3 809 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Köpa in sig i hus igen...
Sida 1 av 2
Har ett hus som jag äger till 100%. Detta har min pappa/farfar byggt en gång i tiden så det har stort affektionsvärde för mig och för mina 2 barn. Det viktiga för mig är att kunna bo kvar i huset oavsett vad som händer i mitt förhållande.
Jag har en sambo sen 1år tillbaka (vi har varit tillsammans mycket längre)
huset är värderat till ca 6,5milj
lån ca 2,3milj
hon tjänar ca 30k mer än mig i månaden.
idag delar vi rakt av på alla utgifter, mat ,lån osv (även renoveringar som höjer värdet på huset)
att hon tar ett lån på >3milj och ger mig skulle funka. men hennes boende kostnad kommer då öka markant. Jag o andra sidan skulle kunna lösa mina lån och få en lägre kostnad.
Jag har klurat fram och tillbaka på hur vi ska lösa detta på ett bra sätt men kommer inte fram till en bra lösning. Givetvis kommer vi ta kontakt med jurist men vill ha lite kött på benen först.
alternativet är ett skuldebrev på >3milj kr, men då tycker jag det är mest rättvist att vi kör delad ekonomi och jag vill ha en förköpsrätt på huset vid separation. Skulle det funka bra?
Vi har även en fastighet i annat land som vi också bör dela på (ca 1milj kr). Denna äger hon.
Risken som jag ser det är om värdet fortsätter öka dramatiskt på huset. Då kanske man sitter på pottkanten vid separation?
lån ca 2,3milj
idag delar vi rakt av på alla utgifter, mat ,lån osv (även renoveringar som höjer värdet på huset)
att hon tar ett lån på >3milj och ger mig skulle funka. men hennes boende kostnad kommer då öka markant. Jag o andra sidan skulle kunna lösa mina lån och få en lägre kostnad.
Jag har klurat fram och tillbaka på hur vi ska lösa detta på ett bra sätt men kommer inte fram till en bra lösning. Givetvis kommer vi ta kontakt med jurist men vill ha lite kött på benen först.
alternativet är ett skuldebrev på >3milj kr, men då tycker jag det är mest rättvist att vi kör delad ekonomi och jag vill ha en förköpsrätt på huset vid separation. Skulle det funka bra?
Vi har även en fastighet i annat land som vi också bör dela på (ca 1milj kr). Denna äger hon.
Risken som jag ser det är om värdet fortsätter öka dramatiskt på huset. Då kanske man sitter på pottkanten vid separation?
Ja, någonting måste du göra. Eftersom hon är med och betalar på dina huslån och renoveringar blir situationen konstig om hon inte har någon rätt till huset vid separation. Värdera och sälja halva huset till henne.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Har ni gemensamma barn? Om inte, finns det någon chans att ni skaffar?
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Köp ett annat hus åt sambon som hon hyr ut och får inkomst ifrån så det går ihop sig.
Då stiger värdet lika mycket och ingen går lottlös vid en separation och du får behålla huset enkelt.
Då stiger värdet lika mycket och ingen går lottlös vid en separation och du får behålla huset enkelt.
Det där ökar ju i princip belåningen. Banken vill väl nog inte att hon ska vara 100% belånad på sin halva. Och om ni idag delar på alla kostnader blir det väl konstigt om du helt plötsligt skulle ha 0 kapitalkostnad och hon mycket. Nettot blir ju att ni ökar kostaderna.J jarlhov skrev:hon tjänar ca 30k mer än mig i månaden.
En lösning med skuldbrev och att hon går in som medlåntagare på det befintliga lånet? Det är nog ändå bäst att ni kör med gemensam ekonomi.
Det hela handlar ju om att hon ska känna att det känns som hennes hem på riktigt och inte vara rädd att investera i hemmet. Samtidigt vill jag inte riskera att förlora hemmet vid ev separation.Workingclasshero skrev:
Det finns verkligen inget som tyder på att vi skulle hamna i en sådan situation då vi båda har samma bakgrund med förhållande som sprack. Var själv nära att förlora huset då och vill inte hamna i samma sits igen.
det är väldigt knepigt att lösa må jag säga. Bäst är kanske skuldbrev även om det i mina ögon blir lite "du blir ägare till 50% men om vi gör slut ska du ge tillbaka det till mig". Det vill säga skillnaden är egentligen inte större mot nu...
Jag tycker att ni ska kunna skriva någon form av papper. Utgår från vad värdet va på huset bör hpn började betala.
Säg att om ni delar på er om 6 år och huset har då stigit 2 miljoner i värde pga renoveringar mm då ska hon ha 1 miljon och du 1.
Då slipper hon ta lån mm. Finns ingen mening att ta en massa lån och betala ränta
Säg att om ni delar på er om 6 år och huset har då stigit 2 miljoner i värde pga renoveringar mm då ska hon ha 1 miljon och du 1.
Då slipper hon ta lån mm. Finns ingen mening att ta en massa lån och betala ränta
Vad skulle nyttan vara för dig att hon köper in sig i ditt hus.?J jarlhov skrev:Har ett hus som jag äger till 100%. Detta har min pappa/farfar byggt en gång i tiden så det har stort affektionsvärde för mig och för mina 2 barn. Det viktiga för mig är att kunna bo kvar i huset oavsett vad som händer i mitt förhållande.
lån ca 2,3milj
Samma med hennes hus utomlands?
Ni kan väl ha era egna investeringar och fortsätta som ni har det?
Dock tycker jag inte hon ska vara med och betala renovering och underhåll på din fastighet. Det borde du stå för själv.
Ok, men det viktigaste oavsett barn tycker jag är varför någon ska köpa in sig?J jarlhov skrev:
Jag äger också ett hus och har två barn, och jag har väldigt svårt att se nyttan vare sig för mig eller min flickvän om hon skulle köpa in sig i mitt hus.
Tycker inte man ska krångla till det bara för att man kan