Byggahus.se

Köpa klickgolv i Polen

1. D
    Medlem · 5 inlägg

deckard

Medlem
    Hej igen. Nu har jag en annan fråga. Har en kompis som ska åka ner till Polen för att handla i helgen, och jag har chans att haka på. Nu undrar jag om det är ngn som har erfarenhet av att köpa klickgolv eller parkett där? Finns det kvalitetsmärken? Undrar också hur mkt plats klick/parkett för 70m2 tar. Får jag plats med det i min kombi (Ford Mondeo) eller behöver jag släpkärra?

2. O
    Medlem · 135 inlägg

ossie_k

Medlem

Re: Köpa klickgolv i Polen

Du behöver defenitivt ta med en kärra. Det skulle väga alldeles för mycket. Knippen blir väl 50*100*250cm eller nåt i den stilen. :)

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Dessutom kommer du finna Barlinekgolv som är nån tia dyrare än på byggmax....

4. D
    Medlem · 5 inlägg

deckard

Medlem

Ah... är det ett kvalitetsgolv/ngt du rekommenderar?

5. Fasting65

Fasting65

Medlem

Mja, jag varesig rekommenderar eller avråder.

Min skrala erfarenhet visar att byggvaruhusen i Gdansk/Gdynia säljer Barlinek till nästan samma pengar som de säljs på Byggmax i Sverige. Jag har förvisso inte jämfört sorteringen mellan Polska byggvaruhus och Byglgmax.

När jag talat med polacker så har de bekräftat min teori: priserna vid kustområdena och städer nära tyska gränsen har priser som knappt motiverar en resa över gränsen. Detta gäller rent generellt och man kan säkert finna undantag.

Vi lever i en globaliserad värld.

6. D
    Medlem · 5 inlägg

deckard

Medlem

Ok, jag förstår. Har du ngt tips på byggvaruhus i stockholmsområdet som håller bra priser? Och vilka märken rekommenderar du? Jag vill satsa på ett kvalitetsgolv typ Kährs, Tarkett el. motsvarande. Dessa ligger runt 450:- kvadraten, men kan jag komma ner på 350:- så är jag nöjd.

7. Fasting65

Fasting65

Medlem

Jag är inte så förtjust i lamellparkett överhuvudtaget så jag är fel person att fråga. I vårt hus ligger det flytande klickparkett i två mindre rum (läs barnrum/arbetsrum) som så småningom kommer uppgraderas till "riktig" stavparkett:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28819/

8. D
    Medlem · 5 inlägg

deckard

Medlem

Aha. Man kanske borde satsa på riktig parkett.. Jag har funderat på det också. Det jag är tveksam över är bara att vi vill ha trägolv både i köket och barnens rum och i utrymmen där det är högre slitage har jag fått för mig att det är bättre med ett klickgolv.

Men vad gäller byggvaruhus med bra priser, har du ngt tips? Du nämnde Barlinekgolv och Byggmax, men är det ett kvalitetsgolv? Har Byggmax kvalitetsgolv?

9. Fasting65

Fasting65

Medlem

Vad är ett kvalitetsgolv? Hur mäter man det?

Byggmax säljer endast golv från Barlinek. De är billiga.

Ett par kompisar köpte nyligen klickgolv - Kährs. De fick bäst pris på Faringe Såg: http://www.faringe.se/

Nån annan på forumet får försöka hjälpa dej med dina frågor angånede kvalitet osv.

De flesta leverantörer har väl en sisådär 3-4 mm tjocklek på själva ädelträet, så du kan slipa golvet 1-2 ggr. Sedan kan själva lamellplankan vara 11, 14 eller 17 mm tjock .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.