutsättningarna. Detta för att se om vi skulle kunna bygga det typ av hus som vi önskar.

Utöver det har vi inte hunnit fundera så mycket. Vänder mig nu till alla experter härinne för att få tips och råd kring andra lämpliga moment (förutom budget för det känns som vi har bra koll på).

Tack på förhand :)

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Först, kolla hur länge förhandsbeskedet är giltigt. Har för mig att det gäller i två år. Det har förekommit att folk köpt tomt, där förhandsbeskedet går ut. Och nekas bygglov, eftersom området fått totalt byggförbud efter att förhandsbeskedet gått ut.

I vissa områden, tillåter kommunen ingen avloppsanläggning överhuvudtaget. Det kan vara så att det finns planer på att bygga ut kommunalt VA, en plan som sedan ofta skjuts framåt 2 - 3 år i taget, i typ 15 år.

Det kan också vara läge att undersöka vad en elinkoppling kommer att kosta, kan vara alltifrån 10 000 till flera 100 000.

Försök få en uppfattning om grundförhållanden, det kanske måste pålas? Sprängas?

Kolla så det inte finns fornminnen som begränsar byggmöjligheterna. Kolla om det finns ledningar, el, tele, vatten över/(under) tomten.

Detta att tomten är avstyckad, kan betyda att någon köpt den, men av någon anledning gett upp att bygga där. I så fall är det svårt att veta om det är pga. tomten (pålning eller annat gör det dyrt), eller personliga skäl. Försök forska lite om skälet till försäljningen. Någon halvtimmes detektivarbete med google som verktyg kan avslöja en hel levnadshistoria.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt utförliga svaret! Jättebra input.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: