Jag tänker att det finns två vägar att gå. Antingen köper du sommarstugan själv och står för alla kostnader, helt enkelt för att DU vill ha en sommarstuga. Det hindrar ju inte att din särbo hälsar på hos dig i din sommarstuga. Du är väl hemma hos din särbo ibland också antar jag?

Eller, vilket jag tycker känns rimligast, är att ni köper sommarstugan tillsammans och delar på alla kostnader. Om ni nu ändå kanske ska flytta ihop i framtiden. Detta förutsätter ju att ni båda faktiskt vill ha stugan.

Om ni går isär istället så är det ju inte värre än att den som helst vill ha stugan köper loss den andra. Rättvist och bra.

• Gilla
mnohk
  • Laddar…
Låter som tanken är att särboendet skall utvecklas till samboförhållande.

Då kommer man lite mer in på detta med hur delad ekonomin skall vara. Här finns ju inte heller något generellt svar. Olika grad av gemensam ekonomi passar olika par.

Men jag vill gärna rekommendera "vår lösning". Jag har under de flesta år vi varit tillsammans haft en inkomst som ligger 2 - 8 ggr vad min fru har.

Vi har alltid, egentligen redan innan vi flyttade ihop haft helt gemensam ekonomi. Alla inkomster är VÅRA inkomster. Alla kostnader är VÅRA kostnader. Är det något större inköp så pratar vi givetvis med varandra. Sedan har vi pratat om en gång i tiden att vi skulle ha ett samboavtal om att våra olika insatser i husköpet skall vara skyddat, och att besparingar vi hade innan vi flyttade ihop skulle vara våra egna. Men det blöev aldrig av att skriva något. Och det vi sparat ihop sedan vi blev två är gemensamt. Så det ursprungliga muntliga avtalet känns lite inaktuellt i dagsläget.

Detta har fungerat bra för oss, vi har aldrig tjafsat om något som har med pengar att göra.

I vår bekatskapskrets har jag sett motsatsen. Ett par som körde helt separerad ekonomi (skilda nu). Där blev det absurditeter som att han åkte på semester med barnet, hon hade inte råd att följa med. Och detta var tidigt långt innan skillsmässa blev aktuell. De hade dock andra förutsättningar, en gemensam ekonomi skulle kunnat vara svårare för dem än för oss.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Säkraste är kanske ändå att köpa stugan 50/50 och skriva ett skuldbrev på insatsen. Då kommer ni ut rättvist även efter en separation

Nu är det ju inte sommarhus utan vårt hem. Jag äger det helt och hållet. Betalar också alla kostnader för det. Min sambo betalar all mat och dryck. Vi menar att mellan tummen och pekfingret så är kostnaderna för mat och dryck ungefär lika stora som räntor, soptömning, och el. Eftersom han flyttade in hos mig så är det ingen samboegendom utan bara min egna. Arbetet däremot delar vi på. Funkar bra för oss.

• Gilla
pappaM och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett par som körde helt separerad ekonomi (skilda nu). Där blev det absurditeter som att han åkte på semester med barnet, hon hade inte råd att följa med.
Måste vara någon diagnos inblandad. Sjuklig snålhet, eller?
Ser framför mig ett middagsbord där han käkar oxfilé med årgångsvin och hon sitter med någon billig dafgårdsmikromat + kranvatten. Sen tjatas det om att kranvattnet ska läggas på hennes del av vattenräkningen.
Vissa personer passar uppenbarligen inte att leva i förhållanden.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Intet Intet skrev:
Att ligga ensam i sängen med millioner på banken värmer inte lika bra som att ligga i tält tillsammans med en glad flicka.
Fast det är inget du kan styra.

TRJBerg
Låter som att TS har tanke/avsikt att planera
Särbo-->Sambo-->Gift(?).
Dessa tre lägen har helt skilda förutsättningar och konsekvenser. Här krävs noggranna avvägningar.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Låter som att TS har tanke/avsikt att planera
Särbo-->Sambo-->Gift(?).
Dessa tre lägen har helt skilda förutsättningar och konsekvenser. Här krävs noggranna avvägningar.
Särbo --> sambo om några år åtminstone

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast det är inget du kan styra.
Jo. Visst kan man det. Genom att inte vara för noga när man räknar på mitt och ditt, utan istället ser det som vårt, utstrålar du positiv värme istället för avståndstagande kyla. Generositet är en attraktiv egenskap.

Hempularens "kompis" som åkte på semester med ungarna medans frun inte hade råd är sannolikt världens osexigaste man. Ett riktigt generaläckel. Hur han kunde bli far är ett mysterium. Insemination?

Såg en gammal tråd där TS ägde 71% av ett hus och maken 29% vilket skapade problem när kostnaderna skulle fördelas. En dusch på 5min i 41gr vatten och pocenten på det.

För att ett förhållande skall hålla, efter det veckolånga sängtumlandet är det nödvändigt att båda är generösa, annars slutar det med att minst en av de tu ligger ensam i sängen med pengar på banken.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Såg en gammal tråd där TS ägde
Blev ett syftningsfel. Inte "vår" TS.

S
P pappaM skrev:
Min särbo och jag funderar på att köpa ett sommarhus, men hur ska vi tänka?

Just nu är huvudspåret att jag köper huset själv, men att vi ska dela på driften.

Borde hon betala mer än mig?? Mindre? hälften var? Varför det ena eller det andra?

Jag kommer nog lägga ca 25% kontant och låna resten och självklart blir amorteringarna mitt sparande, men sen... Ska vi dela allt annat rakt av lika? Dvs räntor, fastighetsskatt och allt löpande?

Hur kan man tänka? För och nackdelar, fallgropar etc?
Fan vilket märkligt resonemang :O

Om du ska köpa sommarhuset så är det väl du som ska stå för allting, om du vill vara riktigt gniden kan du ta ut någon slags hyra under veckorna ni är där..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fan vilket märkligt resonemang :O

Om du ska köpa sommarhuset så är det väl du som ska stå för allting, om du vill vara riktigt gniden kan du ta ut någon slags hyra under veckorna ni är där..
Betalar du alltid när du och frugan ska bo på hotell på semester?

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Betalar du alltid när du och frugan ska bo på hotell på semester?
Jag betalar inte min sambos investeringar, och hon betalar inte mina, det som är så fint :)

S SueCia skrev:
Jag betalar inte min sambos investeringar, och hon betalar inte mina, det som är så fint :)
Så synd att du inte läste hela tråden för det tänkte sig inte Ts att hans partner skulle göra heller...

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så synd att du inte läste hela tråden för det tänkte sig inte Ts att hans partner skulle göra heller...
Jag läste TS

"Borde hon betala mer än mig?? Mindre? hälften var? Varför det ena eller det andra?

Jag kommer nog lägga ca 25% kontant och låna resten och självklart blir amorteringarna mitt sparande, men sen... Ska vi dela allt annat rakt av lika? Dvs räntor, fastighetsskatt och allt löpande?"

Jag läste TS och bildade min uppfattning därifrån. Han leker ju åtminstone med tanken att hon ska vara med och betala för hävstången på hans investering eller hur?

Jag tycker TS borde köpa stugan IHOP med sin sambo, eller köpa den själv och betrakta den som sin egen utan att blanda in hennes ekonomi.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.