Byggahus.se

Köpa hus före skilsmässa?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej alla.
    Har skickat frågan direkt till sajtens jurister men postar här med förhoppningen att, i väntan på experterna, få goda och erfarna råd från forumets medlemmar. Om inte för annat; så för att "ana vindriktningen".
    Vi är gifta sedan många år. Sedan äktenskapets första dag finns äktenskapsförord utan förbehåll. Tre vuxna barn har flyttat ut.
    Nu resonerar vi om skilsmässa, oftast i rätt lugn samtalston. Jag tog initiativet. Vi är överens om att hustrun övertar mina lagfarna 50% av huset och det lilla lån (< 350 000) som finns och att jag flyttar till nytt boende. Ensam - det finns ingen ny partner, inte ens vid horisonten.
    I veckan som gick hittade jag ett hus som passar mig såväl ekonomiskt som praktiskt, och funderar på att ge mig in i budgivning. Enda(?) haken är att säljaren har bråttom, vilket kan betyda att kontrakt ev. måste skrivas innan skilsmässan är klar.
    Gör äktenskapsförordet att jag kan köpa ett nytt hus som enskild egendom utan att riskera något om hustrun - av någon anledning - sätter sig på tvären?
    Jag frågar då jag tror att det - i den här situationen - är skillnad mellan att köpa ett hus och att köpa t.ex. en dyr bil.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Kan inget om sakfrågan. Men jag antar att formuleringen i äktenskapsförordet är viktig för bedömningen. Dvs. OM du kan köpa huset helt och hållet för pengar som enl förordet är din enskilda egendom, så borde huset också bli din enskilda egendom. Men även det tror jag beror väldigt mycket på hur det är formulerat.

Men om vi antar att du dessutom måste låna pengar, då skulle jag tro att risken är stor att både huset och lånet räknas in i giftorättsgodset som skall bodelas vid skillsmässan. Borde gå att ordna med ett nytt förord som specifikt hanterar det nya huset.

3. H
    Medlem Nivå 8
    Kontakta jurist.
    Men jag har för mig att jag hört att den dag som ansökan lämnas in även anses som den dag då bodelning sker. Köp efter denna dag anses då som dina egna. Men som sagt, kolla upp.

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Bodelningen görs helt efter de tillgångar som fanns när ansökan om skilsmässa lämnades in. Du kan köpa ett hus, och det kommer enbart vara ditt.

5. P
    Medlem · Nivå 8
    Håller med ovanstående i grundfrågan men vågar ändå inte uttala mig lika tvärsäkert. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (Äktenskapsbalken 9 kap 2 §). Bodelningen förrättas då när äktenskapet har upplösts (4 §). Två olika datum att hålla reda på alltså. Till dess bodelning har förrättats är varje make skyldig att redovisa för sin egendom och för lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen.

Det är lite oklart vad du menar med "äktenskapsförord utan förbehåll", men jag antar att det handlar om den mer svepande varianten att den egendom vardera parten förde med sig in i boet ska vara enskild egendom. Korrekt? Egendom som träder i enskild egendoms ställning (typ att du "byter" aktieportföljen mot fast egendom) räknas normalt som enskild egendom men tolkningssvårigheterna börjar när det handlar om förräntningen från den enskilda egendomen efter giftermålet och hur man ska tolka exemplet med att du har "fyllt på" aktieportföljen efter giftermålet.

6. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    En bodelning kan ni ju skriva mellan er och lämna in till skatteverket - då är det ju den som gäller.
    Detta skall man ju ändå göra för att ha det pappersmässiga klart.

Om någon efter detta köper en fastighet så ingår ju denna inte i bodelningen.
    Det är ju egetnligen i ett äktenskap ingen skillnad på att köa en bil, båt eller hus, det skall ju delas om nu inte ett äktenskapsförord stipulerar annat...men som sagt efter att skilsmässa är ansökt om och ett bodelsningsdokument har upprättats så ingår ju inte nya saker i äktenskapet.
    https://villaagarna.se/Global/Dokum...ionsskrifter/Familjeratt/Bodelning (2012).pdf

Sen kan det säkert finnas både OM och MEN som vanligt, det finns ju inte ngt som är 100% hållbart, men då skall ju ens ex vara rätt jävlig och domstolarna kunna hänga upp det på ngt extraordinärt...

/K

7. I
    Medlem Nivå 1
    b_hasse har helt rätt.

Vad som är viktigt att tänka på är att ansökan ska vara stämplad av tingsrätten. Det är det datumet som gäller.
    Gjorde det själv för några år sedan när min exfru skulle köpa lägenhet i samband med att vi lämnade in ansökan.

8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Om det här är en hyfsat välordnad skilsmässa så borde det inte vara något problem. TS har ju kommit överens med frun om att hon ska ta över huset och han flytta. Om de köper huset före skilsmässan så blir det ju en del av den gemensamma egendomen och ingår i bodelningen - men om hustrun skulle börja bråka om detta så skulle ju TS kunna bråka tillbaka om deras befintliga hus. Så hon har ju ett starkt egenintresse av att inte bråka om saken.

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Går det inte att skriva något papper på nya boende direkt att den fortsätter vara TS egendom?

10. B
    Medlem · Nivå 11
    Om det ska fungera innan ansökan om skilsmässa är inlämnad så krävs det i princip ett äktenskapsförord. Dä är det mycket enklare att först ansöka om skilsmässa (den behöver inte vara undertecknad av båda) och sedan köpa huset. Då ingår inte huset i bodelningen, men pengarna som användes för att köpa det kan naturligtvis ingå.

11. J
    Medlem Nivå 2
    Köp inget hus innan bodelning gjord då du får lösa ut x1 ur ditt nya samt hon skall lösa ut dig iofs från ditt gamla. Jag hade väntat tills efter underskrifterna av bodelningen. Har fortfarande ett jobbigt x som tror sig äga huset ännu även om hon skrev under bodelningen för snart 2 år sedan.

12. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. :)
    Det är kanske bäst att skynda långsamt. I alla fall med husköp. ;)

13. E
    Medlem Nivå 2
    Lämna in pappren bara så går det bra. Efter den tidpunkten kan man köpa saker som sen inte igår i bodelningen.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Om jag inte missminner mig från juridiken jag läst så är detta fel. Även i äktenskap kan ena parten köpa någonting som är avsett endast till/för denna och att det objektet därmed utesluts från det gemensamma bolaget.

15. B
    Medlem · Nivå 11
    Ja, men det gäller bara strikt personliga saker som kläder, glasögon och liknande. Köper man ett hus som gift utan äktenskapsförord så kommer huset med i bodelningen.