Byggahus.se

Köpa privat ?

1. R
    Hobbysnickare · Arvslindan · 302 inlägg

Revoman

Hobbysnickare
    Hej. Ska köpa ett fritidshus i ett område som det är väldigt noga med avlopp. Enligt säljaren så har han borrat efter vatten och grävt avlopp utan att det är inskickat några papper på det. Nåt man ska tänka på? Andra i området har ju brunnar och vatten men det är ju gjort tidigare och finns säkert papper på.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vattenbrunn finns inget krav på att inte göra anmälan om , men avlopp är det mera bestämt med , ska godkännas typ och utförande , samt bygglov från kommunen ,
    Ni är flera där förstår jag , så troligtvis har du tank , den ska ändock vara registrerad hos kommunen , för den tömmningsintervall som bestäms i kommunal stadga för avloppstankar ( 1 ggr år ) har han inte gjort allt som ska , så är det ett litet svartbygge ,men kan nog godkännas i efterhand .
    Så det finns inget alternativ för dig , du måste tala med kommunen om detta , det lyder under
    din undersökningsplikt , Jordabalken

3. R

Revoman

Hobbysnickare
    Vad blir det för böter om man använder en trekammarbrunn som inte är sökt tillstånd för.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 227 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att du framförallt kan tvingas sluta använda den, mot hot om vite.

Det är väldigt vanligt att även trekammarbrunnar inte får anläggas, utan du kan krävas installera ett minireningsverk.

I många områden får man inte ens ha reningsverk, utan måste ha en septiktank som kan behöva tömmas flera ggr. per år. Och ett ställe vi kollade på så föreskrev kommunen septiktank, men förbjöd installation, eftersom det skulle bli för hör belastning på vägnätet med slamtömningarna. Dvs. man fick inte bygga någon som helst avloppsanläggning.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har den ägaren inget bygglov för trekammarbrunn och infiltration så ligger han illa till ,
    och du kan inte komma i efterhand och säga något om det , bara att titta i brunnen så vet du att den finns , inget dold fel , du kommer att få på nosen av kommunen att förändra avloppet enligt gällande regler .
    Hur har han gjort med tömning , ringt själv eller har någon gjort det med automatik , det är kommunen som bestämmer och beställer av entreprenör
    Kontakta kommun och fråga om fastigheten , då framkommer vad som gäller , och du har fullgjort din undersökningsplikt angående avloppet
    Kan bli rätt stora kostnader vid en ombyggnad

6. R

Revoman

Hobbysnickare
    Många i området har tre och två kammarbrunnar men då har dom sökt före dom hårdare reglerna kom till. Ska höra mig för vid nybyggnation vad som gäller, dom säljer nämligen tomter på området.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det med infiltrationen , så ska du snabba på med att få till det som godkänt i så fall ,
    När det kommer mera hus där så kanske kommunen säger stopp för det , p-g-a den belastning som kommer på marken ,
    Jag fick bygglov , var ute tidigt , men inte andra bredvid mig , enligt ,kommunen var motiveringen för stor belastning på miljön i mark

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.