Byggahus.se
P
Hej! Har hittat ett hus på hemmet åkte på möte med mäklaren samt husbyggarna. Är alltså ett hus som ska byggas.
Kommer på mötet och får ett osäkert intryck av totalentrepenören han (tidigare säljare på anebyhus) och sin son, sonen säger det är han som är snickaren berättar att han haft egen byggfirma mm. Dom ska börja sälja egna nyckelfärdiga hus med pir isolering i stomblockena.
Bla bla går igenom det mesta på mötet bla är detta tydligen deras första hus förutom ett i norrtälje som i fick smsat en referens med ett mobilnummer och ett förnamn.
Kommer hem börjar googla på dessa personer och ser att pappan har 7st bolag med alla röd flagg på uc med konkurser mm. Sonen har ett bolag med en omsättning på 153tkr.
Visst borde man hoppa denna affär va!?

Jag skulle i vilket fall som helst inte betalat i förskott och sett till att besikta ordentilgt, för garantin kan det nog bli strul med.

• Gilla
Pherra
  • Laddar…
OM jag vore byggare med bra kontakter i branschen, och egen förmåga att bedöma förutsättningarna. Då skulle jag kanske överväga att göra affär med en sådan firma. OM det på något sätt var extremt fördelaktigt, typ del i vinsten.

Som privatperson skulle jag aldrig överhuvudtaget överväga en affär med en sådan firma.

Här är ju flera konstigheter.

Dels dålig kreditvärdighet, om jag uppfattar det rätt. Dels ett helt nytt upplägg, en ny (oprövad??) hustyp. Du köper alltså i princip en prototyp.

Upplägget borde vara att firman får betala om de skall få bygga en prototyp på min mark. och fullt så fördelaktigt lär det väl inte vara?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Ja - du borde hoppa av affären. Bara det att de bygger första huset med en ganska obeprövad metod låter riskabelt. När en person dessutom förekommer i flertalet konkurser är det oftast inte bara "otur".

Jag skulle aldrig köpa ett hus med de förutsättningarna.

/Krille

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.