Köpa & sälja hus på offentlig auktion

4k läst  25 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Är det någon här på forumet som har erfarenhet eller lite kunskap om hur det är att sälja och/eller köpa hus på offentlig auktion?

Äger en fastighet ihop med en partner. 50% vardera. Belägen i en småort i västra Sverige, ingen samhällsservice. 5-6 km till närmaste tätort med samhällsservice.
    Separation pågår.
    Fastigheten är mäklarvärderad. (2 st)

Jag vill lösa ut partnern. Marknadspris finns, via mäklarna.
    Partnern vill bli utlöst. Men begär mer betalt än marknadspriset och vill inte följa gängse regler och praxis med latent skatteberäkning, fiktivt mäklararvode o.s.v.

Hotet mot mig är då bodelningsförrättare och i förlängningen tvångsförsäljning på offentlig auktion.
    Partnern drar sig inte för det, vet om att det blir mindre pengar ut i det fallet men glädjer sig åt att det drabbar mig lika mycket. Och åt att jag då troligen mister huset.

Men hur är uppfattningen om offentliga auktioner?
    Vad brukar slutpriset bli generellt sett på en sådan...över eller under marknadsvärdet?
    Eller landar det på marknadsvärdet oftast kanske?

Finns det någon uppfattning om kostnader / avgifter för att sälja ett hus på offentlig auktion?
    Jag som säljare får ju stå för 50%.

Men jag har ju också möjlighet att vara med och bjuda på auktionen för att köpa tillbaka fastigheten, jag äger ju 50% av den vilket väl inte behöver vara en nackdel.

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Hitta någon som kan medla. Ni kommer båda att förlora på att det går till tvångsförsäljning. Vill ditt ex hellre att det går illa för dig än bra för hen själv är det förstås svårt att komma framåt, men annars kan det nog vara bra med en lugn, utomstående röst.

3. H
    Medlem Nivå 6
    Förstår din omtanke och förslag till lösning. Det brukar fungera i många fall.
    Här gör det dock inte det. Tyvärr.
    Just en av anledningarna till separationen är en kompromisslös partner vad det än gäller.

Jag förlorar i båda fallen. Löser jag ut partnern förlorar jag...blir det tvångsförsäljning förlorar jag.

Men...är kanske inte alltid priserna blir så höga på offentliga auktioner? Köper jag tillbaka huset blir ju huspriset lägre i så fall än att lösa ut partnern.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 7
    Behöver inte bli så dyrt. Då ni ej är ense så borde friskrivningsklausul vara självklart. Du vet ev fel men inte andra köpare. Vi köpte på chans ett hus för 25 år sen för hälften av vad det var belånat till(y)

5. H
    Medlem Nivå 6

Jag vet om ev. fel ja. Men dom skall jag väl upplysa om så att det kommer med i försäljningsinformationen om huset?
    Annars kan ju andra bjuda i tron att det inga fel finns.

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Vi köpte av bank och de visste inget. Det är väl upp till köpare att besikta?

7. H
    Medlem Nivå 6

Ja, upp till köpare att besiktiga.

Men jag menar att om jag själv har för avsikt att köpa tillbaka huset på auktionen är det väl bättre för min egen del att felen är kända och att det upplyses om dom? Då ser ju andra spekulanter att det finns fel och anpassar budgivningen efter det.

8. J
    Medlem · Nivå 7
    Haha. Du menar så. Lysande. Tänkte inte på det. Du har självklart rätt. Glöm inte att säga att elen är osäker. Inga papper på den inte;)

9. H
    Medlem Nivå 6
    Elen har jag gjort själv...så den är lite ofärdig. Du vet det där med skomakarens barn har ju de sämsta skorna...

10. Bästa svaret

Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Tvångsförsäljning är, som så mycket annat vad gäller tvingande juridik, ett reservförfarande. Man brukar försöka få till frivillig försäljning via mäklare istället då det närmast definitionsmässigt är bättre för säljarna.

Med det sagt, är du intresserad av att ha kvar huset kan du förstås teoretiskt sett vinna på att få köpa till ett underpris. Se dock till att ha rejäla ekonomiska resurser när du ska köpa, det är omöjligt att du i något läge måste kunna finansiera 150 % av fastigheten, dels din egen andel idag, dels hela köpesumman. Det ”borde” ju inte vara så, och egentligen är det bara en solvens- eller kassaflödesfråga då du i slutet av ekvationen bara ska finansiera yttetligare 50 % av fastigheten, men, som sagt, räkna med att behöva finansiera hela affären samtidigt som du har kvar din gamla halva, för att sen gå tiibaka till att ”bara” äga 100 %.

Såhär alltså 50—>150—>100 %.

Om du däremot bara kommer vara säljare kommer du att förlora på tvångsförsäljningen.

11. H
    Medlem Nivå 6
    Tackar för utförligt svar. Mycket att tänka på och mycket som snurrar runt, lätt att göra tankevurpor i alla olika förfaranden...

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Rent logiskt så skall ju priset vara lägre vid en offentlig eller exekutiv auktion. Köparna vet att det är strul på säljarsidan, det blir ofta problem i stil med att någon vägrar flytta ut efter försäljningen, flyttstädning kan du glömma, och det finns risk att huset skadas med uppsåt före tillträdet.

När det gäller exekutiva auktioner, så är det vanligt att auktionen hålls innan utmätningsbeslutet vunnit laga kraft, det förekommer att köparen får lämna tillbaka fastigheten när tidigare ägare lyckats vinna i högre rätt. Vet inte om samma sak kan hända i fallet med offentlig auktion, men jag är ganska övertygad om att auktionen kan överklagas.

Allt detta är faktorer som rent logiskt borde minska budgivares vilja att bjuda på objektet. Dessutom en rent känslomässig aspekt. Det kanske inte är jättekul att flytta in i sitt drömboende, med vetskap att en tidigare ägare tvingats ut mot sin vilja.

OM ni hamnar i läget att anlita en bodelningsman (utses av rätten), så kan bodelnmingsmannen välja att sälja fastigheten på normalt sätt via mäklare. MEN han måste då ha godkännande av båda parter vid kontraktsskrivningen. Bodelningsmannen har annars "diktatorisk makt" över ert bo inför delningen, men just försäljning av fast egendom får han inte göra rakt av. Om det inte går att få er att acceptera försäljningen, så kan bodelningsmannen begära att tingsrätten skall godkänna försäljningen, det beslutet kan överklagas, vilket lätt skrämmer bort köparna, en part kan lätt fördröja tillträdet i 6 - 8 månader, och med lite god juridisk rådgivning om argument i överklagandet, kan det ta 10 år.

Bodelningsman kan bli nästan hur dyrt som helst, framförallt om en part "vill göra det dyrt". varje gång en av er ringer ett samtal till bodelningsmannen, så måste samtalet protokollföras, räkna med att varje samtal kostar 1000 - 2000 kr, mer om det finns någon substans i samtalet.

13. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Nu vet jag ju inte med en sådan här försäljning, men vi tittade på ett antal hus som såldes på några olika former av tvångsförsäljningar med friskrivningsklausuler, i samtliga fall gick husen för ungefär samma värde som dom hade gjort vid en normal försäljning.

För mej är det självklart att ett hus som säljs så är värt mycket mindre (på grund av risken jag tar), men folk verkar inte inse detta och bjuder precis som vanligt, det gör att jag kanske stoppar på 75-80% av vad jag skulle kunnat ge annars, och då vinnr man aldrig budgivningen.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 2
    Du kan ju i ditt läge inte bara upplysa om fel utan du kan ju se till att orsaka tillsynes omfattande fel inför en sådan försäljning. Det är givetvis helt olagligt eftersom att du bara äger 50% av fastigheten men om det nu är så att ditt ex gör allt för att förstöra ditt liv behöver ju du inte vara hederlig tillbaks.

15. Leeten
    Husägare Nivå 4
    Varför anlitar du inte en advokat?

Har en bekant som är i samma sits som dig och h*n har anlitat en advokat som hjälp till väldigt mycket till fördel för h*n.

Å här tjivas det om 20kr.... Ta hjälp av jurist!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: