Hej!
Jag och min sambo har hittat mark i vårat område där vi skulle vilja bygga ett hus. Ordföranden i föreningen är positiv till detta. Marken i fråga har privata ägare som gärna vill sälja. Problemet här är att det är ett grönområde som ingår i detaljplanen. När vi pratar med kommunen så avråder dom från detta då det är en ”bökig” process samt att det kan bli dyrt.

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av detta och vilka problem man kan stöta på om man skulle försöka med detta.

Hoppas att jag lagt detta i rätt forum.

Tack på förhand

Vad menar du med grönområde?

Kommunen menar säkert att ändra detaljplanen?

Att ändra detaljplanen för en enda villa är inte att rekommendera. Dels tar det tid och det kostar mycket pengar!

Först behöver du söka om planbesked, där du helt enkelt frågar kommunen om de vill ändra din detaljplan. Om du får ett JA, så kommer arbetet att prioriteras i din kommun.

Oftast gäller det att skolor och andra samhällsviktiga detaljplaner kommer först och sedan ordnas detaljplanerna i rangordning. Desto fler bostäder desto högre prio.

Du kan få vänta 10 år på att det blir din tur i kön.

Du skriver också ett planavtal med kommunen, där de kommer vilja att du tar alla kostnader för utredningar (GEO, buller, miljö samt kommunens tid).

Så om du har gott om pengar och har inte bråttom med att flytta till din fastighet så kan du köra.

Annars hade jag fortsatt leta efter enklare projekt 😉😉

• Gilla
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Du skriver också ett planavtal med kommunen, där de kommer vilja att du tar alla kostnader för utredningar (GEO, buller, miljö samt kommunens tid).
Kan vara värt att påpeka att det handlar om kostnader på åtskilliga 100 000. Och i extremt bra fall kan det gå på 1 år, men kan lika gärna visa sig handla om 10 -20 år.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Vad menar du med grönområde?

Kommunen menar säkert att ändra detaljplanen?

Att ändra detaljplanen för en enda villa är inte att rekommendera. Dels tar det tid och det kostar mycket pengar!

Först behöver du söka om planbesked, där du helt enkelt frågar kommunen om de vill ändra din detaljplan. Om du får ett JA, så kommer arbetet att prioriteras i din kommun.

Oftast gäller det att skolor och andra samhällsviktiga detaljplaner kommer först och sedan ordnas detaljplanerna i rangordning. Desto fler bostäder desto högre prio.

Du kan få vänta 10 år på att det blir din tur i kön.

Så om du har gott om pengar och har inte bråttom med att flytta till din fastighet så kan du köra.

Annars hade jag fortsatt leta efter enklare projekt 😉😉
Okej, tack för svaret. Kanske får ta att leta vidare helt enkelt.

H hempularen skrev:
Kan vara värt att påpeka att det handlar om kostnader på åtskilliga 100 000. Och i extremt bra fall kan det gå på 1 år, men kan lika gärna visa sig handla om 10 -20 år.
Ibland kan det handla om att lägga på en nolla på priset, ville inte skrämma bort TS helt 🤣

Beror nog på vart i landet man bor, här kring så stipulerar den snart 100år gamla detaljplanen enbart att tomter inte får styckas till mindre än 1500kvm.
Här spottar kommunen ur sig frimärksdetaljplaner för de enskilda fastigheterna som om det vore kommunens tredje största inkomstkälla. Tar nog mindre än 6månader från ax till limpa (inklusive grannars obligatoriska överklagan, fast de gjort samma sak själva) och kostar nog mindre än 100tkr.

Kommunen har utsatta mål med närområdet om stadslik förtätning så det snarare uppmuntras till att man gör denna typ av förändring.
Jag antar att man inte vill ta bort gällande detaljplans krav på storlek för att då finns det inget annat i detaljplanen och det finns något egenvärde i att det är detaljplanerat område.

Samt att jag har ingen aning om hur de tänkt sammanföra de säkert 50st olika frimärksdetaljplanerna var av många har speciella regler som ”inga takkupor i väster”, ”hus får vara max 4.70 i nock”, ”hus måsta ha brun eller gul som basfärger”. Dvs den som gjort avstyckningen skriver massa regler för detaljplanen för att styra hur en köpare av avstyckningen får bygga för att inte ”förstöra” för säljaren.
Många är förvånansvärt detaljrika och jag antar att då de betalt för detta jobb så skulle de bli upprörda om kommunen kom och rev upp alla dessa detaljplaner och bara la en ny över hela området.

Ville bara säga att det hanteras olika av olika kommuner. Här verkar det ses som en bra inkomstkälla för kommunen.
Jag är rätt säker på att det alltid hänvisas till redan gjorda undersökningar så markägaren har nog enbart i undantagsfall behövt inkomma med något djupare motivering än att förändringen ligger i liv med kommunens långsiktiga planer för närområdet. Kommunen har åtagit sig att bygga x nya bostäder och detta bidrar till den siffran.

Fasst frimärksplaner (förenklad detaljplan för en enda fastighet) kan slå fel också. En granne till en kollega beställde en detaljplan för sin fastighet för att kunna stycka av och sälja ne del av tomten. Fastigheten var för liten för att kunna styckas enl. gällande detaljpla. Så ett år senare fick han sin plan för 100 000 kr.

var bara det att kommunen i den nya planen stipulerade att både den nya och den bef. tomten skulle bebyggas med 3 våningars flerfamilojshus. Och tomtgränsen var dragen så att man inte kunde stycka utan att först riva bef. villa Inte riktigt vad han hade tänhkt sig. Och villagrannarna blev nog inte jätteglada över tilltaget.

H hempularen skrev:
Fasst frimärksplaner (förenklad detaljplan för en enda fastighet) kan slå fel också. En granne till en kollega beställde en detaljplan för sin fastighet för att kunna stycka av och sälja ne del av tomten. Fastigheten var för liten för att kunna styckas enl. gällande detaljpla. Så ett år senare fick han sin plan för 100 000 kr.

var bara det att kommunen i den nya planen stipulerade att både den nya och den bef. tomten skulle bebyggas med 3 våningars flerfamilojshus. Och tomtgränsen var dragen så att man inte kunde stycka utan att först riva bef. villa Inte riktigt vad han hade tänhkt sig. Och villagrannarna blev nog inte jätteglada över tilltaget.
låter dock som värdet på fastigheten borde gå upp i värde med X10 med den byggrätten. Borde bli en rejäl slant om personen säljer.

Grönområde är ingen planbestämmelse iaf inte idag, kanske på gamla planer. Natur anges normalt där grönområde ska bevaras och då är det näst intill omöjligt att ändra planen då det är allmän plats som ska skyddas mot exploatering.
Vad står det i planbeskrivningen för marken?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.