Hej, vi ska köpa ett fritidshus i Sverige av en person som är dansk medborgare. Är det något speciellt vi bör tänka på?

A Awe7788 skrev:
Hej, vi ska köpa ett fritidshus i Sverige av en person som är dansk medborgare. Är det något speciellt vi bör tänka på?
Hej,

Detta är inte en entreprenadrättslig fråga som jag kan besvara på rak arm. Detta bör dock en mäklare kunna svara på.

Trevlig kväll!

• Gilla
Awe7788
  • Laddar…
A Awe7788 skrev:
Nej. Det är inget speciellt. Det finns mängder av personer med danska medborgarskap som köper och säljer fastigheter i Sverige. Säljarens medborgarskap har ingen betydelse.

Ni bör fokusera på objektet ni skall köpa.

• Gilla
Awe7788
  • Laddar…
Kanon, tack för svar. 😊

Ni bör kolla om huset verkligen är skrivet på denna person. Jag varit med om fall då hus ägdes av avlidna personer i utlandet och deras arvingar hade stora problem att få huset skrivet på sig så det blev inte av på många år.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ni bör kolla om huset verkligen är skrivet på denna person. Jag varit med om fall då hus ägdes av avlidna personer i utlandet och deras arvingar hade stora problem att få huset skrivet på sig så det blev inte av på många år.
Tack Thomas. Ursäkta novis fråga, men räcker det med att kolla vem som äger fastigheten på lantmäteriets karttjänst?

Det vet jag inte. Det finns en lagfaren ägare till huset och om det är ett utländskt dödsbo (begreppet finns inte ens i alla länder) kan det bli krångligt och dyrt.

• Gilla
Awe7788
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.