Köpa svets som nybörjare.

399 läst  4 svar

1. Dragon85
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett tag nu velatkunna svetsa. Börjar bli lite jobbiugt att be grannen om hjälp hela tiden när jag behöver saker svetsade. De har en MIG och jag skulle även vilja kunna svetsa lite mindre detaljer så funderar på en TIG svets. Hittade denna svets på Verktygsboden för 3995. Jag är medveten att jag även behöver en Argontank till som nog går på en 3-4k det med. Är detta en ok svets för en nybörjare eller är det bara billigt skit som inte är värt något? Har tyvärr inte råd med så mycket mera än så :(
    Annars så finns det ju pinnsvetsar som är i samma prisklass som kanske kan vara bra för nybörjare men gillar inte riktigt hur volatilt pinnsvets är med gnistor som flyger överallt samt den ordentliga rökutveckligen som jag gärna vill undvika.

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag har precis samma tanke som du.

En sak jag undrar är i vilka material man kan svetsa i med de olika teknikerna.

Att köpa en begagnad maskin är inte aktuellt. Skulle nog fungera om man hade haft en kunnig person att ta med vid köpet. Jag skulle ha svårt att avgöra om grejerna är ok eller inte och om allt är med ..

3. L
    Medlem Nivå 2
  4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    För dom pengarna är nog kina invertern bättre. Det är ju ändå en kopia på en bra svets ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: