Byggahus.se

Köpa stomrest hus, göra resten själv?

1. T
    Medlem · 24 inlägg

Turbojesus

Medlem
    Hej.
    Vi har under en period planerat att bygga nyckelfärdigt hus med känt leverantör. Men vid senaste ändring hos agent så blev slutsumman över vår budget. (mest små löjliga ändringar/tillval som dragit iväg i pris)
    Så jag grundar på ifall jag ska skippa totalentreprenaden och köpa huset med stomresning och göra allt invändigt själv, bortsett då från badrum, el, vvs mm för att slippa ligga på styva linan om pengarna räcker eller ej.
    Antar att det är fler som gjort på detta vis? Dela gärna med dig med tips, för/nackdelar osv. Det gäller en 1.5plans villa på ca 160 kvm.

Med vänlig hälsning, Daniel.

2. J
    Medlem · 137 inlägg

Jezzie

Medlem
    Hur har det gått, hur gick ni vidare?

3. I
    Medlem · Jämtland · 282 inlägg

icho

Medlem
    Hej,
    Vi gjorde den resan för tre år sedan nu. Kort och gott- vi sparade ungefär en mille. Men en då vi båda jobbade heltid och gjorde det på kvällar och helger så var det nära att knäcka mig. Sista två månaderna hopade sig problemen och nattsömn och hälsa tog stryk. Jobba 7-16, sen snickra till 23. Helgerna snickrade vi ungefär 9-21 med.

Jag ser det i efterhand som ett kul projekt, men skulle jag göra det igen hade jag sett till att ha mer tid än vi hade. Vi behövde flytta in före jul, och den 23e december fick vi slutbeskedet. 408 dagars slit och totalt 6 dagar lediga från bygget under sen tiden.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 24 inlägg

Turbojesus

Medlem
    Tjena. Jadå det gjorde vi. Har fått till alla ändringar och dylikt nu så vi beställer huset närmaste veckorna.

5. T
    Medlem · 24 inlägg

Turbojesus

Medlem
    Jag förstår. Jag har med detta i mina beräkningar, med småkids kan det bli kämpigt men jag ger mig faan på att klara det, delvis med goda vänners hjälp. Har räknat ut att vi sparar in drygt 480k. Huset är ca 140kvm och inte 160kvm som jag skrev i ursprungsinlägget.

6. I
    Medlem · Jämtland · 282 inlägg

icho

Medlem
    I så fall kan jag bara önska er lycka till! Och se till att ni båda är involverade så det inte blir ditt projekt. (y)

7. J
    Medlem · jönköping · 277 inlägg

jannebmw

Medlem
    Köpte stomresning
    O gör resten själv,
    Ser inga som helst problem med detta,! jobbar på huset mellan 1500-ca1900 o helger
    Ingen idé att jobba ihjäl sig
    Tar ca 1300 timmar för få ett normalhus
    Badrum el VVS lägger jag ut
    Ritade själv
    Så simpelt hus som möjligt 1plans
    Har ingen tidsplan
    Tar ledigt!
    Och absolut semester ! Man har barnen bara några år så varför jobba ihjäl sig under denna tid

• Laddar…
  8. M
    Medlem · västerbotten · 2 inlägg

mday

Medlem
    Hur gick det för dig? Jag är inne på exakt samma spår! Enklare enplanshus utan tidsplan och vi kommer bo granne med bygget så jag är fast beslutsam om att det ska gå.

9. T
    Medlem · 24 inlägg

Turbojesus

Medlem
    Hallå.
    Jodå jag är inne på slutspurten just nu, slutbesiktning mitten januari 2022.
    Men det har varit en jävla resa.
    Till att börja med en jäkla massa arbete, sedan även en depression slutet förra året och en skilsmässa i samma veva. Jag träffade en gammel ungdomskärlek och tillsammans har vi nu köpt ut mitt min exsambo och huset är strax färdigt :)

Med facit i hand är jag supenöjd, trots att det varit lite motgångar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.