Byggahus.se

Köpa hus på exekutiv auktion via Kronofogden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Ibland dyker det upp hus som säljs på exekutiv auktion bland sökresultaten på bostadssajterna. Du kan göra fynd om du köper hus av Kronofogden, men det finns också ett antal risker med att köpa hus på exekutiv auktion.

Du kan läsa artikeln här: Köpa hus på exekutiv auktion via Kronofogden

• Svara
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Jag har köpt ett hus hos kronofogden. Funkade fint fint.

Redigerat 9 feb 2015 20:08
    • Svara
  3. H
    Medlem Nivå 8
    Bra artikel!
    Alltid bra att ha informationen i bakhuvudet om tillfället skulle dyka upp.
    En artikel om köp av dödsbo också kanske?

• Svara
  4. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag vet ett fall där det inte blev så bra. Jag råkar av en tillfällighet känna både köparen (privat) samt säljaren (en av mina kunder som det gått utför för).
    Säljaren var så förbannad på allt och alla (bland annat Kronofogden) att han vägrade flytta ut, det gick många månader. Köparen kände sig maktlös och Kronofogden tog inget ansvar för situationen enligt vad jag fått höra.
    När köparen väl fick flytta in upptäckte han att säljaren hade jävlats maximalt. Klippt av alla ledningar som han kunde, sålt på eget bevåg värmepump, vitvaror m.m. så att huset var rensat på prylar. Samt i övrigt uppträtt som en skit.
    Inte nu heller fick köparen någon direkt hjälp av fogden eller någon annan, utan "det var sånt som kunde hända".
    Finns säkert nån väg han kunde ha gått för att fått rätt, men antagligen hade det inneburit mycket arbete och en oviss utgång i slutänden.

• Svara
  5. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad menar du att kronofogden ska göra? Det är ju köparen som får begära handräckning, dom har inte ansvaret att göra nåt om man inte ber om det. Det finns ju lagar och regler som säger vad dom får göra och inte göra om det överklagas och hur lång tid det ska ta att göra en vräkning. Atthan sedan förstör huset kan man kräva han på pengar så han får ännu mer skulder att reda ut sen.

• Svara
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag menar ingenting, det var bara en beskrivning av hur det gick till i just detta fallet. Jag vet heller inga detaljer om exakt vad han har försökt att göra för att få ordning på situationen. Mitt inlägg var mest ett komplement till artikeln på temat att man bör vara vaksam om man ska köpa på exekutiv aktion.

• Svara
  7. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja det måste man vara. Man får tex inte ens flytta på kvarlämnat lösöre själv utan måste be om handräckning (vilket man får betala själv om det inte finns pengar kvar efter försäljningen) och detta blir aldrig preskiberat. Enligt kronofogden iallafall. Försökt hitta lagen om det men lyckas inte.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Handräckning och tömning av huset ingår "gratis" som tjänst då man köper av fogden. Men som nämnts tidigare så omfattar inte detta saker som bil på tomten. I laga mening är man ägare till huset efter att klubban gått i bordet på auktionen så det är möjligt att försäkra huset. Dock betyder ju inte det per automatik att försäkringsbolaget glatt betalar ut pengar om tidigare ägaren stjäl eller förstör något som ska höra till huset. Men man har åtminstone ett bättre utgångsläge än om man är oförsäkrad.

• Svara
  9. G
    Anonym
    Ang handräckning.
    Ha ha gratis och fogden stämmer inte.
    Efter en handräckning kör fogden innehåll från huset till ex shurgard, vem är beställare till det ?
    Jo du som köpare.
    Sen kan du försöka kräva in pengarna från skuldsatt person.

Något som antagligen inte kommer först på prio listan.

• Svara
  10. G
    Anonym
    Har de slutat med slutna bud? För många år sedan funderade jag på att lägga bud på ett hus på exekutiv auktion men då var det skriftligt (dolt) bud som gällde, den som budade högst fick det (om det var rimligt anta'r jag)

• Svara
  11. M
    Medlem Nivå 9
    Köpa egendom mot säljarensvilja ochden nya ägaren ska skatta sig lycklig över att ha vunnit budgivningen till ett bra pris !
    Finns det inget moral kvar i det här landet ?!
    Hur kan man glädja sig över att köpa ett hus under marknadspriset och kasta ut kvinnor o barn på gatan genom att begära handräckning.
    Vem har skrivit den här artikeln?
    Det står ingenting om det dåligasamvetet som köparen kan få när han/ hon nån gång tar sitt förnuft till fånga!
    Är det det nya generationensmiral vi ser här ?

• Svara
  12. B
    Medlem Nivå 4
    Processen för att sälja på Exekutiv auktion gör verkligen allt för att priset ska bli så lågt som möjligt eftersom lagens utformning gör att inga risker för köparen får minimeras. Detta drabbar ju främst den skuldsatte som får för lite betalt och därmed inte blir av med sin skuld. Helt ofattbart att lagen inte utformas så att ägaren först avhyses och fastigheten sen försäkras av Kronofogden (kostnad för detta dras självklart från köpeskillingen). Detta skulle ge betydligt högre pris och gynna absolut alla inblandade. Men är det någon som någonsin hört en politiker lyfta denna fråga? Nä, självklart inte, de har fullt upp att diskutera saker de tror är superviktiga men i själva verket berör promille av befolkningen ...

• Svara
  13. A
    Medlem Nivå 15
    • Svara
  14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Varför skuldsätter man sig då för?

Oavsett så är det ju någon som vill ha betalt.

• Svara
  15. M
    Medlem Nivå 9
    Varför lånar banken ut då. Har de inte räknat med risken att inte få tillbaka sina pengar ?
    Om nån får cancer eller får sparken för att nån annan högst upp har fått för sig att lägga ner en lönsam verksamhet och flytta den till Kina har man då gjort fel och köpt hus ?

• Svara