Byggahus.se

Köpa hus och har pojkvän

1. T
    Medlem Nivå 4
    Har googlat runt men inte hittat vad jag söker och hoppas på hjälp här...

Jag letar hus som jag ska köpa själv. Har pojkvän sen några få månader. Vi bor inte ihop och det är inget som finns i den närmaste framtiden.

Nu till min fråga.

Om jag köper hus, bor där själv ett tag och han sen flyttar in och vi sen delar på oss, har han rätt till halva huset?

2. F
    Medlem · Nivå 9
    Nej, som din sambo kan han inte ställa några krav mot dig beträffande din fastighet om ni skulle gå skilda vägra i framtiden.

3. T
    Medlem Nivå 4
    Är det bara om fastigheten köps och vi redan är sambo?

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag är inte helt säker på det här men jag tror att sambolagen säger att en bostad som köpts in som gemensam bostad är att betrakta som gemensam, oavsett vem som har betalat den.

I övrigt så tycker jag att det känns lite tveksamt att du köper ett hus själv efter eget huvud när du har en pojkvän som du kanske ska flytta ihop med senare. Om ni inte har haft en rejäl diskussion om hur en framtid ihop skulle kunna se ut så ta den innan du köper huset.

• Laddar…
  5. L
    Husspekulant · Nivå 5
    Om ni redan är sambo spelar ingen roll, det viktiga är om bostaden köpts för gemensamt bruk.

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 4
    Det är ett nytt förhållande. Vi tar det lugnt, pga tidigare erfarenheter. Ingen av oss vet om vi ens vill flytta ihop nån gång.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är som sagt om fastigheten köps för gemensamt bruk som den skall delas vid en ev. separation.

Även om du nu köper den själv, och samboförhållande inte känns jätteaktuellt. Så finns det ju en risk att det kan bli en tolkningsfråga i ett senare skede. Antag att pojkvännen "i princip" flyttar in kort efter ditt köp. Och att förhållandet sedan spricker om ex. 3 år.

Då finns det ju en risk att det kan vara svårt att bevisa om köpet var avsett för gemensamt boende eller ej.

Jag skulle nog rekommendera att du skriver ett samboavtal den dag ni faktiskt flyttar ihop, det ger en entydighet om ägarskapet.

8. T
    Medlem Nivå 4
    Det är precis så jag menar Hempularen!! ☺ Man kan ju ändra sej. Så det är kanske bäst att skriva nåt då... men det känns ju lite kymigt att be om... "skriv på här älskling, så får jag behålla huset när jag kastar ut dej!" 😀

• Laddar…
  9. Axeteg
    Husägare Nivå 2
    För allas skulle, se till att dokumentera detta väl, oavsett planer och tankar just nu.

Precis som tidigare personer skriver, så gäller sambolagen även boenden som köps in för gemensamt bruk.
    Så om man tänker att person 1 köper ett boende för att kunna bo där tillsammans med person 2 senare, så är man redan i en "farlig" situation

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 11
    Tolkar jag detta rätt? Om TS köper huset och betalar det själv men relationen snabbt stärks så att de flyttar in i huset tillsammans i samband med tillträde så KAN pojkvännen i händelse av senare uppbrott hävda att huset köptes för gemensamt bruk och han har därmed rätt till halva huset? Hur ska TS då kunna bevisa att PV inte har någon rätt till huset?
    Hårklyverier kanske men det KAN ju hända.... Själv har jag ju bara köpt sommarstuga som ensamstående så jag vet ju egentligen ingenting om sånt här. :)

I övrigt tycker jag du ska köpa ditt drömhus om du hittar det, pojkvän eller ej. Varför sätta sin dröm på vänt på grund av ett nytt (otydligt/osäkert?) förhållande?

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 4
    Detta huset köps inte in för gemensamt bruk.

Och ja. Jag kommer att köpa mitt drömhus själv. Han har ingenting att säga till om i det fallet.
    Låter kanske kallt och hårt, men så är det. Har haft 3 hus med tidigare pojkvänner och denna gången tänker jag köra mitt race. Han är helt införstådd med detta.

12. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Lite rått formulerat kanske, men i grunden en sund inställning. (y)

13. T
    Medlem Nivå 4
    Är ju troligen så jag skulle formulera mej faktiskt. Med glimten i ögat... ;-)

14. O
    Bannad · Nivå 15
    Den dagen om ni får för er att flytta ihop, då kan ni skriva samboavtalet....

Jag förstår att du vill köra ditt eget race... Köp huset, och njut av drömhuset. Sedan kan du när du har tid, umgås med pojkvännen :p Flytta ihop och sånt, det kanske kommer eller så kommer det någon annan...
    Allt har sin tid!

15. T
    Medlem · Nivå 16
    Skriv ett samboavtal som avtalar bort alla möjligheter till det att din pojkvän kan göra anspråk på ditt hus. Mallar och info finns på nätet. Då är problemet löst på ett enkelt sätt.