Köpa mitt första hus, hjälp med tyda besiktningsprotokoll mm

772 läst  6 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hejsan

Efter att ha följ många härliga trådar i detta forum är det dags att göra ett inlägg :)

Jag och min sambo har inte letat hus så jättelänge, men nu kom det upp ett hus som vi tyckte passade väldigt fint, där vi också har gått på visning.

Det är ett 2plans-hus + källare
    byggår 1985
    162 m2
    Pris 3,2miljoner

Det är några frågor och funderingar jag hoppas ska kunna bli lite klokare på

1# Det är en avfuktare av modell lite större, (ingen elgiganten) i källaren för att hålla fukten på en ok nivå, med display i hallen, första gången jag ser något sådant, är det ett tecken på ev dålig dränering ?, eller varför väljer man en sådan lösning?

På besiktningsprotokollet så är det några punkter jag tyckte var lite tråkigare att läsa som tex

2# Nockvind
    Vid kontroll av konstruktionen på vinden uppmättes fuktvärden ÖVER kritiskt fuktnivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell påväxt/fuktfläckar (konvektion) noterades i underlagstaket.

Fuktkvoten i underlagstak uppmättes till 20%. och så är det Furutak.

3# Hela huset / Allmänt
    Kondensspår finns på fönster och fönsterkarmar, främst på övre plan. se även (nockvind)

De upptäckte kondensspår på fönstrens insida indikerar att bostadens allmänvenilation är bristfällig. En ventilationsfirma bör kontaktas för kontroll av bostadens ventilation.

4# Golvfall mot golvbrunnen är bristfälligt utfört.
    Golvbrunnsmanschett är felmonterad i golvbrunn ( sticker ut under klämring)

Tror att ägaren är "snickare" och har gjort en del själv. Känns som att badrummet kan bli dyrt om man vill ha det fixat.

Besiktning gjord av Anticimex

Jag får känslan av att källaren, huset och vinden har allmänt dålig ventilation ?

Om ni hade suttit i den sitsen att ni faktiskt ändå var intresserade av huset, hur hade ni agerat?

En del av mitt tankesätt är att lägga en bud på ca 2,7 - 2,8 och sedan anlita en besiktningsfirma som går igenom huset en gång till + ventiation, OM budet går igenom vill säga.

Som sagt är ny på hus, är inne på min andra bostadsrätt bara,

Väldigt tacksam för alla svar korta som långa :)

Redigerat 7 jan 23:04
  2. P
    Medlem · Nivå 6
    1# avfuktare i källaren är bevis på att dränering är bristfällig, denna bör nog ses över, detta kan kosta 100 - 150 tusen

2# antagligen har de konverterat uppvärmning någon gång och att det varit eldad uppvärmning med skorsten och att detta är bytt till pump? brukar vara orsak och så skiter man i att se över ventilationen. ofta inte så dyrt om man kan leva med en fulare installation, ska den inte synas så blir det många väggar att öppna med ny tapet eller ommålning, så kan vara dyrt men inte om man kan leva med enstaka synliga rör.

3# ytterligare bevis på att de bytt uppvärmningsskälla i huset.
    sätta dit ny mekanisk frånluft om det idag är självdrag?

4# här är det nog en hemma fixare som varit i farten, dyrt att göra om.

Då jag själv är kunnig så hade jag gjort som du, lagt ett lågt bud och fixat till det som behövs,
    men att anlita företag för att fixa det är dyrt, kan nog gå över 500 000 kr.
    hade man kunnat göra det själv så runt 250 tkr.

Så frågan kokas ofta ner till är detta drömboendet eller bara ett som verkar passa?
    finns det andra i samma område ute som inte har samma problem?
    är du händig nog att ta på dig att lösa felen eller ta dit byggare som kan lämna offert så du vet vad det kostar att fixa innan du lägger bud och har med detta i din budget.

3. L
    Bannad · Nivå 20
    Håller med PJAPEN
    Som jag uppfattar det för min egen del
    Det med avfuktare i källaren ; det kommer in fukt genom golv eller väggar av en större omfattning ev omdränering måste till , inget gratis
    Det med fukt på vinden och underlagstakets uppgifter inget bra , åtgärd inget gratis
    Kondens på fönster , vemtilationsproblem , kanske tilltätad ventilation
    Golvfall fel väg , åtgärd ; total ombyggnad inget gratis
    Ägaren citat snickare , går inte att lita på vad som gjorts samt hur
    Besiktning av Anticimex , dom går bara på det dom kan se med ögat , sen friskriver dom sig för övriga ev. fel och brister som kan förekomma
    Eftersom protokollet innefattar så mycket , kommer det till att du har en undersökningsplikt som är lite över det vanliga och du kan inte hävda dolda fel

Hoppa av det huset är min rekomendation om du har tummen lite i handen samt att du inte vill jobba ihjäl dig i många år

4. R
    Medlem Nivå 1
    Tackar så mycket för informationsrika svar :)

Och det stämmer så bra det du säger, dom har bytat ifrån panna till pump.

Jag ska vänta ut tiden lite och låta mäklaren kontakta mig, och se hur det ser ut samtidigt som man kollar lite på hemnet.

Sedan står lite i valet att lägga ett ganska lågt bud, ungefär 2,7m, det är 500,000:- under utsatt pris, men eventuellt en höjning till 2,8, godkänner dom inte det, blir valet ganska lätt känner jag,

Denna hemmapularen har troligtvis lagt paneltak i köket med, då skarven är på precis samma ställe på varje panel. så det liksom går ett spår genom taket hehe.

Frågan man ställer sig är ju, Vad mer har han gjort?

Jättefint läge, kommer inte ut så mycket här till vanligt.

Men jag tackar iallafall för inputs :)

Tar gärna in fler tankar om det finns med

5. L
    Bannad · Nivå 20
    Hur länge har säljaren bott i huset , många år , en s.k. snickare kan inte hålla sig utan ska förändra lite här och där , bara badrummet om exempel , troligen inte utfört av en badrumsfirma
    Om du tänker till lite , angående snickarns jobb i taket , han har gjort något som kallas för generalskarv , det görs aldrig av proffs
    Bara det säger lite om att inte räcka helt till slut , vad mer har utförts i huset , ombyggnad kök rum väggar golv e.t.c , inget som kommer fram i protokoll , så var lite försiktig med vad som sägs
    Sen om du kan skambjuda och få hem för att fixa det som inte är bra , är en annan sak ,
    men som sagts tidigare , det är stora kostnader att åtgärda
    Du kanske har några dagar på dig , ring runt och fråga , vad en dränering kostar , och ett badrum , mellan tummen och pekfingret , bara så du får en hum om det

6. R
    Medlem Nivå 1
    Tackar för info :)

Har nu läst på denna forum flera dagar till sent på nätterna, och det har väl fått mig att lugna ner mig lite både angående Vinden och badrummet, Då det verkar vara en röd tråd som fastnar på väldigt många besiktingar.

Men dom är ju ändå där! och det klart att det ska göras en djupare besiktning på det.

Det har ni gått 20 dagar sen huset lades ut, utan ett enda bud, Kan också meddela att vi var dom enda som kom på den planerade visningen.

Finns det någon oskriven regel angående hur man lägger bud under utgångspris :)?
    Jag är ju med på att jag får bjuda vad jag vill.

Jag är ganska bestämd på att jag tänker ge det ca 2 veckor till för att se vad som händer. sker det inget så kommer jag nog lägga ett bud på ca 2,7m ( utgångspriset är 3.2m ) det är ca 15%

Det är ganska lågt, men absolut inget skambud i mina öron, hade själv dock inte blivit jätteglad som säljare kanske men.. det är en annan sak :)

Måste själv sälja min bostadsrätt i samband med detta isådanafall och kommer troligen att råka ut för det samma.

7. L
    Bannad · Nivå 20
    Bara gör vad du tänker och endast då är man nöjd med sig själv
    Lycka till med budgivningen

Robban98422 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: