7 392 läst · 47 svar
7k läst
47 svar
Köpa sommarhus och dela kostnader med min särbo
Sida 1 av 4
Min särbo och jag funderar på att köpa ett sommarhus, men hur ska vi tänka?
Just nu är huvudspåret att jag köper huset själv, men att vi ska dela på driften.
Borde hon betala mer än mig?? Mindre? hälften var? Varför det ena eller det andra?
Jag kommer nog lägga ca 25% kontant och låna resten och självklart blir amorteringarna mitt sparande, men sen... Ska vi dela allt annat rakt av lika? Dvs räntor, fastighetsskatt och allt löpande?
Hur kan man tänka? För och nackdelar, fallgropar etc?
Just nu är huvudspåret att jag köper huset själv, men att vi ska dela på driften.
Borde hon betala mer än mig?? Mindre? hälften var? Varför det ena eller det andra?
Jag kommer nog lägga ca 25% kontant och låna resten och självklart blir amorteringarna mitt sparande, men sen... Ska vi dela allt annat rakt av lika? Dvs räntor, fastighetsskatt och allt löpande?
Hur kan man tänka? För och nackdelar, fallgropar etc?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 046 inlägg
Om du ska äga och hon ska vara med och betala blir det skevt hur det än delas.
Allt förbättringsarbete kommer bara dig till del (ekonomiskt i alla fall, upplevelsen får förstås båda) medn båda jobbar för det.
Har ni olika ekonomiska förutsättningar/intresse är det såklart inte så lätt att äga och betala lika rakt av, men i första hand skulle jag ändå rekommendera att ni äger ihop, även om det blir olika andelar. Exakt hur törs jag inte ha en uppfattning om.
Jag är förvisso också generellt mot samägande, men anser att det är något annat att äga med en partner – det är ju någon man vill leva sitt liv med.
Allt förbättringsarbete kommer bara dig till del (ekonomiskt i alla fall, upplevelsen får förstås båda) medn båda jobbar för det.
Har ni olika ekonomiska förutsättningar/intresse är det såklart inte så lätt att äga och betala lika rakt av, men i första hand skulle jag ändå rekommendera att ni äger ihop, även om det blir olika andelar. Exakt hur törs jag inte ha en uppfattning om.
Jag är förvisso också generellt mot samägande, men anser att det är något annat att äga med en partner – det är ju någon man vill leva sitt liv med.
Vi tänker att förbättringar som målning, ny kamin, terrasser eller vad det kan bli kommer vara mitt ansvar, men räntor, sophämtning, eller, vatten etc är hon med och betalar.Nötegårdsgubben skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 911 inlägg
Som sagts, det finns inget generellt svar på en sådan fråga.
OM vi antar att särbon inte har något principelt mot att vara med och köpa, utan att det handlar om olika ekonomiska förutsättningar. Då skulle jag överväga en lösning där du lånar ut hennes del av kontantinsatsen, ev. med noll ränta, antagande att ni kan stå för banklån tillsammans.
Ni blir lika ägare till sommarhuset, kan fördela kostnaderna 50/50 eller efter respektives förmåga.
Du blir då garanterad att få tillbaka kontantinsatsen om ni avslutar förhållandet och säljer (eller ngn av er köper ut den andre). Men ni får lika ägarkänsla, lika stor del i värdeutveckligen osv. Man slipper funderingarna på vilka underhållsinsatser som skall delas, och vilka som bara du skall stå för.
Nackdelen för dig blir att du får ge bort avkastningen på det du lånar ut till henne (såvida du inte tar ut ränta). Men något får man satsa på ett förhållande.
Ett tänkbart problem är att banker tydligen inte gillar upplägg med samägande såvida man inte är gifta eller sambo. Hörde häromdagen om två bröder som köpte bostadsrätt tillsammans, var väldigt svårt att få lån, trots väldigt höga inkomster.
OM vi antar att särbon inte har något principelt mot att vara med och köpa, utan att det handlar om olika ekonomiska förutsättningar. Då skulle jag överväga en lösning där du lånar ut hennes del av kontantinsatsen, ev. med noll ränta, antagande att ni kan stå för banklån tillsammans.
Ni blir lika ägare till sommarhuset, kan fördela kostnaderna 50/50 eller efter respektives förmåga.
Du blir då garanterad att få tillbaka kontantinsatsen om ni avslutar förhållandet och säljer (eller ngn av er köper ut den andre). Men ni får lika ägarkänsla, lika stor del i värdeutveckligen osv. Man slipper funderingarna på vilka underhållsinsatser som skall delas, och vilka som bara du skall stå för.
Nackdelen för dig blir att du får ge bort avkastningen på det du lånar ut till henne (såvida du inte tar ut ränta). Men något får man satsa på ett förhållande.
Ett tänkbart problem är att banker tydligen inte gillar upplägg med samägande såvida man inte är gifta eller sambo. Hörde häromdagen om två bröder som köpte bostadsrätt tillsammans, var väldigt svårt att få lån, trots väldigt höga inkomster.
Beror lite på hur man tänker. Hyr man sitt boende så nog är man med och betalar underhåll. Så man väljer ju. Allt slits ju, vitvaror, värmesystem, ytskikt. Värdeökning på fastigheten är knappast garanterad heller.Nötegårdsgubben skrev:
Verkligen inte. När jag köpte hade priserna fallit med nästan 50%. Fick något år senare en ny granne som sålt sin insatslägenhet. Sålt och sålt? Han fick betala för att bli av med den😬.Nissens skrev:
Så att prat om ständig värdeökning är vanskligt.
Att dela blir fel hur man än gör. Har ni pratat om det och vad tycker hon?
Ett alternativ om du har råd, är att du köper och betalar hela klabbet själv. -"Varsågod. Det här har jag köpt åt oss. Känn dig som hemma"!
En kompis bev med sambo. Allt var toppen under flera år, ända tills hon en dag sade -"älskling.🥰 Nu har jag bott här så länge så jag vill att du skriver över hälften på mig".😘😍
Numera har han en ny sambo!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 046 inlägg
Erfarenhet (både min egen och statistiskt bevisad sådan) visar att man vårdar det man äger bättre än det man hyr.Nissens skrev:
Att värdeutvecklingen inte är given håller jag förstås med om, men viljan att påverka den med egen ansträngning kommer skilja sig åt mellan den som äger och den som hyr. Därav min rekommendation att båda i förhållandet om möjligt äger del i det man skaffar av gemensamt intresse.
Så är det, men man måste likväl byta vitvaror, värmesystem, ytskikt etc. även om man sköter om det. Alla som bor i hushållet nyttjar ju det mesta. Jag menar inte att man skall göra på ena eller andra sättet - men det är inte självklart vad som är rätt eller fel. 😊Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men om man bor där så kanske man skall vara med lite på kostnader på normalt underhåll? Det är kanske gemensamt intresse att träfasaden underhålls tex, oavsett vem som äger den.Nötegårdsgubben skrev:
Det är lite därför vi tänker att jag ska äga...Farstatjej90 skrev:
Just nu har vi två lägenheter, längre fram blir det nog 1 lägenhet och 1 sommarhus (kanske lite större...) då är tanken att vi har varsitt boende ifall vi av nån anledning skulle separera.
Egentligen mer rättvisande att räkna ränta på hela boendets värde än bara dina banklån. Du har ju en alternativkostnad för de 25% du stoppar in kontant - kanske andra lån på ditt primära boende eller avkastning du annars kunde fått. Ditt ränteavdrag på bolånen bör också beaktas. Och driftskostnaden bör även ta med kommande underhåll - ett nytt kök och badrum var 30? år, nya vitvaror var 10? år, nytt tak var 40? år osv.P pappaM skrev:
Sedan kanske man ändå vill fördela kostnaden lite olika t ex om du och sambon har olika inkomster, men bra att ha en hyggligt bra bild på den totala ekonomin att utgå från.
Ja, de kostnaderna tänker jag att jag bär utifrån bättre lön och utifrån att kärlek går inte att värdera i exakta mått...Y YuGi skrev:Egentligen mer rättvisande att räkna ränta på hela boendets värde än bara dina banklån. Du har ju en alternativkostnad för de 25% du stoppar in kontant - kanske andra lån på ditt primära boende eller avkastning du annars kunde fått. Ditt ränteavdrag på bolånen bör också beaktas. Och driftskostnaden bör även ta med kommande underhåll - ett nytt kök och badrum var 30? år, nya vitvaror var 10? år, nytt tak var 40? år osv.
Sedan kanske man ändå vill fördela kostnaden lite olika t ex om du och sambon har olika inkomster, men bra att ha en hyggligt bra bild på den totala ekonomin att utgå från.
Vi vill komma sådär ungefär.rätt, så det känns bra för båda