Byggahus.se

Köpa själv eller via husleverantör??

1. M
    Medlem Nivå 5
    Till vårt hus ingår ett 14 mm tarkett lamellgolv i ek.
    Vi vill uppgradera till ett golv från Kährs.
    Köper jag Kährsgolvet via min huslev. får jag ge 100:- mer/kvm jämfört med att jag åker till min lokala bygghandlare och köper golvet.
    Min huslev. förklarar prisskillnaden med att i deras priser ingår spill, transport till byggplats, och koordinering.
    Räknar man på 100 kvm. golv så betyder det 10.000:-
    Är det vettigt ? ???
    mgb62

2. N
    Medlem Nivå 7

Re: Köpa själv eller via husleverantör??

Be dem speca vad som är koordinering av det?
    Jag undrar varför det är svårare att koordinera det golvet än ett annat golv???

I övrigt kan väl du stå för transport och spill, och ta dit golvet till given tidpunkt. Från egen leverantör.

Sedan kan de väl få en tusing för att de måste hantera förändringen. För sådan administration är tidskrävande, tro't om ni vill...

Men 10.000 är oskäligt, det måste även de inse...

3. M
    Medlem Nivå 5

Jo, det är vad jag tyckte också.
    Koordineringen handlade mest om att se till att det levererades i rätt tid.

4. N
    Medlem Nivå 7

Jo, men det kan de väl rimligen meddela dig med någon veckas varsel. Och om materialet ligger inne i huset i ett par dagar är väl ingen katastrof. Det ligger knappast ivägen, om det inte är en friggebod du bygger.

Så förklara det orimliga i det för dem, ge dem en peng för administrationen och köp golvet själv.

Om de inte går med på det så tycker jag att du skall hänga ut dem på forumet som ett osmidigt företag som på inget sätt sätter kunden i fokus, utan tvärtom vill profitera med oskäliga priser på extramaterial...

Men inte förrän de sagt nej...

5. B
    Medlem Nivå 1

Hej
    sakta i backarna.

I din husleverantörs första pris dvs det som ingår skall ingå spill, transport och koordinering.

Ditt tilläggspris skall alltså endast vara merkostnaden för materialet.
    Eller också han har gett dig ett avgående pris för det som ingår och du får ett helt nytt tillkommande pris med allt ingående.

Här gäller att hålla tungan rätt i mun och inte låta sig luras.

mvh
    Birgir (själv husleverans köpare)