Byggahus.se

Köpa hus från 2014 utan uppvärming i övre våning?

5k läst  33 svar

1. Cruzze
    Medlem Nivå 6
    Vi har 1,5-plansvilla med golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen. Upptäckte nån vinter att radiatorerna på övervåningen var ställda på '0' men det var ändå inte märkbart kallt på övervåningen...

2. A
    Medlem · Nivå 9
    Hej!

Normalt drar man rör för värme till övre våning så att man senare lätt kan koppla in värme. Kontrollera om detta finns. Är huset byggt 2014 kanske hustillverkaren har dokumentation.

Generellt när det gäller bergvärme räknar man i nyare hus med 60 watt per kvadratmeter. Allra om huset har 120 kvm uppvärmd yra går det åt 7200 watt värmeeffekt den kallaste dagen. Oftast dimensionerar man bergvärme systemet för 50-100% av denna effekt.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Även jag klarar mig utmärkt utan värme på övervåningen. Bottenplan på 120 kvm, frånluftvärmepump med radiatorer, krypgrund.

Sätt luft/luft på övervåningen eller bara en fläkt som kör upp värme från undervåningen om det trots allt skulle behövas.

Själv förberedde jag för elradiatoret på öv men har som sagt aldrig känt något behov att koppla in några.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Lite udda är det men ändå inte jätteovanligt.

Kolla hur ni upplever temperaturen på övervåningen innan ni gör något.
    Finns det uppdraget rör till radiatorer är det ett alternativ. Annars är det enklaste att sätta elradiatorer som stödvärme eller alternativt en luft-luft värmepump.

5. C
    Renoverare Nivå 5
    Tack för bra svar!

6. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, huset ligger nära Norrköping, Östergötland. Finns erfarenheter från den här område?

7. A
    Medlem Nivå 4
    60w per m/2? Då är du nere på hus från slutet 80, början 90-talet. Skulle våga påstå att nyare hus sällan ligger över 35w/m2.

Övriga råd om att installera en luft/luft för att komplettera en bergvärme är helt värdelöst. Tror ingen behöver vara orolig bergvärmesystemets kapacitet då övervåningen ingår i klimatskalet och med all största sannolikhet ingick i den boyta då systemet en gång dimensionerades. Man måste hålla isär värmepumpens kapacitet och värmesystemets förmåga att distribuera värme annars blir det pannkaka...

• Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 1
    Personligen skulle jag lägga in elradiatorer, lite dyrare i drift men behövs troligen bara som stödvärme.
    Kan vara svårt att räkna hem på installation av vattenburen värme beroende på hur besvärlig installationen blir.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker också det verkar enklast att bara slänga upp ett par elradiatorer där uppe vid behov.

Och elda på kalla dagar! =)

Vi eldar i kaminen hela dagarna på vintern, mysigt.

10. A
    Medlem · Nivå 8
    Trådstartarens tilltänkta hus är byggt 2014, dvs måste ju vara bra värmeisolerat i golv, väggar och tak. Är det inte lag på att det ska vara energisnålt? Dessutom måste det väl då också ha moderna fönster med lågt k-värde, dvs låg värmeförlust genom fönstren. Kolla på ritningen hur många mm värmeisolering det finns i väggarna. Det är kanske 300 mm tjock, vilket är bra.

11. JOHGUN
    Medlem Nivå 3
    Om det enbart är sovrum på övervåningen hade jag inte varit det minst osäker om man nöjer sig med ett par grader kallare än bottenvåningen. Hade ett hus från 80-talet där vi alltid hade radiatorerna avstängda på övervåningen. Men då lämnar man dörrarna öppna dagtid så värmen får tillträde till rummet.

Samma gäller om man installerar en luft/luft-värmepump. Funktionen förutsätter öppna dörrar om man inte vill dra kanaler till varje rum.

12. N
    Medlem Nivå 4
    Värmen från bottenvåningen stiger uppåt men kommer inte att räcka. Däremot är det inte ovanligt att välja att enbart sätta elradiator på övervåningen eftersom behovet av tillskott av värme inte är så stort...

13. P
    Medlem · Nivå 5
    Jag skulle ha satt en konvektor centralt på övervåningen som går på den lågtempererade golvvärmekretsen sedan kompletterat med billiga elradiatorer inne i sovrum under fönstret bara som yttersta reserv om vintern blir extremt bister. Ev struntat i radiatorerna och köpt i panik när (om) det blir vargavinter. Lägga pengar på att dra rör runt en hel övervåning och radiatorer som ytterst sällan kommer att nyttjas känns som att kasta pengar i sjön. Lägg pengarna på det ofärdiga badrummet istället. Sätt en kombinerad el/vatten handdukstork i badrummet så värmer den också.

14. L
    Medlem Nivå 3
    På vilket sätt skulle en luft/luft vara värdelöst? Att installera ett vattenburet system på övervåningen i ett 1,5-plans hus betalar sig aldrig. Fördelarna med luft/luft är flera bla AC-funktionen på sommaren som är guld värd.

15. L
    Medlem Nivå 3
    Mycket märklig kommentar när båda jag och flera med mig just skrivit att det räcker alldeles utmärkt för oss. Anser du att vi ljuger?