Byggahus.se
Hej

Vi är 4 familjer som tänkte gå ihop och köpa timmer och hugga ved själv. Men jag hittar ingenstans att köpa timmer... Någon som kan komma med tips? Vad kostar en bil och släp full?

Mvh
Cm

Det beror på sort o kvalitet

Blandad löv i lagom tjocklek och 3-6m längder

Det ligger ca 150 M3 + frakt ,men 6 m längder är inie så bra, mycket luft hellre 3 m o lite högre pris

Man kan i grova drag räkna att en "bunt", "trave" eller ett "lass" rymmer ca 10-12 kubikmeter fast mått av björkved. Om jag kollar mina mätsedlar och drar jag ett medelvärde av all björkmassa jag levererat genom åren så hamnar volymen i det intervallet. Hade en gång rak och fin gran som jag sålde. Där innehöll största biltraven 19 kubikmeter fast.

Det många vedsäljare säljer som 30 kubik färdigkluven ved är oftas en "bunt"..

Lättast om man köper långved av någon som avverkat, betalar massapriset och gör upp frakten med chauffören. Bara att googla på massapriset i fasta mått i dina hemtrakter.

Åskar skrev:
Man kan i grova drag räkna att en "bunt", "trave" eller ett "lass" rymmer ca 10-12 kubikmeter fast mått av björkved. Om jag kollar mina mätsedlar och drar jag ett medelvärde av all björkmassa jag levererat genom åren så hamnar volymen i det intervallet. Hade en gång rak och fin gran som jag sålde. Där innehöll största biltraven 19 kubikmeter fast.

Det många vedsäljare säljer som 30 kubik färdigkluven ved är oftas en "bunt"..

Lättast om man köper långved av någon som avverkat, betalar massapriset och gör upp frakten med chauffören. Bara att googla på massapriset i fasta mått i dina hemtrakter.
I vika längder får du
10-12 m3 fast på en biltrave eller hur räknas det

CarlMagnus skrev:
Hej

Vi är 4 familjer som tänkte gå ihop och köpa timmer och hugga ved själv. Men jag hittar ingenstans att köpa timmer... Någon som kan komma med tips? Vad kostar en bil och släp full?

Mvh
Cm
En toppenidé(y)

Själv har jag nånting som heter "Workoholic weekend" (fri tolkning....) för mina vänner. Det är mycket roligare och effektivare om man kan köra i ett stort team. Typisk trång sektor brukar vara vedklyven. Till nästa sån skall jag hyra/låna nån extra.

Elkudde, var köper du ved för 150 kr/m3? Ge mej numret så kan h*n köra obegränsade mängder till en närliggande massafabrik och så delar vi på förtjänsten.

En trave på 10-12 kubik brukar ha längder om ca 5 meter

I vintras såldes björkved i mina trakter för 380 kr/m3f. Ungefär samma priser som skogsägarföreningen, Holmen, SCA mfl betalar. Så en timmerbil med släp (totalt 2 travar) kostade då ca 9000 kr om vi antar att varje trave rymmer ca 12 m3f. Längder runt 5 m.
Det blir en rejäl vedhög efter det är kluvet.. Så en vedförsäljare skulle nog kalla det 50-60 kubik.. (y)

arvid0 skrev:
Elkudde, var köper du ved för 150 kr/m3? Ge mej numret så kan h*n köra obegränsade mängder till en närliggande massafabrik och så delar vi på förtjänsten.

En trave på 10-12 kubik brukar ha längder om ca 5 meter
Vi pratar nog om olika Mätsystem fast under bark eller travat Björkmassa under bark kostar ca 350 fast under bark,så om säger 170 :- travat ca 50%
av fastmått, nu var det inte ren Björk TS frågade om så då är priset lägre sen finns det priser på ren björk för 200 + travat det kan ju variera

Elkudde, runt 200 kr per kubik travat mått? Fortfarande mindre än häften av vad de som säljer här uppe tar.

Till TS en bil med släp tar normalt tre travar om ca 10-12 kubik i varje. Om du sedan köper av ett skogsbolag så får du nog räkna med runt 300-350 kr per kubik. Sedan beror det såklart på hur långt det är till avverkningen.
En snabb sökning på blocket gav denna http://www.blocket.se/osby/Ved_40907048.htm?ca=23&w=1. vet ju inte var i skåne du bor men att hitta en åkare nu blir kanske svårt, enklare efter 15 juni eller vad sågarna har för stoppdatum.

arvid0 skrev:
Elkudde, runt 200 kr per kubik travat mått? Fortfarande mindre än häften av vad de som säljer här uppe tar.

Till TS en bil med släp tar normalt tre travar om ca 10-12 kubik i varje. Om du sedan köper av ett skogsbolag så får du nog räkna med runt 300-350 kr per kubik. Sedan beror det såklart på hur långt det är till avverkningen.
En snabb sökning på blocket gav denna [länk]. vet ju inte var i skåne du bor men att hitta en åkare nu blir kanske svårt, enklare efter 15 juni eller vad sågarna har för stoppdatum.
betalas det kanske 450:- travat mått är ju detsamma som 900:- fast mått Eller har jag missuppfattat ,Det är i så fall el representativt för resten av landet

500:- fastkubiken travat på pall nertorkad till 8%, Björk.... Köp på sågverk direkt!

Krilleman
Hmmmmm

Denna djungel av omräkningsmått.... fub och allt vad det heter....

Någon som kan länka till en vettig översättningstabell för en vanlig "svensson" så alla vet vad som det talas om? :x

För dessa betäckningar med vad som ryms på en timmerbil eller inte kan diskuteras i oändlighet om man inte vet vad man pratar om (och det vet inte jag!)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.