Byggahus.se
Mikael_L
Men oavsett så tycker jag ni stoppar helt i det läget ni är i nu.
Tänk inte på (och åt) andra, utan på er själva nu.
Och egentligen, gör inget mer sen heller. De frågor ni nu varit tvungna att dryfta, för egen skull, med kommunen kanske redan satt bollen tillräckligt i rullning.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bryggarebob skrev:
Finns inte en chans att de skulle kunna ge retroaktivt bygglov på denna fastighet givet detaljplanen för området.
Då verkar det rätt chanslöst. Inget att gå och hoppas på.

Nej, med denna fastighet får man räkna med att direkt efter köp återställa garaget till garage igen, och hoppas att slippa sanktionsavgift.
Men räkna med några tiotusen i avgift då man lägger sina bud.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fairlane
Något som jag inte blivit helt på det klara med här är om det är mäklaren, dennes assistent eller båda som sagt att alla bygglov är i ordning. Det spelar iofs mindre roll för ärendet.

Som sagt, det ska inte vara några problem överhuvudtaget att komma ur affären. Det är det klausulen är tillför och den är allmänt skriven och testad förr. Säljaren kan såkalrt bli förbannad, men mer än så händer inte.

Personligen skulle jag inte betala pengarna för en ackrediterad besiktningsman, utan bara genomfört en besiktning med en vän. Det är inte 100% riskfritt i en rättegång, men det finns det inget som är och det är tillräckligt nära 100% för att jag skulle vara nöjd. Att få tillbaks pengar för besiktningen från säljaren tror jag däremot är mycket vanskligt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Eftersom besiktningsklausulen inte beskriver inom vilket område man behöver bara sakkunnig och man inte heller behöver ange orsak till varför man avvänder klausulen skulle inte heller jag betala för en besiktningsman. TS är uppenbarligen tillräckligt sakkunnig för att ta reda på om bygglov finns eller ej. Tar man sedan med sig en bekant eller släkting som är sakkunnig i tex vilka tapeter denne tycker om bör detta räcka gott och väl.
När sen allt pappersarbete kring hävningen är klart kan man välja om man vill ta upp den verkliga anledningen eller ej.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Köp inte ett samma område sen blir ju jobbigt varje dag se säljaren som försökte blåsa er

Fairlane
Dheri Dheri skrev:
Eftersom besiktningsklausulen inte beskriver inom vilket område man behöver bara sakkunnig och man inte heller behöver ange orsak till varför man avvänder klausulen skulle inte heller jag betala för en besiktningsman. TS är uppenbarligen tillräckligt sakkunnig för att ta reda på om bygglov finns eller ej. Tar man sedan med sig en bekant eller släkting som är sakkunnig i tex vilka tapeter denne tycker om bör detta räcka gott och väl.
När sen allt pappersarbete kring hävningen är klart kan man välja om man vill ta upp den verkliga anledningen eller ej.
Precis så tänker jag också. Onödigt att betala 15'-20' för något man är ointresserad av och de pengarna lär man inte få tillbaka av säljaren.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Köp inte ett samma område sen blir ju jobbigt varje dag se säljaren som försökte blåsa er
Det beror ju också på storlek på området och om säljaren kommer bo kvar. Troligen flyttar säljaren iallafall strax och om inte så behöver man ju inte springa på de ändå så ofta.
Om den säljaren medvetet försökt blåsa köparen är ju svårt att veta. Kanske har de inte förstått att man inte får göra som de gjort. Det har hänt förr.
Det som talar för att de kanske vet är väl att de hoppat över att besvara frågan, men det kan ju finnas andra skäl till det, exempelvis att man faktiskt inte vet.

• Gilla
FHA
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror ju också på storlek på området och om säljaren kommer bo kvar. Troligen flyttar säljaren iallafall strax och om inte så behöver man ju inte springa på de ändå så ofta.
Om den säljaren medvetet försökt blåsa köparen är ju svårt att veta. Kanske har de inte förstått att man inte får göra som de gjort. Det har hänt förr.
Det som talar för att de kanske vet är väl att de hoppat över att besvara frågan, men det kan ju finnas andra skäl till det, exempelvis att man faktiskt inte vet.
Eller så blir han tvungen att bo kvar för ena huset ska rivas och det blir att han inte får ut dom pengarna han behöver till det nya boendet för huset blir inte sålt

Fairlane
M maria01 skrev:
Eller så blir han tvungen att bo kvar för ena huset ska rivas och det blir att han inte får ut dom pengarna han behöver till det nya boendet för huset blir inte sålt
Det ena huset är ett garage som är ombyggt. Jag ser inte varför det ska rivas. Alldeles oavsett så ser jag inte problemet med att köpa ett hus i samma område. Är det där TS vill bo så köper hen såklart där. Det behöver ju inte vara grannhuset.

Så rädd att träffa folk är inte jag åtminstone.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det ena huset är ett garage som är ombyggt. Jag ser inte varför det ska rivas. Alldeles oavsett så ser jag inte problemet med att köpa ett hus i samma område. Är det där TS vill bo så köper hen såklart där. Det behöver ju inte vara grannhuset.

Så rädd att träffa folk är inte jag åtminstone.
Hur funkar det måste ägaren bygga tillbaka till garaget eller blir det riva hela

• Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Mikael_L
M maria01 skrev:
Hur funkar det måste ägaren bygga tillbaka till garaget eller blir det riva hela
Troligast att bygga tillbaka till garage.

Är det inte möjligt att fixa bygglov i efterhand, så kommer nog kravet på återställande tillsammans med byggsanktionsavgift samt vite, eller återställande med vite (som börjar löpa efter en tid om inte återställande sker).
Ja förutsatt att kommunen har fått veta hur sakförhållandet är samt väljer att driva frågan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En viktig aspekt här är ju som jag ser det är säljarens kunskap. Var det nuvarande säljare som byggde garaget? Oavsett så kanske inte säljaren är införstådd med att man inte får bygga om ett fribyggt garage till bostad. Det kan ju bara så att säljaren handlat i god tro och därmed tror att det är ok att kommunen fortfarande tror att det är ett garage. Det är ju inte oärligt och knappast brottsligt att inte veta. Sen borde man ju veta men vad som gäller när man gör saker men få har nog koll på lagstiftningen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligast att bygga tillbaka till garage.

Är det inte möjligt att fixa bygglov i efterhand, så kommer nog kravet på återställande tillsammans med byggsanktionsavgift samt vite, eller återställande med vite (som börjar löpa efter en tid om inte återställande sker).
Ja förutsatt att kommunen har fått veta hur sakförhållandet är samt väljer att driva frågan.
Blir nyfiken, vem utfärdas en sanktionsavgifter mot?
Den som är ägare till fastigheten när det uppdagas, eller den som var det när det olovliga byggdes?

J
David-O David-O skrev:
Den som är ägare till fastigheten när det uppdagas, eller den som var det när det olovliga byggdes?
Den som äger fastigheten väl?

• Gilla
Rotebro
  • Laddar…
Claes Sörmland
David-O David-O skrev:
Regleras i PBL 11 kap. Dels kan byggnadsnämnden ställa ett rättelseförläggande mot den nya ägaren:

Bild på textavsnitt ur plan- och bygglagen som beskriver rättsföreläggande och tidsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dels kan byggnadsnämnden välja att ta ut en byggsanktionsavgift av den som byggde eller den som är nuvarande ägare (har fördel av bygget):

Textutdrag från Plan- och bygglagen som beskriver vem en byggsanktionsavgift ska tas ut av.

Men avgift är ju inte aktuellt om 5 år har passerat sedan överträdelsen skedde i och med PBL 11 kap 58 §.

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.