Byggahus.se
Min kille köpte nyss hus som vi båda plus min son flyttat in i. Vi har papper som säger att huset är hans vid ev separation men tillfaller mig o sonen om det händer honom något. När vi gifter oss kommer jag fortfarande anse att huset ska vara hans separata ägodel eftersom jag inte har betalt något och det gäller att ha det på papper också, utifall jag dör så att sonen inte ärver halva killens hus efter mig o killen då tvingas sälja. Prata med din bank, de har jurister som hjälper dig med papper.

Hur har ni gjort med det ekonomiska? Vad betalar du?

Det låter ju bra - låna för att köpa det du vill ha. Flytta ihop med nån och låt denna betala hälften utan att låta personen bli delägare... och sen hävda att ni inte haft gemensamt boende och gemensam ekonomi.

Hur tänker du där egentligen?

Sist jag läste i sambolagen så spelar det ingen roll om man köpt det själv innan.

Har du en sambo som bor med dig i mer än 6 månader i sträck så har hon/han aldrig hen rätt till halva huset. Så uppfattade jag sambolagen, därför skrev jag samboavtal.

Hejsan. Rent sådär om hon köper huset, alla lån står på henne och bara hon betalar på de så kan han väl aldrig hävda något. Visst den dagen han flyttat in är det väl rimligt att man delar på boende och driftkostnader. Dock att hon själv sköter amortering men jag tror aldrig han kan åberopa något i detta fall. Men jag håller med som många säger skriv papper ändå. För allt som sker från den dagen ni flyttar ihop bör kunna bevisas. Tex gemensamma värdesaker.
Dock vet jag inte hur de fungerar om ni gör gemensam renovering han skjuter till pengar på. Då kanske han har rätt till en s.k värdeökning på huset. Jag ska inte säga att det är så. Det är bara en tanke.
Lycka till i framtiden :)

Fredrik, du borde läsa på om sambolagen. För det är just det han kan göra i värsta fall!

Robinvvs skrev:
Sist jag läste i sambolagen så spelar det ingen roll om man köpt det själv innan.
Då tror jag du måste läsa den en gång till. ;)

"3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §."

Nyckelorden är "om egendomen förvärvats för gemensam användning". Äger man en bostad och hittar en sambo som flyttar in är inte bostaden samboegendom. Sedan kan det naturligtvis bli bevissvårigheter om förvärvet av bostaden och starten av samboendet ligger nära i tiden.

Hmm . Vill kanske leva som ett par men ha en hyresvärd/hyresgäst situation.
Hur starkt känner då partena för relationen igentligen? I mina öron låter det som särbo eller kompis med fördel är grejen.

Sorry. OT. Men jag tycker det är en viktig faktor i diskussionen.

Sunqan. Jo jag tänker som så att man delar på boendekostnaden. Ev renoveringar står jag ju för. Och i dagsläget är det inte aktuellt att flytta ihop då vi bara hängt ihop ett par månader.

Flygrc. Förstår hur du tänker, va aldrig tanken att förhållandet skulle bli mer än vad du beskriver ;-) men man rår inte för sina känslor. . ;-)
Jag vet inte hur det blir i framtiden, vill bara veta vad som gäller om det skulle vara så att han flyttar in. Hade ju inte känts så bra om jag lägger en rejäl slant på ett hus. Han flyttar in och sen ut efter 1 år och jag får köpa ut honom ur mitt eget hus. Om du förstår hur jag menar.

Så länge ts köpt ensam är det hennes privata egendom. Ingen kan "bo till sig" ett hus med hjälp av sambolagen.

• Gilla
Fredrik86
  • Laddar…
laxen86 skrev:
Så länge ts köpt ensam är det hennes privata egendom. Ingen kan "bo till sig" ett hus med hjälp av sambolagen.
Jo det är precis vad man kan om TS köper bostaden med syfte att den ska vara deras gemensamma bostad.

Välkommen till forumet för övrigt!

K
Tjodjuret skrev:
Det är precis så jag menar Hempularen!! ☺ Man kan ju ändra sej. Så det är kanske bäst att skriva nåt då... men det känns ju lite kymigt att be om... "skriv på här älskling, så får jag behålla huset när jag kastar ut dej!" 😀
SKRIV PAPPER!
Jag köpte mitt hus tillsammans med tidigare sambo. Insatsen kom från vinsten av min tidigare bostadsrätt. Vi skrev aldrig något avtal/skuldebrev på beloppet. Det kostade mig 100000kr vid separationen. Det kostar på att lita på att någon ska "känna rättvisa" när man separerar.

flygrc skrev:
Hmm . Vill kanske leva som ett par men ha en hyresvärd/hyresgäst situation.
Hur starkt känner då partena för relationen igentligen? I mina öron låter det som särbo eller kompis med fördel är grejen.

Sorry. OT. Men jag tycker det är en viktig faktor i diskussionen.
Det handlar väl inte om hur starkt man känner för någon. Det gäller att vara realist. Jag har köpt mitt hus och jag har arbetat hårt för varenda krona som gått till det. Jag älskar mitt hus och oavsett vad som händer så vill jag att det ska vara mitt. Det är min trygghet. Om någon flyttar in tycker jag att det är självklart att han ska bidra med driftkostnader och mer. Du kan inte få det boendet jag har att erbjuda för den summa jag skulle begära (ca 2000 kr/månad). Så enkelt är det. Och flyttar han ut, tja, då har jag huset i alla fall. Att vara blåögd och dela allt man äger och har med någon är kanske fint, men det finns alldeles för många olyckliga situationer som uppkommit på grund av det. Även om jag skulle gifta mig och vi skulle bo kvar i mitt hus så skulle jag aldrig gå med på att det blev hans egendom. Det finns inte.

• Gilla
jostmart och 1 till
  • Laddar…
K
Tjodjuret skrev:
Hade ju inte känts så bra om jag lägger en rejäl slant på ett hus. Han flyttar in och sen ut efter 1 år och jag får köpa ut honom ur mitt eget hus. Om du förstår hur jag menar.
Nä precis, en otroligt dyr lösning med. Mitt hus gick upp dubbla priset under vårt förhållande så det blev en rätt dyr affär.

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
Tack Brilliant!!! Precis så jag menar!!! :-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.