Byggahus.se

Köpa hus vid exekutiv auktion - vad gäller efter köpet?

1. E
    Medlem Nivå 7
  2. lunnabo
    Medlem Nivå 1
    Finns egentligen bara en anledning till att en fastighet inte säljs om det väl har gått till själva auktionen och klubbslag.

Att priset inte nådde upp till den nivå som kronofogden hade tänkt sig.

"Om sannolikt att avsevärt högre köpeskilling kan uppnås vid ny auktion" godkänner fogden inte budet.

Att en fastighet utgår är oftast beroende på att gäldenären har betalat skulden men kan också bero på att det finns oklarheter som behöver utredas.

3. E
    Medlem Nivå 7
    Ja, om den utgår ur försäljning har gäldenären betalat skulden.

Vissa fastigheter har ju jättelågt värde. Har nu sett ett hus som var värderat till 10 000 kr. Så det är i princip inga pengar. Viktigt dock att försäkra sig att det inte kan uppkomma strul i efterhand.

4. lunnabo
    Medlem Nivå 1
    Du måste dock också betala de tillkommande kostnader som uppståt, skyddsbeloppet.
    Kan röra sig om ca 20.000 kr.

5. Smelly
    Renoverare Nivå 7
    Jag köpte mitt hus på exekutiv auktion, jag utgick från att de uppgifter som fanns i värderingsunderlaget var ok eftersom de var genomförda av en auktoriserad värderingsbyrå. Men det var väl lite si och så med det, t.ex. så är mina uthus byggda utanför min tomt.

Jag tror det kan vara värt att kolla upp sånt som går att kolla upp så mycket som möjligt.

Skyddsbeloppet ska betalas på själva auktionen så kolla så du har 10% och kolla så att inte kortet är spärrat mot så stora belopp. Jag betalade någonstans kring 25.0000 och då var det för värderingen och kronofogdens utgifter.

6. E
    Medlem Nivå 7
    Vad hände sen när det kom fram att dina uthus var byggda utanför din tomt? Blev det några problem?

7. Smelly
    Renoverare Nivå 7
    Jag tog kontakt med bonden som äger marken och berättade att jag visste om att det låg på hans mark och frågade om vi kunde skriva någon form av arrendeavtal. Han ryckte på axlarna och sa att har de legat där i 60år så är det väl inget att bråka om.