Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köpa hus som helt okunnig

1. F
    Medlem · 18 inlägg

FiaS

Medlem
    Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?

2. J
    Medlem · Stockholm · 123 inlägg

Jeppan

Medlem
    Att äga och bo i hus är en resa där man får lära sig efter vägen. Och det finns ju många olika typer av hus, ingen vedertagen sanning som gäller alla.

Besiktiga med egen besiktningsman innan du köper för att undvika otrevliga överraskningar. För att få lite insikt i de olika bitarna man ska tänka på kring hus, riskkonstruktioner och annat, kan det vara bra att läsa igenom befintliga säljbesiktningsprotokoll på hus som ligger ute till försäljning. Men var medveten om att dessa ofta är slarvigt gjorda där man som köpare får en falsk trygghet. De utelämnar många saker och är ett jäkla hittepå om jag ska vara ärlig

3. F
    Medlem · 18 inlägg

FiaS

Medlem
    Tack för svar! När i hela den här husförsäljningen anlitar man en egen besiktningsman? Innan man börjar buda eller när man vunnit budgivningen?

4. J

Jeppan

Medlem
    När du vunnit budgivningen är nog vanligast. I den galna marknaden senaste åren har det iaf i Stockholmsområdet varit vanligt att folk köper utan att besiktiga för annars fanns det alltid någon annan redo att köpa utan att göra det, och det blir ju lite omständigare för alla inblandade när man egentligen bara vill få affären klar. Men nu är det köparens marknad och läget är annorlunda

5. F
    Medlem · 18 inlägg

FiaS

Medlem
    Jag är bosatt i Norrlands inland med väldigt billiga huspriser, och här verkar det inte vara så vanligt med besiktning om jag har förstått det rätt. Jag vet inte vad en besiktning kostar, men antar att man hellre väljer att gambla lite eftersom man ändå inte behöver lägga några större summor vid ett husköp och det därmed finns marginaler för renoveringar.
    För egen del är jag dock väldigt ointresserad av större renoveringar som tar tid och energi. Vill därför hitta ett någorlunda ”stabilt” hus som inte kräver några större ingrepp

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Skåne · 96 inlägg

aiskylos2

Medlem
    Som redan sagts, man lär sig längs vägen. Svårt att förutse vad man behöver innan. Jag har tyckt det varit användbart att känna till lite kring byggteknik, tex vilken typ av grundläggning som ger vilka problem. Sen slutade det med nyproduktion de två senaste gångerna, det säger väl lite vad jag kom fram till efter idog läsning.

Med det sagt, gå inte på myterna om hur svårt allt är. Kan själv är en skön känsla. Det mesta går att lära sig, antingen att läsa eller på youtube, eller så lär man sig av sina misstag ... Vatten och el har jag viss respekt för, även om den är i avtagande.

7. T
    Medlem · Blekinge · 8 665 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    På dagens marknad har ju tidspressen forsvunnit til stor del. En besiktning kostar ju en del så det vill man kanske inte göra innan man vunnit budgivningen. Man kan införa en besiktningsklausul i kontraktet som betyder att man kan återgå från köpet om besiktningen faller dåligt ut. Men inte alla säljare går med på det.
    Sekvensen är ungefär såhär (andra vänligen fyll på)

1. välj hus, undvik att bli förälskad
    2. gå på visning, titta inte så mycket i finrummet utan kök, bad, källare, bi-utrymmen. Ta med luktsinnet. Tro inte på mäklaren. Gå gärna på fler visningar bara för att träna.
    3. Budgivning. Här finns 3 miljoner olika taktikmetoder, byggahus är full med trådar kring detta.
    4. Budgivning vunnit betyder inte automatiskt att du får köpa huset. Men nu kan du börja besikta huset. Välj inte Anticimex.
    5. Besiktning klar och OK? Skriv kontrakt.

Cashflow kan någon annan förklara. Pengar fixar du själva.

8. J

Jeppan

Medlem
    Jag skulle säga att det alltid är dumdristigt att köpa ett hus utan att besiktiga. Även om inköpspriset är billigt kan vissa saker vara enormt kostsamma att åtgärda, är huset tillräckligt billigt till och med över husets värde så man lika gärna kan slå ner det. En extrem visst, men inget man vill vara med om.

9. H
    Moderator · Stockholm · 47 315 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Första frågan man måste ha klar för sig:Var vill jag bo, och framförallt var vill jag INTE bo. Det mesta på ett hus går att ändra/fixa, men inte läget.

Nästa fallgrop man måste lära sig att undvika, är hus med fuktskador i grunden. Är det en krypgrund så kan det vara röta i bjälklaget, pga för hög fukthalt. Här gäller det att ta sig in i krypgrunden, titta, trycka med en skruvmejsel eller kniv på misstänka missfärgningar för att se om de är murkna. Bra att ha med sig på husvisning är en fuktmätare, jag har haft en sådan här med mig: https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777

Finessen med den är att den mäter lite på djupet utan att man behöver göra hål. Enklare mätare har två nålar som man sticker in i materialet, det går en svag ström mellan nålarna, mer om det är fukt. Den där modellen med en mätkula skickar in radiovågor i materialet, som reflekteras tillbaka olika beroende på ledningsförmågan i materialet.

Leta mögel!

Är det en gjuten betongplatta på mark, framförallt från 60 - 70 talet, så finns sntor risk för fukt som sugs upp ur marken i betongen och sedan vidare upp i trämaterial som ligger direkt mot betongen. Betongplatta på mark från 90 talet och frammåt är oftast utförd med frigolitisolering under. Det gör att betongplattan är varm, håller rumsteperatur. ev. vattenånga från marken kondenserar inte på betongen.

Och sedan gäller det att ha koll på taket, är det mer än 30 - 35 år gammalt, kan det vara problem. Men det är inte ovanligt att ett tak med takpannor kan hålla tätt i 60 - 70 år heller. Upp på taket, lyft lite på några pannor, inspektera underlagspappen (det är den som tätar, pannorna är där för att skydda pappen). Ta bilder (ev. kan folk här på forumet se om något är anmärkningsvärt). Samma med plåtarbeten vid takvinklar (plåten i ränndalarna), anslutning mot takkupor eller andra väggpartier på taket.

I övrigt gäller det att ha en realistisk uppfattning om vad det kostar att renovera ett badrum, ett kök osv.

Vanliga ytskikt som vägg/tak målning är enkelt att göra själv (även om du aldrig gjort det så målar du taket i ett rum på en timme, max per strykning), och behöver inte bli jättedyrt att få gjort.

10. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 2 246 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Jag skulle säga tvärtom. Besiktningsprotokoll är för det mesta fullströsslade med "riskkonstruktion", "uppnått sin tekniska livslängd", "kräver fördjupad undersökning" och andra negativa omdömen som kan få en att tro att det är bäst att riva kåken och bygga nytt direkt. En besiktningsman är i första hand ute efter att ha ryggen fri för egen del, och inte bli ställd till ekonomiskt ansvar för att ha missat ett dolt fel. Därför kommer hen leta noga för att hitta allt som möjligen kan utgöra ett fel. Om det står att det 25 år gamla badrummet har uppnått sin tekniska livslängd kan det betyda allt ifrån att det redan finns fuktskador, till att det går att använda det i 20 år till utan fuktskador.

@FiaS börja med att gå på visningar i rent utbildningssyfte. Medtag egen ficklampa och kniv. Du får bli den här kufiga visningsbesökaren som öppnar diskbänksskåpet för att kolla efter läckage, kryper på knä och lyser under badkaret samt lyser in i krypgrunden, den som ber att få låna säljarens stege för att gå upp på vinden, den som spolar i alla toaletter och kranar, den som öppnar brunnslock på tomten, den som går och sniffar i hörnen efter konstiga lukter och går och pratar med grannarna. Detta kommer ge dig väldigt mycket värdefull information och kunskap om hus! Den som bara går runt och funderar var man ska ställa soffan och TV:n och vem som ska ha vilket sovrum, kan få betydligt fler obehagliga överraskningar.

När du hittar ett hus du verkligen gillar, vänd på alla stenar! Offentlighetsprincipen är din bästa vän. Kolla med kommunen så allt är OK med bygglov på huset och eventuella framtidsplaner för området, studera detaljplanen, är det enskilda avloppet godkänt? Ta utdrag ur fastighetsregistret med Lantmäteriets e-tjänst för att få matnyttiga kalla fakta om huset. Prata med sotaren om det finns eldstäder i huset.
    Massa jobb, men du slipper återigen många obehagliga överraskningar när du väl flyttar in. Inte så kul att upptäcka att huset såldes för att den där skogen på andra sidan vägen ska bli industriområde nästa år, eller att E22:an ska få en ny sträckning 100 m bort, eller att den vackra kakelugnen i vardagsrummet har eldningsförbud och det kommer ett vitesföreläggande från kommunen att du måste anlägga nytt avlopp...

11. A
    Medlem · Skåne · 633 inlägg
    Jag tror vår besiktning kostade ca 10 000 kr. Det var dock ca 6 år sedan. Vi hade gått på flera husvisningar, och läst vissa förhandsbesiktningar. Det var en besiktningsman som verkade bra i dom, så vi ringde honom när vi skulle besiktiga. Att gå med honom runt i huset lärde jag mig mycket på, så jag tycker det var väl investerade pengar.
    Läget i stan är viktigt, men även läget på gatan. Är det mycket insyn, lugnt eller stor väg brevid. Sedan är planlösningen viktig. Den går iofs att ändra, men kan bli mycket jobb. Vad är det för system för uppvärmning, behöver tak, fönster, badrum eller kök renoveras?

• Laddar…
  12. J

Jeppan

Medlem
    Jag menade att titta på dessa protokoll för att skaffa sig en uppfattning om vad som behöver undersökas extra noga och vad man bör läsa på och lära sig om, krypgrund är ett bra exempel, som det är god chans man knappt vet vad det är om man är helt novis kring hus.

För egen del lärde jag mig kring enstegstätade putsfasader denna väg, hade ingen aning om vad det var eller problemen förknippade med dessa innan

13. F
    Medlem · 18 inlägg

FiaS

Medlem
    Tack för ett informativt och bra inlägg! Men hej och hå, det låter som ett helt företag att köpa hus (vilket jag visserligen redan anat och därför dragit mig för att göra det)…

Just nu kikar jag på ett parhus, med källare. Måste kolla upp hur det fungerar kring exteriören när man är två hushåll i samma hus. Vore ju lagom kul om taket måste bytas men den andra som bor i huset inte har råd eller något sådant…

Vad gäller besiktning, hur mycket kan man räkna med att en besiktningsman har koll på? Gör de någon fuktmätning?

14. P
    Renoverare · 2 996 inlägg
    Välkommen till forumet och här är några tips från mig.

×Om du känner en med byggkunskaper eller en byggherre. Ta med den personen istället för att lägga onödiga pengar på en anticimexbesiktning.

×Våga fråga och våga ställa "dumma" frågor. Bra att du har hittat in till denna sidan redan nu.

× Det kostar mycket pengar att renovera men kan du stå för arbetsinsatsen själv så sparar man in mängder med pengar.

Lycka till

15. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 037 inlägg

tensiden

Husägare
    Många bra tips i tråden.

Jag kan inte nog understryka följande
    • Läge, läge, läge. Du kommer aldrig att kunna påverka din omgivning, så se till att du gillar det som är runt om huset och var även beredd på att saker kan förändras. Du äger vare sig utsikt, skogsdunge eller liknande (om du nu inte verkligen äger det) och det kan hända vad som helst där som du förmodligen inte kan stoppa.
    • Strunta i ytskikten. Tapetsera och måla om är förhållandevis billigt. Fokusera på planlösning, var dörrar och fönster sitter, husets grundläggande konstruktion etc. Dvs det som du inte kan fixa för en rimlig peng.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.