2 377 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Köpa tomt med servitut, dålig idé?
Hej,
vi är intresserade av en tomt som säljs av kommunen. Efter lite efterforskning så visar det sig att tomten är belastad med ett skötselservitut vid gränsen till tomten bredvid där det ligger ett garage precis i tomtgräns. Dessutom har vi förstått att tomtgränsen flyttats för att grannen skulle få plats med garaget, så gränsen är i övrigt rak på den sidan men sedan kommer plötsligt en instickare i form av del av deras garage.
Flyttad gräns + servitutet omfattar ca 18 kvm. Priset på tomten är satt före dessa ändringar men priset är oförändrat. Kvadratmetrarna i sig är vi inte särskilt bekymrade över egentligen, men utformningen av gränsen gör att man blir begränsad i hur man kan placera ett hus och garage på tomten om man ska förhålla sig till detaljplanens bestämmelser, tomten är inte särskilt stor. Och dessutom, ett servitut är väl sällan något positivt att ha på sin tomt? Borde inte ett sådant påverka tomtens värde? Tomten har varit osåld i flera år, men kommunen verkar vara ointresserad av att göra något åt priset.
Lätt kanske man kan tycka, vi kan ju bara helt enkelt låta bli att köpa tomten. Absolut. Men jag är ändå lite intresserad av hur värderingen av en tomt med servitut brukar kunna vara? Är det ointressant och obetydligt? Man funderar ju ifall man köper den men sen har svårt att sälja den själv en dag om man nu skulle vilja det. Jag tycker ju uppenbarligen själv att priset borde justeras på den tomten, dels pga servitutet men också då den uppenbarligen är svår att sälja när den stått osåld i vad jag vet över 6 år.
vi är intresserade av en tomt som säljs av kommunen. Efter lite efterforskning så visar det sig att tomten är belastad med ett skötselservitut vid gränsen till tomten bredvid där det ligger ett garage precis i tomtgräns. Dessutom har vi förstått att tomtgränsen flyttats för att grannen skulle få plats med garaget, så gränsen är i övrigt rak på den sidan men sedan kommer plötsligt en instickare i form av del av deras garage.
Lätt kanske man kan tycka, vi kan ju bara helt enkelt låta bli att köpa tomten. Absolut. Men jag är ändå lite intresserad av hur värderingen av en tomt med servitut brukar kunna vara? Är det ointressant och obetydligt? Man funderar ju ifall man köper den men sen har svårt att sälja den själv en dag om man nu skulle vilja det. Jag tycker ju uppenbarligen själv att priset borde justeras på den tomten, dels pga servitutet men också då den uppenbarligen är svår att sälja när den stått osåld i vad jag vet över 6 år.
Bra att fundera innan ni köper! Det är ju bara ni som köpare (och övrig marknad såklart) som kan värdera om det är skäligt eller ej. Ang servitutet tänker jag såhär. Det verkar vara ett servitut som ger grannen rätt att underhålla sitt garage, som ligger i tomtgräns? Det är ingen större begränsning i användandet av er tomt, lite beroende på vad plan tillåter. Om det tex är lämpligt att lägga er uppfart där så är det inget direkt intrång att tala om. Men man måste ju se helheten. Ang gränsen så får man ju se på samma sak, hur mkt begränsar det tomten egentligen? Finns det lämpligare tomter i området?A Adelina06 skrev:Hej,
vi är intresserade av en tomt som säljs av kommunen. Efter lite efterforskning så visar det sig att tomten är belastad med ett skötselservitut vid gränsen till tomten bredvid där det ligger ett garage precis i tomtgräns. Dessutom har vi förstått att tomtgränsen flyttats för att grannen skulle få plats med garaget, så gränsen är i övrigt rak på den sidan men sedan kommer plötsligt en instickare i form av del av deras garage.Flyttad gräns + servitutet omfattar ca 18 kvm. Priset på tomten är satt före dessa ändringar men priset är oförändrat. Kvadratmetrarna i sig är vi inte särskilt bekymrade över egentligen, men utformningen av gränsen gör att man blir begränsad i hur man kan placera ett hus och garage på tomten om man ska förhålla sig till detaljplanens bestämmelser, tomten är inte särskilt stor. Och dessutom, ett servitut är väl sällan något positivt att ha på sin tomt? Borde inte ett sådant påverka tomtens värde? Tomten har varit osåld i flera år, men kommunen verkar vara ointresserad av att göra något åt priset.
Jag är inte positiv till fastigheter med servitut laster, men om en fastighet belastas med ett servitut så måste detta vara det ”lindrigaste” servitutet man kan ha. Värre med ledningar el vägar på tomten mm.
Hade allt annat varit bra med tomt och pris hade inte servitutet fått mig att avstå detta köp.
Hade allt annat varit bra med tomt och pris hade inte servitutet fått mig att avstå detta köp.
Vi har

Vi har kommit fram till ungefär samma slutsats. Fick lite kniven på strupen idag från kommunen då de ville vi skulle bestämma oss, och vi har valt att söka bygglov på tomten nu.V Villa1949 skrev:Jag är inte positiv till fastigheter med servitut laster, men om en fastighet belastas med ett servitut så måste detta vara det ”lindrigaste” servitutet man kan ha. Värre med ledningar el vägar på tomten mm.