God Dagens eder alla

Jag har sparat till att köpa ett hus i många många år och är nu i fasen där jag lagt mitt första bud på ett hus.
Då jag har begränsat med kapital så är det lite på hårgränsen.

Men har pratat med besiktningsmannen som hittade förhöjda fuktvärden i krypgrunden på 15-20%
och början av en mikrobiell tillväxt på en plats. Så ska man undvika skador på hälsa och hus så sade han
att man bör installera en luftavfuktare i krypgrunden. Han sade att det blir dyrt i engångsinköp för utrustning och
installation. ca 50-60 tusen. Men efter det så behöver den bara gå under sommaren och borde inte bli mer än par tusen kilowatt per år.

Jag vill gärna ha huset och vill göra en bra lösning men är tyvärr inte själv händig och har ingen som helst koll på vad som är bra pris eller vad som är bästa lösningen.

Finns det några yrkesmän eller skickliga amatörer som sitter på lite mer kunskaper och förslag som kan hjälpa mig hur jag ska göra. Om jag ska buda vidare eller släppa det?

Jag bifogar besiktningsprotokollet.

Tack på förhand

Jag trodde det bara var Anticimex som lurade på folk överprisade avfuktare i onödan...

Jag tycker inte det låter särskilt alarmerande i protokollet. En bortstädning av organiskt material och lagning av plasten borde räcka. Sen får man kolla igen om några år om något har förändrats.
Jag skulle vara mer orolig för det tryckimpregnerade virket...

En krypgrundsavfuktare kostar runt 8-15 000:- beroende på modell och kapacitet, så 50-60 000:- låter som ett rövarpris.

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag trodde det bara var Anticimex som lurade på folk överprisade avfuktare i onödan...

Jag tycker inte det låter särskilt alarmerande i protokollet. En bortstädning av organiskt material och lagning av plasten borde räcka. Sen får man kolla igen om några år om något har förändrats.

En krypgrundsavfuktare kostar runt 8-15 000:- beroende på modell och kapacitet, så 50-60 000:- låter som ett rövarpris.
Jag har kollat runt. och vad jag hittade så stod det att för krypgrunder så rekommenderades sorptionsavfuktare. Vilket verkar vara dyrare än vanliga. och de ligger upp på 18-30k. Sen ska man ha någon som installerar det. Så lär det väl ticka på 20k till. Men jag hoppas vid alla gudar att du har rätt. För det hade gjort det så mycket lättare.

A Angelus skrev:
Jag har kollat runt. och vad jag hittade så stod det att för krypgrunder så rekommenderades sorptionsavfuktare.
Fördelen med sorptionsavfuktare är att de funkar när det är kallt. Men på vintern när det är kallt så är luften torrare, så det är sällan man har någon nytta av det.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Bor man i södra delen av landet räcker det med en bra kondensavfuktare, typ Woods för ca 6-7000 kr. Det blir aldrig så kallt i krypgrunderna om de är tätade och på vintern innehåller luften som sagt mindre fukt absolut nivå sett.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
useless useless skrev:

Vad var det som oroade dig med det tryckimpregnerat virket?

J Josth skrev:
Bor man i södra delen av landet räcker det med en bra kondensavfuktare, typ Woods för ca 6-7000 kr. Det blir aldrig så kallt i krypgrunderna om de är tätade och på vintern innehåller luften som sagt mindre fukt absolut nivå sett.
Läste om dem på denna sida. De skrev att kondensavfuktare förlorar typ nästan hela effekten när det blir neråt 7 grader.
https://trygghetsvakten.se/fuktordb...LVPeSvvBu0rqUPHnYTpeQXRdW20PtUQxoCBbEQAvD_BwE

A Angelus skrev:
Läste om dem på denna sida. De skrev att kondensavfuktare förlorar typ nästan hela effekten när det blir neråt 7 grader.
[länk]
Ja, men samtidigt är luften torrare när det är kallt och eventuell mögeltillväxt stannar av. Så avfuktningsbehovet är mycket mindre.

useless useless skrev:
Ja, men samtidigt är luften torrare när det är kallt och eventuell mögeltillväxt stannar av. Så avfuktningsbehovet är mycket mindre.
Precis. Tyvärr har jag ingen aning om vad för temperatur krypgrunden skulle ligga på under de olika tiderna på året. Uppenbarligen har det växt i krypgrunden. Går krypgrunder upp betydande mycket i temp under sommar och höst? Eller tenderar de att ligga på stabila temperaturer året om?

Temperaturen varierar. Hur mycket beror på förutsättningarna.

Sen tyckte inte jag att det verkade vara någon alarmerande påväxt enligt protokollet? Att man hittar lite mögel i något hörn är helt normalt och inget man måste bränna 50 000 spänn på direkt när man köper huset.

Jag har kört med en Woods DS15 i krypgrunden nu i drygt 15 år och det har fungerat utmärkt. Håller RF på ca 60-65%. Kallaste jag mätt upp är 4,5 grader plus i grunden mitt på vintern och på sommaren då avfuktningen verkligen behövs stiger temperaturen i grunden till uppåt 20 grader.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag har kört med en Woods DS15 i krypgrunden nu i drygt 15 år och det har fungerat utmärkt. Håller RF på ca 60-65%. Kallaste jag mätt upp är 4,5 grader plus i grunden mitt på vintern och på sommaren då avfuktningen verkligen behövs stiger temperaturen i grunden till uppåt 20 grader.
Och då kör du avfuktaren för att hålla bort vätan. Men har ni termometer och kollar tempen i krypgrunden och nån manick för att kolla luftfuktigheten?

Har typ en liten väderstation med två extra sensorer i krypgrunden. Finns bra modeller som mäter både temperatur och luftfuktighet. Numera finns det ännu fler lösningar att välja bland typ hemautomation med loggning.

Nån aning om vad det kan kosta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.