köpa makita sticksåg...sladd eller batteri

3k läst  52 svar

1. S
    Medlem Nivå 13
    Håller inte med i bilfrågan men håller med om att blå Bosch är bra grejer.

2. Myhran
    Medlem Nivå 3
    haha dit kommer dom bara i sin dröm

3. Myhran
    Medlem Nivå 3
    ska kika lite mer på blå bosch
    innan jag handlar...

4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Jag är även nöjd med batteri-Boschen, GST 18V-LI, men jag förstår om du vill hålla dig till ett batterimärke. (y)

5. Myhran
    Medlem Nivå 3
    har läst i lite trådar här och märkt att bosch har lite mer problem än makitan som inte verkar ha några alls
    så då det väger över till makitan 4351
    dock bara läst om krångel med mod 90
    har mod 140 och 160 bättre kvalite som är i klass m makitan
    då tippar det över prismässigt oxå

6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Vilken Bosch läser du om?
    GST90 gissar jag.

Den är inte i samma prisklass som GST160..

<Edit>
    Ja 160 är en av de bättre sågarna på marknaden, och man får den för dryga 2000:- från Tyskland.

7. Myhran
    Medlem Nivå 3
    nä jag vet
    men vilken är mest rättvis och jämföra makitan med i model och kvalite
    då gst 90 är billigare men verkar oxå lite sämre än makitan som är dyrare
    därför gissade jag på att den större 140 el 160 är en bättre jämnförelse
    dock dyrare
    så tippar över prismässigt till makitan

8. F
    Medlem · Nivå 12
    Gts160 finns från 2400kr i sverige, Makitan runt 1900kr. Jag är Makita-frälst när det gäller batterimaskiner men just när det gäller sticksågar så skulle hag mycket väl kunna slänga upp 500 extra för Boschen. Det är en jävla skillnad på en grön Bosch "elvisp" sticksåg och en limpa.

Tror dock att du blir lnöjd med Makitan men på Boschen får du mer effekt och en betydligt lättare maskin och den håller bladet skapligt rakt vid sågning i tjockare material.

• Laddar…
  9. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Vad ska sågas?
    Har du några specifika projekt på gång? :)
    Makitan kommer säkert göra jobbet alldeles utmärkt, Boschen har förutom suverän bladstyrning lite förfinad dammsugaranslutning, verktygslös vinkling av bottenplattan - vilket man förmodligen klarar sig utan. (y)

10. Myhran
    Medlem Nivå 3
    blir mkt spånskivor samt 90 kv/m golv
    div foder och vindskivor och övrigt finlir som jag inte tar med kapklinga ..gersåg el klyvsågen
    det var min fasad som knäckte min atlas såg

11. D
    Verktygstokig Nivå 3
    För det du beskriver duger i princip vilken sticksåg som helst, och det är ju bra. :) Spånskivor (22mm) är superenkelt att ta sig igenom med sticksåg och all furu är så porös att det inte kommer vara problem.
    Dammupptagning är ju inte superviktigt i de arbetsmoment du beskriver (ytterliggare en eventuell besparing från dyrare modeller).
    Är det något jag skulle känna var viktigt så skulle det vara renblåsning av spånet framför sågbladet.

Detta är vad jag anser. :)

12. Myhran
    Medlem Nivå 3
    ja då duger billigare maskiner det är korrekt
    men den ska hålla många år och därför köpa lite bättre kvalitet
    min atlas höll över 20 år

13. D
    Verktygstokig Nivå 3
    Finns nog inget märke som håller kvaliten som löper över 2 decennier för 2000kr idag där maskinen används dagligen, tyvärr. Inte vad jag vet iaf.

14. F
    Medlem Nivå 5
    Finns väl inget som säger att den skall användas dagligen i 20 år. Men att i ett icke yrkesmässigt användande lite då och då få ett sladdverktyg att hålla i 20 år känns ju inte alls orimligt. Förväntar jag mig att de flesta proffsmärken klarar av.
    Du kan inte välja bort blå bosch pga av erfarenheter med grön Bosch. Och att du läst något negativt om blå bosch sticksåg och inget om makita sticksåg beror nog troligtvis på att bosch har sålt 100 sågar varje gång makita har sålt 1. Jag är också makitafrälst på batterisidan, men sladddrivna sticksågar, det är blå bosch bra på...

• Laddar…
  15. D
    Verktygstokig Nivå 3
    Precis Frebbe. Det är exakt så jag menar med första inlägget. De flesta stickisar klarar nog av det trådskaparen begär av dem. :) Jag är också Makitafrälst men stickisen är en Jula Meec för 199kr som jag köpte för 7 år sedan. haha Den tuggar på fint för grovjobb även om köptarmen suktar efter en sladdlös Makitastickis. Haha :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: