Byggahus.se

Köpa klippare utan överkapacitet

460 läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Jag har en tomt med 277kvm L formad gräsmatta (enligt mitt eget mätande på Eniros karta).
    Lutar mot en gardena sileno 250kvm +/-20%, antar att det beror på hur svår matta det är. Jag har ingen lutning eller smala passager, inga buskar som delar upp.
    Oron är om den kommer att hinna hålla mattan klippt? Hade gärna velat köra bara på nätterna och morgon så man kan plocka bort leksaker varje kväll.

250 modellen kostar idag 6k, 500 ligger på 8k. Pengar är ändå en viktig faktor.
    Någon som har en annan maskin att rekommendera? Vill gärna ha Wifi app, men funderar även på rob s400 eller s600 med Bluetooth app.

Tackar för all input!

2. E
    Medlem · Nivå 17
    Imho appar via WiFi eller Bluetooth kan initialt vara intressant, men när roboten är på plats och inställd ska den sköta sig själv.
    Har du däremot en klippare på distans, vid ex. sommarstället så är övervakning av intresse.

3. C
    Medlem · Nivå 15
    Framför allt beror det på hur många timmar om dagen den går och hur snabbt gräset växer. Men min uppfattning är att siffrorna är väl tilltagna. Om du däremot inte vill ha klipparen igång dygnet runt så bör man nog välja en större klippare.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Enligt manualen ska 250 modellen klara 45kvm/h, så den borde klara att bli klar under natten med lätthet 277/45=~6.2h.
    Blir nog en 260 sileno :)

5. G
    Medlem · Nivå 7
    Notera också att City 500 bara klarar 41 m2/h, dvs du måste köra den fler timmar per dag för att nå upp till dina 277 m2 jämfört med en City 250. Vill du korta ner tiden den klipper så måste du gå upp till Life 750.

Det som gör att City 500 klarar större gräsmattor är helt enkelt att den får köra större del av dygnet vilket City 250 inte får. Det är alltså en ren mjukvarubegränsning i 250.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: