Byggahus.se
Kanske borde säga att jag INTE vill antyda att ni som gjort inlägg här och lovordar alkoholinköp i Tyskland skulle vara langare.

Kjell G

Citti är smidigt att handla på, köper man ölen på "svenskavdelningen" får man panten tillbaka också. Urvalet är ju sisådär förstås, men priset är bra. Citti finns tex i Kiel och Flensburg.

Systembolaget ska dock vara kvar, det är ju precis som byggvaruhusen, man köper "bulkgrejerna" på Byggmax och specialdetaljerna på Beijers ;-)

Nu för tiden går det utmärkt att beställa alkohol via nätet och få paketet levererat till dörren oavsett om man bor i malmö eller kiruna då slipper man resa själv utan sköter allt via en webbutik. Sedan råder det olika åsikter kring om det är lagligt eller ej att köpa via nätet och att inte själv föra alkoholen över gränsen till sverige, vissa anser att det är tillåtet medan andra är av en annan åsikt men oavsett så är chansen att åka dit och få betala straffskatt ganska låg.

Redigerat:
Har lite svårt att koppla arbetsförhållanden i Indien och Kina till tråden då den behandlar inköp av av drycker i t.ex. Tyskland. Och självklart om jag kan hitta lite god maltwhisky, gin, etc, till lägre priser när man är ute och reser är det bara positivt.
Sedan kan det tyckas märkligt att jag kan köpa t.ex. öl/cider från vårt bryggeri på hemmaorten till en 1/3 del av priset på Systembolaget. Det har inget att göra med billig tillverkning i låglöneländer som tråden spårade iväg emot, utan här är det producerat i Sverige och på precis samma tillverkningslina som det som finns på bolaget.

Sedan blandar man samman Systembolaget och Vin&Sprit i tråden. Systembolaget styrs till 100% av staten som ägare och bedriver detaljhandel, Vin&Sprit som ägs av Pernod Ricard är producent av drycker av olika slag.

Och påståendet att vi idag dricker betydligt mindre jämfört med 100 år sedan verkar inte heller stämma. Nedan urklipp kommer från Systembolaget och kan vara svårt att fastställa huruvida detta stämmer med verkligheten. Min subjektiva uppfattning är att den dolda hembränningen har minskat och ersatts av egen import/köp. Så hur mycket vi svenskar druckit genom åren utifrån försäljning på bolaget kan vara ganska missvisande då hembränning är svårt att mäta.

Från Systembolagets hemsida; "Lådvin, smuggelsprit, fri införsel av alkohol från utlandet, internethandel, alkoläsk och låtsascider - allt har bidragit till att svensken nu dricker mer än på hundra år. Vi har anammat öl-efter-jobbet-kulturen, vin till vardags-vanan och behållit vårt dricka sig full till helgen-beteende."

AndersS skrev:
Sedan kan det tyckas märkligt att jag kan köpa t.ex. öl/cider från vårt bryggeri på hemmaorten till en 1/3 del av priset på Systembolaget. Det har inget att göra med billig tillverkning i låglöneländer som tråden spårade iväg emot, utan här är det producerat i Sverige och på precis samma tillverkningslina som det som finns på bolaget.
Jag antar att det handlar om olika skattesatser?

AndersS skrev:
Sedan blandar man samman Systembolaget och Vin&Sprit i tråden. Systembolaget styrs till 100% av staten som ägare och bedriver detaljhandel, Vin&Sprit som ägs av Pernod Ricard är producent av drycker av olika slag.
My bad, borde ha hållit isär det där. Saknar Kaptenlöjtnant hur som helst :(

AndersS skrev:
Och påståendet att vi idag dricker betydligt mindre jämfört med 100 år sedan verkar inte heller stämma. Nedan urklipp kommer från Systembolaget och kan vara svårt att fastställa huruvida detta stämmer med verkligheten. Min subjektiva uppfattning är att den dolda hembränningen har minskat och ersatts av egen import/köp. Så hur mycket vi svenskar druckit genom åren utifrån försäljning på bolaget kan vara ganska missvisande då hembränning är svårt att mäta.

Från Systembolagets hemsida; "Lådvin, smuggelsprit, fri införsel av alkohol från utlandet, internethandel, alkoläsk och låtsascider - allt har bidragit till att svensken nu dricker mer än på hundra år. Vi har anammat öl-efter-jobbet-kulturen, vin till vardags-vanan och behållit vårt dricka sig full till helgen-beteende."
Kan säkert stämma eftersom det är svårt att jämföra siffror/statistik som bygger på skattningar. Det sistnämnda kanske stämmer, har dock inga egna erfarenheter av det.

Kjell G

känns ju skönt att betala moms i tyskland..
så inte svenska politiker får mer att slösa bort..
men korkat av dessa politiker som snackar så mycket om miljön...
då skulle dom sänka alkoholskatten så folk handlade i sverige...
jag bor i en stad där det tillverkas öl..som körs med lastbil till tyskland..
som jag sen åker o handlar..hmm..
köper man ordentligt så tjänar man mycket ju...
synd öl bara håller sig ett år...bättre med whiskey då..ler

tjena skrev:
känns ju skönt att betala moms i tyskland..
så inte svenska politiker får mer att slösa bort..
men korkat av dessa politiker som snackar så mycket om miljön...
då skulle dom sänka alkoholskatten så folk handlade i sverige...
jag bor i en stad där det tillverkas öl..som körs med lastbil till tyskland..
som jag sen åker o handlar..hmm..
köper man ordentligt så tjänar man mycket ju...
synd öl bara håller sig ett år...bättre med whiskey då..ler
Datumet på ölen är en garanti från bryggeriet att den ska smaka exakt som bryggaren tänkt sig. Efter detta datum är det ingen garanti. Ölen blir absolut inte dålig.
2år skulle jag säga inte är några problem om du har den i något svalt utrymme. Funkat för mig.d^_^b

Ja, vi brukar åka till TYskland och köpa en årsranson i taget, inget problem.

Suhagg skrev:
Datumet på ölen är en garanti från bryggeriet att den ska smaka exakt som bryggaren tänkt sig. Efter detta datum är det ingen garanti. Ölen blir absolut inte dålig.
2år skulle jag säga inte är några problem om du har den i något svalt utrymme. Funkat för mig.d^_^b
Hållbarheten beror ju förståss på om det är öl med eller utan konserveringsmedel.
Tysk öl inköpt i tyskland tex blir naturligtvis dålig efter ett år medans svensk öl troligtvis håller tills burken ruttnar bort:rolleyes:

Nimajneb skrev:
Hållbarheten beror ju förståss på om det är öl med eller utan konserveringsmedel.
Tysk öl inköpt i tyskland tex blir naturligtvis dålig efter ett år medans svensk öl troligtvis håller tills burken ruttnar bort:rolleyes:
Finns det skillnader på ölen gällande hållbarhet?
Min erfarenheter och vad jag fick lära mig av en bryggare var vad jag sa ovan.

Jag brukar lägga in öl,vin,spritbehovet i excel så får jag fram en datum då jag måste åka till Tyskland och fylla på. I år var det tydligen en bugg i excel för ölen är redan slut utan att jag fått en varning. Nu måste jag gå över till vinet som räcker några månader till.

Nimajneb skrev:
Svenskt öl = Pripps Blå lättöl är datummärkt (säkert andra också, jag vet att du är lite syrlig här). Fick erfara det hos en lokal pizzeria, tyckte vid ett tillfälle ölen smakade lite - "skumt" och kollade botten. Datum var utgånget sedan ett antal månader och jag påpekade det. Skulle han fixa till nästa gång, dröjde lite men fortfarande samma märkning på burken, kom aldrig in några nya heller :) Kan bara säga att de bytt ägare där och nu finns det öl igen.

Kjell G

Suhagg skrev:
Finns det skillnader på ölen gällande hållbarhet?
Min erfarenheter och vad jag fick lära mig av en bryggare var vad jag sa ovan.
Bryggare pratade säkert ur svenska förhållanden och har du fullständigt rätt. Men som jag skrev I svensk öl tillsätts i regel konserveringsmedel och socker för att öka hållbarheten medans tex i Tyskland så har detta varit förbjudet sedan 1500-talet och därför har den tyska inhemska ölen kortare lagringstid. Däremot så kan exportmärkt tysk öl mycket väl ha konserveringsmedel i sig alt att det är licensbryggt utanför Tyskland.

Sedan så sägs det, sant eller falskt, att med dagens rena ölproduktion så har behovet av konserveringsmedel minskat så att lagringstiden ökar.

Nimajneb skrev:
Bryggare pratade säkert ur svenska förhållanden och har du fullständigt rätt. Men som jag skrev I svensk öl tillsätts i regel konserveringsmedel och socker för att öka hållbarheten medans tex i Tyskland så har detta varit förbjudet sedan 1500-talet och därför har den tyska inhemska ölen kortare lagringstid. Däremot så kan exportmärkt tysk öl mycket väl ha konserveringsmedel i sig alt att det är licensbryggt utanför Tyskland.

Sedan så sägs det, sant eller falskt, att med dagens rena ölproduktion så har behovet av konserveringsmedel minskat så att lagringstiden ökar.
Tackar. Alltid kul att lära sig mer. Var ett litet mikrobryggeri i Sverige som jag fick denna info på och jag trodde inte de tillsatte något.
Har en hederig Hansa på en hylla som är 2.5år, tror jag ska prova den någon dag :wow:

Vore kanske bra att veta vilka sorter som har medel och socker så kan dessa vara de som får ligga längst hemma i källaren.

Det som är tillsatt står på innehållsförteckningen, så lita inte på Nimjaneb, det där är konspirationsteorier. Många har en liten aning konserveringsmedel i ölen, vilket enligt min mening inte alls försämrar smaken i dessa små mängder. Konserveringsmedlet vi pratar om är askorbinsyra, dvs vanlig, hederlig C-vitamin.

Sockret som tillsätts brukar vara i form av färgämne, dvs för att få ölen lite brunare, sockerkulör.

Båda två står med i innehållsförteckningen om de har använts, antingen i klartext elelr med sina E-nummer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.