1 348 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Köpa murspis med nybygge eller efteråt?
Jag behöver lite tankar kring en fråga...
Står inför slutavrop på huset vi ska bygga, och vi har bestämt oss för en murspis, en Norpeis London.
Dock så verkar Eksjöhus priser inte vara särskilt förmånliga i jämförelse med om man tittar på listpris i butik (Typ Elda-butiker..)
Murspisen ligger runt samma priser, och sen tillkommer installation och skorsten.
Frågan är då om det inte blir billigare att beställa den i efterhand, då vi kan ta installationen på ROT? Borde ju spara ett antal tusen på det då tycker man? Baksidan med det hela är väl att man behöver få allt installerat i huset och ta dit hantverkare som ska mecka i det nya huset det första som sker.
Hur skulle ni resonera?
Står inför slutavrop på huset vi ska bygga, och vi har bestämt oss för en murspis, en Norpeis London.
Dock så verkar Eksjöhus priser inte vara särskilt förmånliga i jämförelse med om man tittar på listpris i butik (Typ Elda-butiker..)
Murspisen ligger runt samma priser, och sen tillkommer installation och skorsten.
Frågan är då om det inte blir billigare att beställa den i efterhand, då vi kan ta installationen på ROT? Borde ju spara ett antal tusen på det då tycker man? Baksidan med det hela är väl att man behöver få allt installerat i huset och ta dit hantverkare som ska mecka i det nya huset det första som sker.
Hur skulle ni resonera?
Klart att det går. Se bara till att huset är förberett för spisen, att golvet håller och att det inte ligger en massa rör å annat där skorstenen ska upp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, jag vet att det går, frågan är om det är värt stöket att göra det efteråt för att spara några tusen. Någon som har erfarenhet av att få en kamin eller liknande installerat med skorsten och allt i ett befintligt hus?Fotografen skrev:Klart att det går. Se bara till att huset är förberett för spisen, att golvet håller och att det inte ligger en massa rör å annat där skorstenen ska upp.
ROT gäller väl inte förrän huset är några år?
Jag vet inte, är det så? :xpbengtsson skrev:
Jo, att det är smidigare är jag såklart införstådd med, men HUR mycket smidigare? Vad spelar det för roll om någon annan än Eksjöhus monterar spisen menar du? Det kommer det ju vara oavsett. Skillnaden är ju om jag beställer av Eksjöhus eller inte.pr95 skrev:
Liknande trådar
-
Köpa stor täljstensplatta
Värme allmänt -
Nödvändigt att köpa till provtryckning av nybyggen villa?
Övrigt husrelaterat -
Lån till nybygge? Stor skillnad mot att köpa befintligt ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa och riva hus eller leta ny tomt? (Nybygge)
Tomter -
Hur förbereda för infällda spottar i tak vid nybygge när spottarna ska köpas senare?
El