Köpa hus innan visning

6k läst  30 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Har letat hus länge och nu hittat ett hus som tilltalar oss i de flesta avseenden (dock inte alla). Jag hörde av mig till mäklaren och frågade vad säljaren kunde tänka sig att släppa huset för vid en snabb affär utan offentliga visningar.

De svarade då att de kan tänka sig detta till ett pris 20% över utgångspris. Det är en hyfsat oattraktiv kommun där budgivning inte brukar höja priset något särskilt.

Skulle ni nappa på detta eller gå på ordinarie visning för att se vad som händer?

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 12
    Ja, det beror ju bl.a. på hur sugna ni är på huset, vad de 20% betyder för er m.m.
    Väldigt svårt för någon annan att avgöra..

3. K
    Medlem Nivå 1
    Men känns det inte som en väldigt stor höjning? Vet ju inte hur mycket folk brukar begära för att sälja innan visning, men tycker det var ganska saftigt.

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 12
    Jag har i år varit involverad på distans i två försäljningar.
    På den första, en bostadsrätt steg priset med 210%. På den andra, en villa steg priset med 52%.
    Så 20% låter i mina öron ganska lite..
    Men sedan beror det ju på var det är? Är det påtaglig avfolkningsbygd, så visst..

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är väl så att OM man skall släppa det före visningen, så vill man ha så mycket att det känns som omöjligt att det skulle gå upp högre efter en visning.

Sedan gäller det ju också att ha lite koll på hur priset ligger i förhållande till jämförobjekt. Det finns ju hus som läggs ut till låga lockpriser, som sedan går upp 35% (häromkring), och ändå inte kommer upp i samma slutpris som ett liknande hus, som bara går upp 5%.

6. L
    Medlem · Nivå 14
    Om ni ska ta det före visning , hur är det då med undersökningen så ni ser vad ni får , och inte en blindgångare med brister av dyrare sort inbyggt

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Du kan ju också ge ett motbud, siffran 20% är troligen förhandlingsbar.

Risken med ett motbud, är att om du ex. erbjuder 15%, så vet säljaren att du kan tänka dig betala det priset. Om den vanliga budgivningen då stannar på ex. 5%, så kommer EN budgivare att fortsätta buda upp till nära 15%. Att den budgivaren sedan är säljarens kusin's sambo's morbror, kommer du aldrig att få veta.

Kopros gillar
  8. OlssonX
    Medlem Nivå 2
    Jag köpte mitt hus innan visning, men såg till att besiktiga. Den här "garantin" som ibland finns, att det är "besiktigat" är värt noll som jag ser det. I mitt fall fanns inte de känsliga bitarna med alls, vilket jag alltid kommer att ogilla Anticimex för.
    Jag visste i mitt vad som behövde göras med huset, men jag skulle aldrig köpa utan egen noggrann besiktning.
    Om säljaren puffar för att du ska vara snabb finns det kanske läge att inte vara det.

Tibb gillar
  9. O
    Medlem Nivå 10
    Nu var det väl ändå ts i form av köpare som ville ha snabb affär? Men i sak har du helt rätt!

10. J
    Medlem Nivå 1
    Personligen skulle jag inte vara intresserad av en sådan affär eftersom det är omöjligt att veta om utgångspriset är rimligt satt från början. I en situation där det var viktigare för mig att få huset än ett antal 100k SEK hit eller dit skulle jag tänka annorlunda, men bara då. Det senaste hus vi köpte gick för 7 % under utgångspris trots budgivning med många inblandade.

johel572 gillar
  11. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 6
    Det är lite som en försäkring. Det kostar i detta fall dig 20 % över utgångspriset (eller vad ni nu kommer överens om) att slippa en budgivning. Och du kommer aldrig att få veta ifall det var rätt eller fel ekonomiskt, men bara att tänka att det var rätt. Och du får ju huset!

Hoppar du över erbjudandet kanske någon annan tar det. Eller så blir det budgivning, och du kan få huset billigare eller dyrare - belöning kontra risk, något man får stå ut med om man inte betalar för att försäkra sig mot det.

Till frågan - omöjligt att svara på då jag inte vet vad du är ute efter och är beredd att betala. Är huset vad du vill ha, inget som dyker upp varje vecka och du är ok med priset så kör!

12. K
    Medlem Nivå 7
    Baserat på egen erfarenhet kan jag förstå att de vill ha "ganska mycket mer" för att sälja huset innan visningar. I alla fall om de har många intresserade och inte är tvingade att sälja p g a annat boende. Vi hade lagt ut vårt hus till ett pris vi var beredda att sälja till och redan efter några dagar hade vi 34 bokade visningar. Vi fick då ett bud som var 15% över utgångspris under förutsättning vi accepterade direkt och ställde in visningarna. Vi valde ändå att tacka nej.

Problemet med att sälja innan visningar är att man är helt i händerna på en enskild köpare. Som kontrakten normalt sett är skrivna har köpare "öppet köp" i två veckor och kan hoppa av köpet utan egentliga skäl. Har man då ställt in alla visningar har man säkert förlorat ett antal potentiella köpare. Dessutom blir köpare mer skeptiska om samma objekt kommer ut igen p g a att en köpare valt att hoppa av.

/Krille

13. Gammelnörden
    Medlem Nivå 2
    Du kan ju titta på Hemnet och Booli's sökfunktion för slutpriser i det område du vill köpa och utifrån det skapa dig en uppfattning om hur mkt huspriserna ökar i en budgivning. Sedan är det upp till dig att räkna på hur mkt det är värt för dig att få köpa just det huset - "how bad do you want it"... Personligen skulle jag kunna tänka mig betala extra för ett hus om läget var perfekt men inte för ett "nästan perfekt hus" i ett sämre läge.

14. M
    Medlem Nivå 4
    Vi har just sålt vårt hus före visning. En köpare ville köpa före de öppna visningarna. I vår kommun är det rätt högt tryck på bostäder. Vi kände att det var riktigt stort intresse för huset och många hade anmält sig till visning. Köparen bjöd 25% över utgångspris och de accepterade vi. Anledningen till att man får betala mer före visning är ju för att alla liksom tidigare skribent sagt köper sig en sorts försäkring. Köparen får ett hus och betalar det som man tror är rätt utan att behöva genomföra en budgivning. Säljaren väljer en nivå som man tror att man ungefär skulle komma upp till i en budgivning. Båda parter kommer dock alltid att fundera lite på om man kunde fått ett annat pris i affären.

15. S
    Medlem Nivå 10
    Förstår inte människor som säljer innan visning, visning/budgivning har man väl för att tjäna så mycket som möjligt.

Att sälja innan det känns bara efterblivet. Är man kanske osäker på att någon kommer buda? Då måste det vara ett väldigt oattraktivt ställe.

Endast köparen tjänar på detta.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: