Byggahus.se

Köpa Satellitmottagare?

1. A
    Medlem · 254 inlägg
    Hallå på er håller nu på att kolla på att skaffa en satellitmottagare har kollat runt på nätet och har fastnat för en Force 750 från Force 7serie. Men så fan jag också mottagare från Kaon som jag inte har hört talas om förut känner mig villrådig vad man skall välja. ???

Mottagarna från Kaon är KVR-1000 ELLER KSC-N550 (H2 eller H2AR). Från Force har jag förut bara haft god erfarenhet om man jämför den med en Nokia mottagare som var mycket långsammare.

Mottagaren som jag har tänkt köpa skall klara Canal + och ha en inbyggd hårddisk och dubbla tuners så man kolla på en kanal samtidigt som man spelar in en annan.

Så nu om ni vet om ännu några mottagare som uppfyller mina krav så kan ni väll dela med er för det är ju en djungel när man skall köpa mottagare. Är det någon som har erfarenhet av dessa mottagare så får ni också dela med er med vad som är bra och vad som har varit negativt med dom.

//Jonas

Till Kaon http://www.kaonmedia.com/

Till Force http://www.force.tv/page228.aspx

2. A
    Medlem · 254 inlägg

Re: Köpa Satellitmottagare?

Ja dom priserna var ju helt okej men dom hade ju inte 7 serien där kollade vidare på nätet och fan också att Topfield hade några mottagare som skulle fungera men man vet ju ej hur dom fungerar. ;)

Vad har ni här på forumet för några mottagare som ni kan rekommendera?

//Jonas

3. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Topfield funkar bra. Polarn har en 4000 med två mottagare och inspelning - riktigt trevlig maskin faktiskt.
    Det finns nån bugg men det tror jag att alla digitalmottagare har.

4. A
    Medlem · 254 inlägg

Jo nog är det så att alla mottagare har mer eller mindre buggar. ;)

//Jonas

5. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Själv är jag sugen på en Dreambox. som finns hos bla. http://www.neptunsat.com .
    Nån som har erfarenhet av den?

6. A
    Medlem · 254 inlägg

Jag har också kollat på Dreambox men den faller bort då den inte har dubbla tuners.

Det finns ju så många kanaler och jag tycker det kolliderar för ofta. ;)

Så jag tycker nog att skall man skaffa ny mottagare nu så skall den ha en hårddisk och två tuners så jag kan kolla på två kanaler med ett programkort eller spela in det ena programmet. ;D

//Jonas

7. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Och tänk om man kunde köpa fler lösa tuners och skruva in i lådan... Det vore en riktig drömmaskin, det. ;D

8. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Verkligen.
    Snacka om teknikutveckling - 1981 var det inga problem att spela in en kanal och titta på en annan.
    Bedrövligt egentligen. Skandal att inte programkorten kan hantera mer än en kanal i taget. Men men, det är bara att gilla läget och knyta handen i byxfickan som vanligt-

Kaon har en rätt tuff mottagare med stöd för både satelllit- och marksänd digitalTV. Med hårddisk. Tyvärr verkar det inte vara nån som säljer den här ännu.

9. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

Programkorten kan hantera flera kanaler. Begränsningen ligger oftast i descramblerkretsen.

10. A
    Medlem · 110 inlägg

Alke

Medlem

kom ihåg att det blir problem när man ska titta på två kanaler från olika satelliter...

Har en dreambox... denna mottagare kan jag i princip bara rekomendera för entusiaster. vill man se ALLT (utom viasat snart;) så är det helt rätt val, men det är ingen mottagare man bara pluggar in och gör en kanalsökning med... man bör ha en del datorvana och vara beredd att spendera några timmar med att lära sig hur man programmera boxen (ingen särskild programmeringskunskap behövs dock).
    Programvaran utvecklas hela tiden men tyvärr är den inte alltid anpassad för oss i norden (orginalprogramvaran utvecklas i tyskland) tex undertexter har det aldrig funnitsstöd för i orginalprogramvaran.

OBS! en ny version av dreambox är på väg! enligt rykten har den redan börjat säljas i tyskland, så det kan vara läge att vänta på den.. lr alternativt utförsäljningen av DB7000

den nya heter Dreambox 7085. Den ska tydligen ha stöd för 300GB HDD, inbyggd dvd-recorder(!) och DUBBLA TUNERS

Pris? ca 600 euro

läs mer om dreambox...

http://www.dreamsatsoft.tv/indexnext.htm
    http://dreambox.sjerom.com/

11. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Hur fungerar det med dubbla tuners om man har diseq-switch till två huvuden?

12. A
    Medlem · 254 inlägg

Skall man njuta fullt ut av tekniken så skall man ha ett Twin LNB (LNB har två utgångar) sedan går det ju åt två stycken diseq-switchar sedan drar du två sladdar till mottagaren och kan med ett programkort koda upp två kanaler. ;)

Vissa mottagare kan sända det ena programmet på den ena utgången och det andra på en annan eller så spelar den in det på hårddisken. Kan alltså kolla två kanaler på samma mottagare men det blir två kablar från parabolen.

//Jonas

13. A
    Medlem · 254 inlägg

OJ glömde få med det här i förra svaret som jag skrev i dag, så kan det gå om det går fort och man missar lite, när datorn strular. ;)

Tackar för alla svaren från er här på forumet, måste bara få säga att man skall vägra Viasat.

Jag har fastnat för Force mottagaren i 7 serien men även Kaon KVR-1000 plus & Topfield 5500 PVR verkar vara trevliga mottagare.

Som jag nu håller på att jaga fram priser på väntar besked från lite firmor inom snar framtid. :D

Så om ni har mer info om dessa mottagarna eller om det finns några mer som kan samma saker så dela med er av er information.

//Jonas

14. M
    Medlem · 114 inlägg

martar

Medlem

Hej

Kan tipsa om ett annat forum där hemelektronik avhandlas www.prisjakt.nu/forum/ , det är det gamla minhembio som återfins där numera.

MVH/Martar

15. A
    Medlem · 110 inlägg

Alke

Medlem

kan lägga till ang dreambox...
    det går att koppla samman två dreambox via nätverk som sedan använder varandras kort, mao kan du vara utan kort i den ena mottagaren.. om det här är helt enligt "regelboken" ska jag låta vara osagt, men möjligheten finns iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.