Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köpa rengöring och genomgång av proffs av alla ventilationsrör - värt?

1. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 908 inlägg

nizzehult

Allvetare
    Har ett hus byggt 1999 med ett rätt stort FTX-aggregat som fungerar riktigt bra. Igår så dök det upp en kille från en större VVS-firma som var hos grannen för en genomgång av deras anläggning så han passade på att höra om vi också var intresserade.
    Han lät rätt seriös och visste vad han pratade om. Han kollade i våra utsug och konstaterade inte oväntat att det fanns en del beläggningar där som skulle vara bra att få bort nu efter 18 år.
    Jag kunde bara hålla med.
    Han erbjöd oss en genomgång av detta (1½-plans hus på ca 200 kvm), inkl byte av kondensatorer i fläktmotorn och rengöring imkanal för ca 4' efter ROT. Hela anläggningen kommer att injusteras och man får ett protokoll och garanti. Det tar ca 4 timmar. Insåg rätt tidigt att det här inte är nåt man klarar själv då det krävs verktyg, utrustning och maskiner som man själv inte förfogar över och ska man hyra dem (dyrt) så är man heller inte 100% säker att allt blir bra. Vissa saker ska man helt enkelt leja bort till proffs.

Jag är väldigt nära att anta erbjudandet och det är lite ovanligt för mig, jag brukar annars kolla och jämföra massa firmor på nätet innan jag slår till. Men han gav ett seriöst och bra intryck så jag är nästan beredd att beställa detta här och nu.

Vad säger ni som kanske har gjort detta, är prisbilden rätt och bör man slå till? Att anläggningsn mår bra av en genomgång är självklart och det kanske också ökar livslängden med några år.

2. T
    Medlem · Sö · 2 933 inlägg

TheGame

Medlem
    Vad är det för beläggning i rören?
    Har du tex tagit bort frånluftsdonet och tex filmat upp i röret?
    Kan vara så att det bara är själva donet och närmsta dm som har "beläggning".

3. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Tror du själv på det efter 18 år?
    Sen är kåken 15m lång och 8m bred så det är alltså en hel del meter rör det handlar om.
    Ja jag har kollat och det är en hel del ludd därinne. Brukar rengöra så långt man kommer åt själv men inser att det nog ser ut så hela vägen. Sen tar man även imkanalen, bara den vill väl sotaren har en tusing för att rengöra?

4. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    Jag är alltid skeptisk till att bli påsåld något. Söker hellre upp någon själv. Hur kom grannen i kontakt med denne ventilationshantverkare?
    Kan vara hur bra som helst men kolla upp är mitt tips...

5. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 654 inlägg

thomas33

Renoverare
  6. N
    Medlem · stockholm · 3 434 inlägg

Noseone

Medlem
    Vi betalade 1250 kr efter rot för liknande jobb. Inget jag orkar mecka med själv. Inte svårt men har man inte rätt grejor är det alltid något som går snett.

7. T
    Medlem · Sö · 2 933 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag har haft mitt ventilationsaggregat i drift i nästan 10år och det är mina erfarenheter vad jag skrev.
    Tror inte att det helt plöttsligt är igenstockat om 8år.
    Som tidigare skrev så är det ofta intill donet det samlas sen längre in är det rent och fint.
    Jag filmat själv.

• Laddar…
  8. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Jaja, jag vet att forumet är fullt av kan-själv folk - jag är ju själv en sån - men ibland måste man vika ner sig. Jag vet dessutom att jag har lite obalans i flödena då jag satte in ett extra insug ovanför braskaminen när den installerades och den är aldrig inmätt och justerad.
    Det här går säkert att göra själv på en dag eller två om man skaffar en del utrustning men ska sanningen fram så har jag varken tid eller lust. Sen tar det säkert en hel dag bara för att städa upp efter man har härjat, deras dammsugare är anpassade till just detta.
    Hålla på att rengöra imkanalen från fett, hur kul är det på en skala?
    Intrimning av alla ventiler - med protokoll. Skulle säkert ta åtskilliga timmar för en själv om man även räknar in att man måste åka och hyra en mätare (för en okänd summa pengar).
    Byta kondigar till fläktmotorn. Tar en stund och sen ska man ordna fram dem också.
    Visst, rören kanske inte är groteskt skitiga men en genomkörare efter 18 år skadar nog inte. Nästa gång kanske jag gör det själv?

Javisst, jag är också skeptisk till försäljare som nasar runt men det här var en lågmäld kille i 35 årsåldern som hade blåställ på sig. Ingav förtroende och var inte påprackande. En slemmig Vanheden-typ hade jag kastat ut handlöst, oavsett vad dom säljer.

Vi fick också ner priset då flera grannar nappade. 3400,- inkl moms och efter ROT.
    Jag beställer jobbet.

9. D
    Besserwisser · E · 20 442 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det låter rimmligt. Men jag har förstått att det finns en del fula fiskar som gör just den typen av tjänster. Men på din beskrivning verkar ju den här person vara seriös.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.