Byggahus.se

Köpa mark i anslutning till tomt. Erfarenheter?

1. lärjungen
    Medlem · Örebro · 589 inlägg

lärjungen

Medlem
    Köpte hus för drygt ett år sedan, med en tomt som på tre sidor gränsar till skogsfastigheter. Den ena skogsfastigheten som gränsar till två sidor av min tomt kalhöggs runt år 2000, dvs för ca 15 år sen. Där har det nu vuxit upp smågranar, ettpar meter högre än julgransstorlek. Då, när skogen kalhöggs, lämnades ett stråk höga träd runt tomten. Finns kanske nån lag som säger att man inte får kalhugga ända till tomtgränsen, men för min del hade de träden gärna fått ryka också :) Men då bodde jag inte här.

Hursomhelst. Huset står rätt nära ett av skogsstråken som skymmer sikten rejält. Det är bara ettpar meter mellan husets ena långsida och gränsen till skogsfastigheten, vilket innebär att de höga träden skymmer och mossar ner mitt tak. Har ringt skogsägaren förra året och frågat hur han skulle ställa sig till att jag röjer bort lite av de träden som är närmast, men han menade att han inte vet hur det ser ut och att han kanske kunde komma förbi och titta någon gång. Detta har inte inträffat (det visste jag att det inte skulle göra).

Min plan är därför att förhandla med honom på ett lite annat sätt, dvs fråga om jag får köpa loss marken som ligger i anslutning till min tomt. Har någon av er erfarenhet av att köpa mark från skogsägare? Något speciellt jag bör tänka på? Vad kan han tänkas ta för ca 5000-10.000 m2 ungskogsmark om han är villig att sälja? Vet att avstyckningen också kommer kosta 15-20.000.

EDIT: Bör kanske tillägga att jag bor på landsbygden, utanför detaljplan (om det har nåt med saken att göra).

Redigerat 12 jul 2015 12:35
  2. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 096 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Vet bara om 2(3) st liknande köp, dock med avverkningsbar skog, så priset var nog lite högre än för ungskog. Köp 1 var år 2006 och gällde 450 m2 till priset av 65:- /m2 och det andra köpet år 2010 och gällde 186 m2 till priset av 70:-/m2.

Köpte också år 2008 för samfällighets räkning 18240 m2 avverkningsbar skog och 28400 m2 vatten för 12:-/m2 skog.
    Kanske kan vara en vägledning även om det diffar mycket mellan Tomtmark och Grönområde.

3. lärjungen

lärjungen

Medlem
    Tack för svaret HasseTeknik, det ger mig absolut ett hum om saken, fast det öppnar också för frågor :)

Hur kommer det sig till exempel att priset per m2 skilde så pass mycket mellan de första två exemplen och det sista (dvs 65-70 kr/m2 jämfört med 12 kr/m2)? Är det kvantiteten som sänker priset, eftersom det sista exemplet handlade om betydligt mycket mer skog? Att i mitt fall köpa 5000 m2 för 70 kr/m2 skulle bli en redig summa på 350.000 kr, medan samma yta för 12 kr/m2 ligger på 60.000 kr (betydligt mer överkomligt :)). Men som sagt, kan ju vara billigare nu när skogen inte är slutavverkningsklar på säg runt 60 år. Nån som vet?

Om priserna hamnar i klass med de första två exemplen måste jag nog sänka mitt markanspråk rejält :)

EDIT: En fundering till... hur villiga brukar privata skogsägare vara att sälja av lite mark i anslutning till tomt? Ser de generellt en liten vinst i sådant eller kan det bli motvilligt?

Redigerat 12 jul 2015 15:50
  4. HasseTeknik

HasseTeknik

Medlem
    De två första exemplen gällde utökning av befintlig tomtmark till fritidshus. Sista köpen är klassat som parkmark och kan inte bebyggas. All mark ligger inom strandskyddsområde. Säljare i alla fallen var ett stort skogsbolag.

Redigerat 12 jul 2015 18:15
  5. lärjungen

lärjungen

Medlem
    Ok, då hänger jag med. Tack för förtydligandet. Det blev alltså betydligt dyrare med utökning av tomten per m2.

Hittade för övrigt en avhandling vid namn "Studie av nyblivna skogsägares värdering vid köp av sina fastigheter", och där framkom att skogsägare i snitt betalat 23.700 kr per hektar för skog yngre än 25 år. Dock var avhandlingen från 2003, och vad jag läst har priserna stadigt ökat sedan dess. Men 5000 m2 skog för de priserna skulle kosta blott 11.850 kr. Egentligen behöver jag inte mer än kanske 2000 m2 när jag mätt lite närmare på kartor.

Har också uppdagat att med skogsmark räknar man i regel inte i m2, utan främst i kubik (dvs virkesmängden).

6. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 077 inlägg

Immobil

Medlem
    Sedan tillkommer även Lantmäteriets kostnad, vilket inte är billigt. Räkna med minst 25 000 - 30 000:-! :wow:

7. lärjungen

lärjungen

Medlem
    Jo, jag är medveten om det (skrev en liten notering om det i mitt ursprungsinlägg). Dock trodde jag att det låg något lägre, runt 20.000, men det har väl att göra med hur lång tid spektaklet tar också.

8. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 313 inlägg

Zixten

Medlem
    Om det var jag som var markägaren så skulle jag se till att du får stå för alla lantmäteriets kostnader samt ev andra kostnader för att stycka av marken.

Sen vet jag inte hur jag skulle värdera själva marken, om du var släkting / nära vän skulle jag släppa det för "kompispris".
    Annars så skulle nog inte släppa de 2000m2 du pratar om för under 20-25000kr
    Allt beroende på vad det är för skog som står på marken och om jag själv har nytta av marken, just denna markbit kanske är enda vettiga vägen att köra för att komma åt ett område på min mark, och då skulle jag vara ovillig till att släppa kontrollen / ägandet till markbiten....

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 196 inlägg

AndersS

Medlem
    I vårt område så brukar priset på utökad mark för fritidshus ligga på runt 50;-/m2, men vi avser då ytor på 500-1000 m2.
    Att köpa loss 5000 m2 eller upp mot 1 ha för att utöka marken till ett befintligt fritidshus kan det även uppstå vissa invändningar mot om det är skogsmark.
    Fastighetsytan definieras i m2 men skogsfastighet i hektar däremot värderas det i virkesförråd, ålder, format på ytan och även hur körvägar finns anlagda.

10. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 313 inlägg

Zixten

Medlem
    Vill nog lägga till tillgång och efterfrågan där med....

• Laddar…
  11. R
    Medlem · Västernorrland · 1 533 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Beror helt på den granne du har att göra med. Finns de som tar ockerpris när de vet att det är marken på just den specifika platsen som är av värde för dig. Och de som inte gör det...
    Och så finns det markplättar som av helt rimliga skäl är dyrare än andra...

Många skogsägare vill inte sälja alls, för att de inte vill minska sitt innehav. Sen ska du tänka på att det är en del tid och joxande som säljaren bör få ersättning för om det, ur ett kommersiellt perspektiv, ska vara lönt för honom att sälja. Kan vara större chans att komma överens med någon som bor på byn än som äger skogen på distans.

En möjlighet med någon som ogärna säljer av principskäl kan också vara att diskutera arrendeavtal. Typ du får röja på egen hand mot ersättning som motsvarar vad avkastningen på skogen annars hade blivit för ägaren.

12. Y
    Medlem · 6 inlägg

young87

Medlem
    hey Hasse,
    Vi vill Göra Isaksson du har skrivit här. Mark ligger inom strandskyddsområde. Vi bor på en tomt på 2200 men vill köpa 1-2hektor av skog mark som sitter ihop med vår tomt. Mark Ägaren är osäkra om det gå att stycke av 1-2hk från hans 60hk. Vet du om det är möjlighet? Vi vill bara har kvar den som skog (inte bygga på den).

13. SarB
    Medlem · Småland · 709 inlägg

SarB

Medlem
    Det kommer sannolikt inte gå att göra den regleringen, det strider mot strandskyddet samt är en tveksam fastighetsbildning i övrigt också. Vad ska ni ha 2 ha skog till i er bostadsfastighet?

• Laddar…
  14. HasseTeknik

HasseTeknik

Medlem
    Nej, det strider inte mot strandskyddet, men att få så stor areal på en enskild fastighet kan stöta på problem. Vår utökning av bostadsfastigheten, begränsades av att den fick inte bli så stor, att den senare blev avstyckningsbar. Den större arealen avstyckades och en samfällighet bildades tillsammans med några fler fastigheter och då har man större garantier mot att den senare styckas upp, då stadgarna inte kan ändras i det stycket, som avser " samfällighetens syfte", utan tillstånd från lantmäteriet.

• Laddar…
  15. Y
    Medlem · 6 inlägg

young87

Medlem
    ok. Det är mer att Han som äger marken orkar inte ta hand om den längre. Skog tog han ner 10 år tillbaka och i den här del har han inte tid till göra något så den bara växa vild. Vi är bara intresserad att har en fin skog mark.

Redigerat 26 jan 22:35
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.