Byggahus.se

Köpa oavstyckad tomt?

1. L
    Medlem · 699 inlägg
    Hur vanligt är det att man betalar hela köpeskillingen vid kontraktskrivandet, dvs innan avstyckningen är klar?

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Köpa oavstyckad tomt?

Hur vanligt eller ovanligt det är kan jag inte svara på, jag undrar om någon kan göra det. Det finns mig veterligen ingen sammanställning av affärer av detta slaget.

Det jag däremot kan säga är att jag själv inte skulle betala mer än en handpenning. Jag skulle inte heller göra affär utan ett kontrakt som gör att affären endast slutförs om tomten BLIR avstyckad, att tomten FÅR byggrätt enligt de önskemål jag har. Om den avstyckade tomten inte överrenstämmer med klausulerna betalas handpenningen tillbaka.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

En miss man lätt kan göra är att nöja sig med att det finns ett villkor om att tomt skall styckas eller bygglov si eller så skall beviljas. Det är viktigt att man dessutom har en tidsgräns att villkoret skall vara uppfyllt senast ett visst datum.

Och det är viktigt att man tydlig specificerar vad som skall hända ifall villkoret löser ut. Att handpenning skall återbetalas (inom en stipulerad tid)osv. (Eller vad man nu kommit överens om).

4. L
    Medlem · 699 inlägg

Kontraktet är ok, men säljaren vill ha hela köpeskillingen på en gång. Inga jättepengar, så jag förstår hans argument att det förenklar affärerna. Lite tveksam dock...

Detaljplanerat = inga större problem med bygglov.

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Det låter ju konstigt att betala innan varan finns.
    En handpeng borde vara ok, men inte hela köpeskillingen.

Det kan ju faktiskt bli problem med styckningen.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Ett kontrakt, innebär inte att affären är i hamn. Bl a skall kommunen ges möjlighet att yttra sig m h t förköpsrättslagen. Jag hade också endast betalt en handpenning.
    Ring själv till kommunens byggavd, och ställ lite frågor om tomten. Kanske du får en vändplats, parkering, transformatorstation till granne.

7. L
    Medlem · 699 inlägg

Omständigheterna var dessa: Ny detaljplan = väldigt sannolikt att avstyckningen går igenom. Kontraktet reversibelt = pengar tillbaka om nått går snett. Nu blev det dock av flera andra anledningar ingen sådan udda affär , utan vi samsades om att betala handpenning så länge. Flera andra på området har dock betalt o sett glada ut (ännu).

8. snackan68
    Medlem · stockholm · 474 inlägg

snackan68

Medlem

Hej!

Köp av fastigheter är reglerat i lagen. Här krävs viss avtalsform för att köpet ens ska gälla. Fastighetsbeteckning skall bla anges. Är inte tomten avstyckad, så finns alltså inte fastigheten. '
    Gör ingen affär är mitt råd!

// Snäckan

9. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Ni kan dock skriva ett "letter of intent" mellan er, det reglerar avsikter. Mao att ni avser att köpa tomten för ett visst pris under förutsättning att tomten blir avtyckad på ett visst sätt och att byggnation tillåts inom mellan er fastslagna ramar.

På så sätt är ni båda motiverade till att avstyckningen ska ske och bli så "rätt" som möjligt.

10. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

I en fastighetsöverlåtelse skriver man först kontrakt där avsikten nedtecknas,
    tex person A köper fastighet si för pengarna x av personen B, köpeskillingen är uppdelad på y % handpenning (vid kontraktets undertecknande) resterande betalas när fastigheten har bildats, vilket skall ske inom viss (rimlig) tid annars hävs avtalet.
    För att sedan få lagfart på fastigheten skrivs ett köpebrev som egentligen bara innehåller bekräftelse på att kontraktet är uppfyllt. Köpebrev krävs av inskrivningsmyndigheten, det går ju inte att få lagfart innan köpet är fullföljt. I det här fallet ganska självklart om fastigheten skall bildas (avstyckas).

Man betalar nästan aldrig hela köpeskillingen vid kontraktstecknande, därför behövs köpebrevet oxå, alternativt ett tillträdande/inflyttning.

11. L
    Medlem · 699 inlägg

Exakt min uppfattning. Tyvärr anser säljare + alla de andra köparna (3 st andra tomter på området) att pengarna för enkelhetens skull kan betalas på en gång. Har dock (muntligen) lyckats enas om en "korrekt" lösning. Får se hur det går...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.