Byggahus.se

Köpa innerdörrar

1. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Hej!

Håller på att renovera kåken och har kommit till innerdörrval. Alla idag har den tragiska 70-talsbruna kulören:eek:

Hur stor skillnad är det på dörrar från olika ställen. Har sett en modell på Beijer för typ 1 500:-, den skulle ha extra bra ljudisplering. Är det stor skillnad?

Har kollat lite på Byggmax, där tar de ca 700:- för en innerdörr. Har även sett en dörr på OBS (eller Coop forum kanske det heter) den kostade ca 700:-, normal vit dörr med tre speglar. Denna hade också en ådring i träet som var riktigt snygg. Någon som köpt dessa billigare dörrar. Gör man bort sig om man "snålar"?

Tacksam för alla tips / Micke :)

2. S
    Medlem Nivå 4
    jag har satt in dörrar från byggmax och är helnöjd.

kanske är de dyrare dörrarna mer formstabil och bättre ljudisolerade? Men jag kan ej klaga på mina dörrar i något av avseendena.

3. R
    Medlem Nivå 1
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Dyra dörrar är gjorda i trä, billiga dörrar är gjorda i formpressat papper. Nästan.

Känslan i en riktig trädörr, även om den är vitmålad, är värd dom extra pengarna det kostar.

5. P
    Medlem Nivå 17
    Jag håller precis på att byta ut våra innerdörrar från 60-talets gabon varianter till massiva spegeldörrar som jag vitmålar. En sak som ställde till en del extra arbete var att gamla dörrarna har ca 1 cm lägre karmyttermått vilket gjorde att jag blev tvungen att göra hålet i väggen större för att karmen skulle få plats. En hel del jobb att målar dörrarna för hand men det är det värt om man vill ha lite 20-tals känsla tillbaka :) glöm inte kvistlacken bara.

6. S
    Medlem Nivå 4
    Allmoge dörrarna från byggmax dvs. de som inte är vita...(?) Är ju i Solid trä? och billiga...

7. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    En annan fundering.

Går det att få karmarna bra om man väljer att måla dem själv? De är som sagt bruna nu :(. Ska bli vita :).

Dörrarna är från -79 så det ska vara standardmått. När jag mäter dem kommer jag fram till att hälften av innerdörrbladen är 82 cm breda. Den andra hälften är 82,5 cm breda. Vad kan detta bero på? Får nog ta och mäta själva dörrhålet med. Lärde mig först idag att det är standardmått sedan -72. Så det ska ju inte vara några problem?

8. fresve
    Medlem Nivå 11
    Jadå, det går att få det bra. Jag har först slipat och spacklat, sedan en omgång grundfärg, sedan mer slip och eventuell spackel, och till slut snickerifinish på det. Allt är klart på min undervåning, nu är det övervåningen som gäller, börjar idag. :)

Skall även jag byta dörrarna, har hittat en vi verkligen gillar, http://www.diplomatdorrar.se/XLinner/XLconturvit.html Kostar runt 1500 dock.. :( Jag har 7 dörrar som skall bytas. Tror det får vänta tills allt annat är klart.

9. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Nu blev man villrådig. Lyfte av dörrarna och konstaterade att de väger bly! Knackar lite på dem och studerar närmare. Visar sig att det är "riktiga" trädörrar. Känns fel att kasta ut dem och sätta in formpressade "sämre" dörrar.

Ge sig på att måla befintliga, lämna in dem på lack eller byta i alla fall. Vad har ni/skulle ni valt? Och varför? Tacksam för åsikter...

10. M
    Medlem Nivå 4
    Jag har rollat våra dörrar med vit högblank lackfärg o det blev faktiskt bra! Trots att jag stod inne o inte i helt dammfri =) miljö!!!

11. C
    Medlem · Nivå 8
    Självklart skall Du behålla de gamla äkta dörrarna. Jag gjorde det i ett av de hus vi haft.... Tyvärr fanns det inga gamla dörrar i det hus vi nu helrenoverar. Måla dem själv givetvis, vilken härlig känsla o vad fint med dörrar som inte "dödats" i profesionell industrilackering

Carra

12. D
    Medlem Nivå 3
    jag skulle nog rekomendera att lämna in på ett sprutmåleri och få dem målade, du får ett jämnare resultat och dörren får en känsla av att vara helt nya, vilket personen här har ju kollat på.

Vill du måla för hand så skulle jag endå lämna in dem på nåt litet sprutmåleri för att få dem grundmålade och spacklade så att du inte stör dig på nåt jack eller hål som du missat sen när dörren e på plats. efter att du fått dem grundade och slipade kan du ju måla dem för hand med en pensel.

13. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Snackade med en kille på en lackfirma här i stan. De skulle ha 850:- per dörr för att lacka om dem men han menade att det finns en överhängande risk att speglarna flyttar lite på sig efter ett tag och då ser det inget vidare ut. Han tips var att köpa nya dörrar istället. :surprised:

Så nu är det nya alternativt att måla om dem man har själv och byta ut handtagen. Tror att jag ska testa med en dörr och se om det blir bra. :rolleyes:

14. D
    Medlem Nivå 3

Det kan hända imed att dörrarna är av trä och reagerar på fuktighet, kyla värme osv, då kan det spricka upp i ramen, detta avhjälps med fogmassa precis innan toppmålningen,

15. Stormen
    Medlem Nivå 2
    Behåll dörrarna om dom är massiva är mitt tipps.
    Vi bytte ut carbondörrarna från -74 på övervåningen. Köpte diplomat formpressade spegeldörrar 850kr st. Dessa är lätta, snygga med allt hörs igenom.
    Till nedervåningen köpte jag nu istället riktiga massiva trädörrar omålade på byggmax för 550kr st och sprutlackerade i garaget. Det blev mycket bra och det är en helt annan känsla + ljudinsolering. Det var lite surt att måla så många dörrar samtidigt men det gick bra.
    Att rolla tycker jag ger lite apelsinskalsliknande resultat, oberoende om jag har oljefärg, mohair eller skumroller. Men det fungerar bra att pensla/rolla om man spär färgen mycket.
    Trä är levande och speglarna kommer att flytta lite på sig varken du köper nya dörrar eller gamla . Förhoppningsvis rör dom sig lite så det räcker med lite fogmassa som tidigare nämt.